بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۸
به نظر می‌رسد که در حال حاضر رقم یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی به‌عنوان یک مقاومت تقریباً محکم می‌تواند منجر به توقف ولو موقت رشد شاخص کل شود.
کد خبر : ۲۳۲۴۰۰

سهامداران در کوره هر سهمی ندمید!

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد عبور شاخص کل از مرز روانی یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی بودیم تا به‌این‌ترتیب فضا جهت دست‌یابی به کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی به‌عنوان هدف آتی و کوتاه‌مدت بازار مطرح شود.

شاخص کل با ۲.۱۸ درصد افزایش و معادل ۳۲ هزار و ۴۳۱ واحد به رقم یک میلیون و ۵۲۳ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز ۲.۳۷ درصد افزایش دیگر را تجربه کرد و به ۴۴۲ هزار واحد رسید.


نماد‌های "شستا"، "خودرو"، "فارس"، "شپنا" و "کگل" بیشترین اثر را بر شاخص کل داشتند.

ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز در جریان معاملات دیروز به ۲۳۰ هزار میلیارد ریال رسید.

سیاست و اقتصاد کلان
اتاق بازرگانی ایران در جدیدترین گزارش خود از وضعیت شاخص مدیران خرید (شامخ) اعلام کرده که وضعیت در آبان ماه بهبودی نسبی را نشان می‌دهد. این گزارش که به شکل ماهانه و از سوی اتاق بازرگانی منتشر می‌شود، نتیجه بررسی وضعیت بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی کشور در بازه زمانی یک‌ماهه و مقایسه شرایط آن‌هاست. بر این اساس هرچه که عدد شامخ به ۱۰۰ نزدیک‌تر باشد به معنی رشد مثبت و رونق و هرچه به زیر ۵۰ متمایل شود به معنی رکود اقتصادی است.
در این ماه، شاخص میزان فعالیت‌های کسب‌وکار نسبت به مهرماه با نرخ کاهش کمتری روبرو بوده است.

هرچند میزان تولیدات و ارائه خدمات در بخش ساختمان و به‌ویژه در صنعت با کاهش روبرو بوده، اما ملایم‌تر شدن نرخ کاهش در بخش خدمات و کشاورزی، درمجموع باعث افزایش اندک در شاخص کل میزان فعالیت‌های کسب‌وکار شده است.

تولیدکنندگان سیمان در نامه‌ای به وزیر صنعت با تأکید بر احتمال کاهش تولید سیمان، تأمین گاز کارخانه‌ها و بازنگری در قیمت‌گذاری تولیداتشان را خواستار شدند. این نامه به دفتر مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور، رئیس قوه قضاییه، رئیس مجلس رونوشت شده است.

این نامه در حالی اصرار بر آزادسازی قیمت سیمان دارد که هیچ اشاره‌ای به نرخ بسیار نازل حامل‌های انرژی این صنعت و عدم استفاده از تکنولوژی‌های روز درزمینهٔ بهبود مصرف انرژی نکرده و بسیاری از سهامداران این شرکت‌ها در سال‌های اخیر به‌جای سرمایه‌گذاری سود‌های محقق شده درزمینهٔ تعمیر اساسی و یا بهسازی برخی واحد‌های تولیدی، نسبت به تقسیم سود حداکثری اقدام کرده اند. به نظر می‌رسد که آزادسازی نرخ سیمان هم‌زمان با آزادسازی نرخ حامل‌های انرژی مصرفی در این شرکت‌ها می‌تواند راهکار مثبتی در حوزه کلان اقتصاد این بخش از صنعت باشد که می‌تواند شرکت‌های دارای تکنولوژی روز و با فرآیند‌های تولیدی بهینه‌تر را باصرفه اقتصادی بیشتری همراه سازد.

در خبری از بازار نفت، موسسه رتبه‌بندی فیچ پیش‌بینی کرد، متوسط قیمت نفت در سال آینده به ۴۵ دلار در هر بشکه برسد. موسسه رتبه‌بندی فیچ پیش‌بینی کرد: به دنبال تصمیم اوپک پلاس برای افزایش تولید ۵۰۰ هزار بشکه در روز ماهانه از ژانویه ۲۰۲۱، متوسط قیمت نفت در سال آینده به ۴۵ دلار در هر بشکه برسد. دیمیتری مارینچنکو، مدیر ارشد فیچ به سی ان بی سی گفت: «ما پیش‌بینی می‌کنیم قیمت نفت برنت در سال آینده به‌طور متوسط به ۴۵ دلار در هر بشکه برسد.»

در خبری از بازار سرمایه، دومین صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی با عنوان ثروت آفرین فیروزه با سرمایه ۱۰۰۰ میلیارد ریالی در فرابورس پذیره‌نویسی را آغاز می‌کند و تا ۲۴ آذرماه نیز ادامه دارد. محصولات کشاورزی و دام‌پروری، محصولات شیمیایی، محصولات غذایی، صنایع فلزی و معدنی، صنایع کاغذ و مقوا و صنایع لجستیک و بسته‌بندی حوزه این صندوق است.
دوره فعالیت این صندوق ۶ سال بوده و از طریق کارگزاری‌های عضو شبکه فرابورس ایران امکان مشارکت در پذیره‌نویسی فراهم است. هر واحد سرمایه‌گذاری ۱،۰۰۰،۰۰۰ ریال بوده و حداقل تعداد واحد قابل خریداری ۱۰۰۰ واحد است. در این دوره از پذیره‌نویسی، مؤسسان ۳۰ درصد سرمایه را تعهد می‌کنند و مابقی از طریق پذیره‌نویسی عمومی تأمین خواهد شد.

بازار امروز
برای بازار امروز کاهش شتاب رشد قیمت‌ها را انتظار داریم. به نظر می‌رسد که در حال حاضر رقم یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی به‌عنوان یک مقاومت تقریباً محکم می‌تواند منجر به توقف ولو موقت رشد شاخص کل شود.

از سوی دیگر شاهد حبابی شدن قیمت‌ها در برخی صنایع هستیم که مجدداً سهام شرکت‌های بعضاً کوچک و با شناور اندک را به سمت قیمت‌های هیجانی و غیرمنطقی سوق داده و این نشان می‌دهد که سهامداران همانند موج قبلی افزایشی بدون توجه به ارزندگی شرکت‌ها صرفاً سهام شرکت‌هایی را خریداری می‌کنند که یا صف خرید داشته و یا بیشترین رشد قیمتی را تجربه کرده و این موضوع بدون در نظر گرفتن عملکرد آتی شرکت‌ها می‌تواند ریسک‌های سنگینی را در پی داشته باشد و سهامداران عزیز می‌بایست به این موضوع نیز توجه داشته باشند که در صورت ریزش احتمالی آتی ممکن است دیگر منابعی جهت حمایت از بازار توسط صندوق حمایت و ...، وجود نداشته باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امین
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
اخرین معامله دارا یکم
آخرین اطلاعات قیمت 12:29:59
وضعیت مجاز
NAV ابطال 262,634 1399/09/17 قیمت 19300 36 در صد زیر ان ای وی اگر بانکها ارزنده هستند حتما هم ارزده اند چرا این صندوق مفت ارزه می شود ایا این کار شکنی در فروش سهام دولتی نیست پس چرا اوایل صندوق با ان ای وی 27000 تا 34000 یعنی حدود 25 در صدبالا معامله شد نه آن عدالت بود نه این پس عدالت کجاست
ناشناس
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۳
همش تقصير حقوقياست دوست من.با حيله گري ميخواد سهمو از دست سهامدار مظلوم خارج كنه.به نظرم حقوقي ها فقط بايد بخرند اونم به صورت رنج مثبت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۰
خدایا‌چه‌اشتباهی‌کردم‌که‌امدم‌توبورس‌فقط‌میخواستم‌پولم‌بی‌ارزش‌‌نشه‌.خدایا‌خودت‌کمک‌کن‌که‌پولم‌برگرد‌
سعید
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶
بازار صعودی است بیخود سهام خودتان را نفروشید بجای آن سهام بیخود عرضه اولیه گران را بخرید سهام خودتان را نگه دارید عرضه اولیه به دلیل گران بودن فاقد ارزش است و سهام با ارزش خودتان را بهتر از عرضه اولیه است در پالایش و سپهر دیدی که اصلا رشد نداشت عوض آن سهام خودتان ببینید چقدر رشد داشته بیخیال عرض اولیه شوید ضرر نخواهید کرد .
سعید
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
بازار صعودی است بیخود سهام خودتان را نفروشید بجای آن سهام بیخود عرضه اولیه گران را بخرید سهام خودتان را نگه دارید عرضه اولیه به دلیل گران بودن فاقد ارزش است و سهام با ارزش خودتان را بهتر از عرضه اولیه است در پالایش و سپهر دیدی که اصلا رشد نداشت عوض آن سهام خودتان ببینید چقدر رشد داشته بیخیال عرض اولیه شوید ضرر نخواهید کرد .
ناشناس
Germany
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۷
این همه سایت های اموزشی هست اگر روزی یکساعت اموزش معامله کردن در بورس رویادبگیریم حتما سودهامون بیشتر خواهد شد،ودست بدامن هرکسی نمیشیم.