بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۳
برای بازار امروز همچنان انتظار داریم که در اکثر گروه‌های بازار شاهد دست بالای فروشندگان باشیم. هر چند که قابل پیش بینی خواهد بود که فشار عرضه‌ها در مقایسه با معاملات دیروز کمتر خواهد بود.
کد خبر : ۲۳۲۷۳۳

روند نوسانی بازار شدت می‌گیرد؟

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد روندی تقریبا منفی در اکثر گروه‌های بازار سرمایه بودیم. بدون در نظر گرفتن گروه پالایشگاهی که با خبر مجوز مجلس در خصوص افزایش فروش نفت به پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها با ایجاد زیرساخت‌های لازم به روند مثبت تغییر جهت دادند، در اکثر گروه‌های بازار شاهد روندی منفی بودیم و دو گروه پر معامله خودرویی و بانکی که در هفته‌های اخیر بیشترین رشد قیمت‌ها را به خود اختصاص داده بودند، بیشترین فشار عرضه و افت قیمت را تجربه کردند و نماد خساپا با صف فروش به کار خود پایان داد.
در پایان معاملات دیروز شاخص کل با افت ۱۱ هزار و ۶۹۴ واحدی به رقم ۱ میلیون و ۵۱۵ هزار واحدی تنزل پیدا کرد. شاخص کل هم وزن افت اندکی را تجربه کرد و با ۸۷۷ واحد افت به رقم ۴۵۶ هزار و ۲۵۳ واحد رسید.
ارزش معاملات همچنان بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است و جمع کل معاملات بورس و فرابورس در جریان معاملات دیروز به ۲۱۸ هزار میلیارد ریال رسید.

سیاست و اقتصاد کلان

در خبری از گروه انرژی و همان گونه که در بالاتر اشاره گردید، مصوبه در خصوص افزایش فروش داخلی نفت و مواد خام انرژی به صنایع داخل کشور تصویب گردید و بر این اساس مقرر گردید که تمهیدات لازم جهت ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای افزایش فروش نفت خام، گاز و میعانات گازی به پالایشگاه ها، پتروشیمی‌ها و پتروپالایشگاه‌های داخل از طریق اعطای تنفس خوراک و کاهش تدریجی صادرات با استفاده از ظرفیت بخش‌های غیردولتی، شرکت‌های دانش بنیان و ابزار بازار سرمایه و همچنین پیش بینی ردیف مستقل در بودجه سنواتی برای کلیه منابع حاصل از عرضه داخلی نفت خام، گاز و میعانات گازی صورت بگیرد. این خبر منجر به تشکیل صف خرید برای نماد‌های پالایشگاهی در ساعت پایانی بازار دیروز گردید.

با این حال به نظر نمی‌رسد که این مصوبه در کوتاه مدت منجر به تغییر خاصی در عملکرد این شرکت‌ها گردد و صرفا شاهد برخی معاملات مثبت و هیجانی در این نماد‌ها و بدون تفسیر اثرات مالی آن بوده ایم.

در خبری از حوزه کلان اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی از رشد مثبت اقتصادی خبر داد و گفت: رشد اقتصادی بدون نفت در شش ماه اول سال جاری، نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۱.۴+ درصد و رشد اقتصادی بانفت در شش ماه اول سال، نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۱.۳+ درصد است.

بر این اساس رشد اقتصادی با نفت فصل اول و دوم سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۲.۹- درصد و ۵.۱+ درصد و رشداقتصادی بدون نفت، به ترتیب، ۰.۶- درصد و ۳.۲+ درصد بوده است.

در بازار ارز شاهد روند کاهشی قیمت‌ها بودیم. قیمت فروش دلار امریکا در صرافی ملی ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان و قیمت خرید آن نیز ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین گردید. قیمت سکه طلا نیز که در روز‌های اخیر و با توجه به رشد قیمت ارز و قیمت جهانی طلا تا ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیز رشد یافته بود، به تدریج با کاهش قیمت مواجه شد و در مرز ۱۲ میلیون تومان ایستاد.

امروز در بورس کالا شاهد عرضه محصولات ورق فولاد خواهیم بود. به نظر می‌رسد که جریان معاملات این گروه و میزان تقاضا و احتمالا قیمت‌های رقابتی آن‌ها منجر به تعیین روند گروه فولادی شود که در روز‌های اخیر و به ویژه در شرکت فولاد مبارکه شاهد افزایش ارزش معاملات هستیم.

در خبری دیگر در حوزه بیمه، وزیر امور اقتصادی و دارایی در بیست و هفتمین همایش ملی بیمه و توسعه، از دو برابر شدن پرتفوی بیمه‌ای کشور در هفت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته و افزایش آن به ۴۳ هزار میلیارد تومان خبر داد. وی اظهار داشت: شورای عالی بیمه، جا‌هایی را مثل "صنعت ساختمان" برای سرمایه گذاری مجوز داده است، اما من می‌خواهم صنعت بیمه را به جا‌های دیگری فراخوان بدهم.

بازار امروز
برای بازار امروز همچنان انتظار داریم که در اکثر گروه‌های بازار شاهد دست بالای فروشندگان باشیم. هر چند که قابل پیش بینی خواهد بود که فشار عرضه‌ها در مقایسه با معاملات دیروز کمتر خواهد بود.
در گروه پالایشگاهی نیز انتظار داریم که با روشن شدن زوایای مصوبه جدید مجلس که اثر خاصی بر عملکرد مالی پالایشگاهی در حال فعالیت فعلی نخواهد داشت، شاهد رشد عرضه‌ها و کاهش خریداران باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
بورس را دستکاری نکنید
هیچ کجای دنیا بورس دستکاری نمیشود
خسرو
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
گوشت سگ بخورین بهتر از مال مردم خوردنه.
شما دیگه کی هستین.