بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۶
با توجه به معاملات مثبت در روز چهارشنبه، وضعیت بازار را در ساعات ابتدایی بازار را مثبت ارزیابی می‌کنیم که با گذشت زمان و افزایش عرضه‌ها در نماد‌های بزرگ به تدریج شاهد افزایش عرضه‌ها و نوسانات هستیم.
کد خبر : ۲۳۲۶۰۲

بازار مثبت و نوسانات


آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، علی رغم آنکه در بازار روز چهارشنبه شاهد افت بیش از ۱.۲۸۱ واحدی شاخص کل بودیم با این حال رشد بیش از ۱.۵ درصدی شاخص هم وزن و معاملاتی مثبت در اکثر نماد‌های به ویژه کوچک، عملکردی متفاوت را به ثبت رساندند.

متاسفانه در هفته‌های اخیر مجددا شاهد روند رو به رشد بازار به خصوص در نماد‌های کوچک و بی کیفیت از نظر سودآوری بودیم که این موضوع باعث نگرانی مجدد بسیاری از کارشناسان بر احتمال افتی سنگین در روز‌های آتی شده است.

علیرغم آنکه بخشی از رشد قیمت سهام را در هفته‌های گذشته می‌توان به افت بیش از حد قیمت‌ها در سه ماهه اخیر نسبت داد، اما با توجه به شرایط سیاسی احتمالی در روز‌ها و ماه جاری به نظر نمی‌رسد ادامه روند مثبت قیمتی در بسیاری از سهام شرکت‌ها توجیهی منطقی داشته باشد.

اخبار اقتصاد بین الملل:
اما مهمترین اخبار بین المللی مرتبط با قیمت‌های جهانی را می‌توان مرتبط با رشد بیش از ۳ درصدی قیمت جهانی نفت دانست. بر این اساس قیمت‌های نفت تحت تاثیر آزمایش‌های امیدوارکننده واکسن کووید ۱۹ که آمار افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا و قربانیان آن در سراسر جهان را تحت الشعاع قرار داده، در مسیر ثبت ششمین افزایش هفتگی متوالی قرار دارند.

انگلیس هفته گذشته تزریق واکسن کووید ۱۹ شرکت فایزر را آغاز کرد و آمریکا هم ممکن است هفته جاری واکسیناسیون را آغاز کند. کانادا چهارشنبه استفاده از نخستین واکسن را تایید کرد و تزریق‌های اولیه ممکن است از هفته آینده شروع شود.

به گفته ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA، قیمت نفت با پیش بینی موافقت سازمان غذا و داروی آمریکا با واکسن فایزر و احیای اقتصادی آسیا که پالایشگاه‌های چینی و هندی را متقاضی نفت بیشتری کرده، صعود کرده اند.

البته نمی‌توان از نقش آتش سوزی یکی از میادین بزرگ نفتی عراق در این رشد قیمت‌های جهانی نفت نیز به راحتی چشم پوشی کرد. با این حال بسیاری از کارشناسان معتقدند که لغو احتمالی تحریم‌های ایران در ماه‌های آتی بیش از ۲.۵ میلیون بشکه نفت را به عرضه‌های جهانی اضافه خواهد کرد که این موضوع می‌تواند قیمت‌های جهانی نفت را شدیدا تحت تاثیر قرار داده و موجب کاهش قیمت‌های آن شود.


اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
اما مهمترین اخبار مرتبط با بازار سرمایه در روز‌های گذشته را می‌توان به اظهارات کشانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در خصوص شیوه نامه جدید فروش شرکت‌های فولاد سازی اشاره داشت. وی با بیان این که بند ٨ شیوه نامه فولاد مانع سودجویى نوردکاران مى شود بر لزوم عرضه همه محصولات نوردى در بورس کالا تاکید کرد. محمد کشانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه تدوین و ابلاغ شیوه نامه زنجیره فولاد کشور به پیشنهاد انجمن تولیدکنندگان فولاد بوده است گفت: انجمن فولاد و فولادسازان حمایت خود را از این شیوه نامه اعلام کرده اند و تنها چند ابهام این دستورالعمل باید رفع شود.

وی افزود: به عقیده انجمن فولاد هر نفعی که حاصل می‌شود باید به مصرف کننده نهایی برسد و بر همین اساس پیشنهاد عرضه و کشف قیمت تمامی حلقه‌ها پس از شمش در بورس کالا مطرح شد و در چند هفته اخیر شاهد تثبیت قیمت‌ها و بعضا کاهش برخی اقلام در بازار بودیم.


کشانی اظهار داشت: اگرچه این شیوه نامه دارای برخی ایرادات بود، اما طی چند بند و در قالب مکاتباتی از سوی انجمن فولاد به آقای نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهور و همینطور وزیر منتقل و مقرر شد، ایرادات و ابهامات برطرف شود.

وی تصریح کرد: مطالعات بر روی شیوه نامه پس از ارسال ایرادات آغاز شده و پیش بینی می‌شود اصلاحات مذکور نهایتا تا پایان آذر ماه انجام و ابلاغ شود.

اما در روز‌های گذشته فرابورس با معرفی فعالیت غیرمجاز یک شبکه تلگرامی با عضویت مدیران آن در ۱۵ گروه عمومی و بیش از ۶۲ کانال پرمخاطب، نسبت به دستکاری قیمت توسط برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی هشدار داد.

مدیریت نظارت بازار و بازرسی شرکت فرابورس ایران در اطلاعیه‌ای با عنوان "دستکاری قیمت توسط برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی بصورت گروهی" که به امضای سروش خواجه حق وردی رسیده است، خطاب به سرمایه‌گذاران، فعالان و کارگزاران اعلام کرد: پیرو اقدامات، مصاحبه‌ها و هشدار‌های متعدد در خصوص سوء استفاده برخی اشخاص از بستر فراهم شده در فضای مجازی بطور خاص کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی ضمن ارائه هشدار جدی نسبت به خطر اعتماد به اشخاص، کانال‌ها و گروه‌هایی که عموماً فاقد صلاحیت حرفه‌ای و قانونی لازم جهت ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری و سبدگردانی به سرمایه گذاران هستند، فرابورس در راستای انجام تعهدات و وظایف نظارتی و با توجه به رسالت سنگین صیانت از حقوق سهامداران و در مسیر اطلاع‌رسانی اقدامات صورت پذیرفته در حوزه نظارت بر فعالیت‌های مشکوک و غیر مجاز در خلال بررسی‌های نظارتی به اقدامات شبکه‌ای از کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی که با مقاصد مشترک و بصورت کاملاً هماهنگ مبادرت به تبلیغ برخی از سهام قابل معامله در بازار سرمایه می‌کردند، پی برد که با تلاش فراوان اطلاعات شبکه‌های مذکور در دسترس فرا‌بورس قرار گرفت.

شبکه رسانه‌ای مورد نظر در قالب یک گروه خصوصی تلگرامی به نام لوکوموتیو بورس فعالیت می‌کرد که اعضای آن عموماً مدیران بالغ بر ۱۵ گروه عمومی و بیش از ۶۲ کانال تلگرامی پرمخاطب و برخی از سرمایه‌گذاران بودند. این شبکه غالباً در پایان هر جلسه معاملاتی اقدام به حذف تمامی پیام‌های ارسالی در گروه می‌کرد.

بازار امروز:
همانگونه که در ابتدای گزارش نیز عنوان شد امیدواری‌ها در خصوص رفع تحریم‌ها در ماه آتی توسط آمریکا، کاهش نرخ تورم انتظاری، عدم معاملات جدی و قیمت گذاری و ابلاغیه جدید نرخ فلزات در بورس کالا، افت احتمالی قیمت ارز، افت قیمتی و رکود در بازار‌های موازی، همه و همه از اصلی‌ترین دلایل عرضه‌های سنگین احتمالی در نماد‌های مختلف بازار در روز جاری و حتی روز‌های آتی است.

با این وجود با توجه به معاملات مثبت در روز چهارشنبه، وضعیت بازار را در ساعات ابتدایی بازار را مثبت ارزیابی می‌کنیم که با گذشت زمان و افزایش عرضه‌ها در نماد‌های بزرگ به تدریج شاهد افزایش عرضه‌ها و نوسانات هستیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر