بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
پتروشیمی آبادان: بنویسید زیان، بخوانید سوء مدیریت، پسرخاله بازی و اتلاف منابع؛

"شپترو" و فاجعه شرکت‌داری در سازمان تامین‌اجتماعی

مستهلک بودن خط تولید این شرکت عملا نیاز به صرف منابعی در حدود ۲.۰۰۰ میلیارد تومان از منابع ارزی برای نوسازی و بهبود دارد که تا زمانی این منابع تامین نشود روز‌به‌روز شاهد افزایش زیان سازی این شرکت خواهیم بود.
کد خبر : ۲۳۲۷۳۵

پتروشیمی آبادان: بنویسید زیان، بخوانید سوء مدیریت، پسرخاله بازی و اتلاف منابع بادآورده

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس نیوز، در شرایطی که در روز‌های گذشته و در کمال ناباوری شاهد رشد بیش از ۴۰ درصدی قیمت هر سهم شرکت پتروشیمی آبادان هستیم، صورت‌های مالی ۶ماهه حسابرسی شده این شرکت حاکی از وضعیت اسفناک این شرکت و هشداری جدی به سهامدارانش است.

اوج سوء مدیریت را به راحتی می‌توان در سرفصل هزینه‌های حقوق و دستمزد این شرکت در سال جاری و سال‌های گذشته مشاهده کرد. چگونه ممکن است شرکتی که در مجموع ۱.۱۴۳ میلیارد ریال فروش ۶ ماهه را به ثبت رسانده، بیش از ۶۳۰ میلیارد ریال هزینه‌های حقوق و دستمزد مستقیم و غیر مستقیم پرداخت کند؟

آیا سهامداران این شرکت می‌دانند سهام چه شرکتی را می‌خرند؟ می‌دانند زیان شناسایی شده این شرکت در ۶ ماهه ایتدای سال چند میلیارد تومان است؟ با چه استدلالی چنین خرید‌هایی را در بورس انجام می‌دهند؟

اما سوالی با اهمیت‌تر آنکه تا چه زمانی شرکت‌ها به واسطه افزایش سرمایه‌هایی که بعضا جای سوال دارد، تجدید ارزیابی می‌توانند زیان‌هایی چند صد و یا چند هزار میلیارد تومانی بسازند بدون آنکه مشمول ورشکستگی شوند؟

امثال شرکت‌های خودروساز و پتروشیمی آبادان تا چند سال دیگر می‌توانند زیان‌های سنگین محقق کنند؟

پتروشیمی آبادان: بنویسید زیان، بخوانید سوء مدیریت، پسرخاله بازی و اتلاف منابع بادآورده

اما بخوانید نکاتی باور نکردنی از عملکرد این شرکت و اوج سوء مدیریت در شرکت‌های تامین اجتماعی

۱- به راحتی می‌توان عدم تاثیرگذاری افزایش سرمایه‌های از محل تجدید ارزیابی را در صورت‌های مالی شرکت‌ها مشاهده کرد.
شرکت پتروشیمی آبادان که در کل سال مالی ۱۳۹۶ قبل از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی زیانی ۳۹۶ میلیارد ریالی را محقق نموده بود در ۶ ماهه نخست سال جاری و پس از افزایش سرمایه‌های متعدد و بی‌کیفیت، تنها در ۶ماهه زیانی ۱.۰۰۳ میلیارد ریالی را محقق کرده است.

۲- چگونه ممکن است شرکتی که درآمد ۶‌ماهه‌اش تنها ۱.۱۴۳ میلیارد ریال بوده هزینه‌های حقوق و دستمزدی بیش از ۶۳۰ میلیارد ریالی که «بیش از نصف درآمد شرکت است» را در این مدت پرداخت کند؟

چگونه شرکتی که بنا به پیشنهادات کارشناسان می‌تواند با تعداد پرسنلی در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر مدیریت شود، هزینه حقوق و دستمزد بیش از ۱.۱۱۲ نفر را پرداخت می‌کند. جالب آنکه در سال جاری و با وجود افت شدید تولید این شرکت نه تنها شاهد کاهش پرسنل و مدیریت هزینه‌ها نبودیم بلکه شاهد افزایش پرسنل هم بودیم.

این یعنی شائبه سوء مدیریت و استخدام پسرخاله‌ها و نورچشمی‌ها در شرکت در سال‌های گذشته و اتلاف پول‌های صندوق‌های تامین اجتماعی و بازنشستگی کشوری البته این مسئله‌ای نیست که تنها مختص این شرکت باشد بلکه چنین مسئله‌ای در دیگر شرکت‌ها نیز کاملا مشهود است. 

پتروشیمی آبادان: بنویسید زیان، بخوانید سوء مدیریت، پسرخاله بازی و اتلاف منابع بادآورده


۳- آیا افزایش سرمایه آخر این شرکت یعنی افزایش سرمایه‌ای ۲.۰۰۰ میلیارد ریالی از محل مطالبات و آورده نقدی دردی از روند ضعیف این شرکت دوا خواهد کرد یا خیر؟

پاسخ: قطعا خیر، در حالی که شاهد افزایش سرمایه ۲.۰۰۰ میلیارد ریالی این شرکت از محل نقد و مطالبات سهامداران بودیم که نوع این افزایش سرمایه عملا هیچ تغییری در وضع شرکت ایجاد نخواهد کرد چراکه مبلغ ۱.۲۵۰میلیارد ریال از افزایش‌سرمایه صورت گرفته از محل مطالبات سهامداران بوده که عمده این مطالبات مربوط به حقوق‌های پرداختی پرسنل توسط تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری بود که عملا حتی یک ریال نقدینگی به شرکت اضافه نخواهد کرد.

مستهلک بودن خط تولید این شرکت عملا نیاز به صرف منابعی در حدود ۲.۰۰۰ میلیارد تومان از منابع ارزی برای نوسازی و بهبود دارد که تا زمانی این منابع تامین نشود روز‌به‌روز شاهد افزایش زیان سازی این شرکت خواهیم بود.

۴- شرکت پتروشیمی آبادان در ۶ ماهه سال مالی ۱۳۹۹ نیز به مانند مدت مشابه سال مالی گذشته، زیانی قابل توجهی در حدود ۱.۰۰۳ میلیارد ریالی را شناسایی کرد و تا حدود بسیاری، خیال سهامداران را از عدم سودآوری این شرکت تا چندین سال راحت کرده است.

۵- کاهش بیش از ۶۰ درصدی انواع محصولات این شرکت در ۶ ماهه نخست و کاهش در حدود ۵ درصدی مبالغ فروش آن هم در سالی که به واسطه افزایش نرخ ارز شاهد رشد بیش از ۱۰۰ درصدی سودآوری در سایر شرکت‌های پتروشیمی بودیم، گواهی دیگر از سوء مدیریت در اداره این شرکت است.

۶- وضعیت بسیار نامطلوب سرمایه در گردش شرکت که کسری ۵.۷۴۵ میلیارد ریالی را در انتهای ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ به ثبت رسانده که عمدتا به دلیل عدم توانایی شرکت در پرداخت بدهی‌های خود و استقراض از سهامداران عمده شرکت است.

۷- افزایش بهای تمام شده کالای فروخته شده شرکت با وجود کاهش چشمگیر تولید و فروش محصول اصلی شرکت که ظاهرا بخش عمده‌ای از آن به دلیل هزینه‌های سنگین پرسنلی شرکت و استخدامات متعدد که پیش‌تر اشاره شد بوده که از دیگر شاهکار‌هایی که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

بورس‌نیوز رسانه تخصصی بازارسرمایه در راستای شفافیت هرچه بیشتر و روشن‌شدن مسیر سرمایه‌گذاری سهامداران "شپترو"، آمادگی درج پاسخ پتروشیمی آبادان را دارد.

 
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
پتروشیمی آبادان با ۱۹۵ درصد رشد، به درآمد سالانه ۴.۴۱۵ میلیارد ریال رسید؛

افزایش انفجاری میزان درآمد "شپترو"

کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

رشد حداقل ۲۰ درصدی بازار تا پایان سال

مدیر سرمایه گذاری هلدینگ رازی در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

۲ نکته مهم برای سرمایه گذاران

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
صحنه منشوری رئیس پتروشیمی آبادان چند وقت پیش پخش شده بود
داغون ترین پتروشیمی ایران
ناشناس
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۴
داداش .........................و ............. بسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
چرا پست مغرضانه میزارین
خط واحد ۶۰۰ بعد آتش سوزی کلا نوسازی شده و تولیدش چندین درصد اضافه شده
بهتر بود میگفتین دزدی تو شرکت زیاده
مشکل از مدیران شرکته نه از خود شرکت
ناشناس
United States of America
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳
این گزارشتون اینقدر ضایع است که ارزش خواندن هم نداره. پتروشیمی آبادان با ثبت رکورد عالی در صادرات طی ابان ماه 99 و همچنین دستیابی به ثبات تولید پی وی سی به طور متوسط قادر به تولید 3800 تن پی وی سی در ماه است. با نرخهای فروش بالغ بر 300 درصد رشد طی سال 1399. بنابریان اگر قصد و غرضی ندارین در مورد گزارش فعالیت دوماهه ی مهر و ابان شرکت هم گزارشی منتشر کنین.
ناشناس
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۱
سودآوری فقط به فروش نیست. الفبای مالی رو بلد باشیم. سود مابه التفاوت درآمد از هزینه ها است. وقتی هزینه ها سرسام آور و بی دلیل باشه شما بگو صد هزار تن صادرات داشته باشه. تا وقتی این هزینه های سنگین و بی دلیل وجود داره این شرکت ها به کسب زیان انباشته ش ادامه میده. شما بهتر بود میگفتی که من سهمشو دارم و دوست دارم بره بالا.
علی
United States of America
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
توصیه می کنم یک نگاهی به گزارش آبان ماه پتروشیمی آبادان بندازین تا متوجه اشتباهتون در این گزارش بشین. طی ابان ماه 1399 به اندازه ی کل 8 ماهه ی اول سال 1398 فروش داشته. اگر این متن را منتشر نکنین متوجه سوء نیت عمدی شما میشم.
علی
United States of America
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶
نرخ پی وی سی جهانی طی 3 ماهه ی گذشته بیش از 30 درصد رشد داشته و قطعا به 10000 دلار در هر تن خواهد رسید. شرکت پتروشیمی آبادان با صادرات 45 میلیارد تومانی خود در ابان ماه 99 رکورد بی سابقه ای در صادرات ثبت کرد. لطفا مردم را اغفال نکنید.
بزودی با راه اندازی کمپرسور گازکوب در این شرکت امکان تولید پی وی سی به بالای 5000 تن در ماه فراهم خواهد شد.
عیب می جمله بگفتی هنرش نیز بگو
سهام دار پتروشیمی آبادان
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹
با احترام کامل،به نظر میاد پشت منتشر شده و عرض ورزی کاملا مشهود هست،شرکت 2 سال پیش به علت آتش سوزی محصول اصلی خودش یعنی pvc رو نتونسته تولید کنه تا تابستون امسال،شما گزارش 6 ماهه رو مدنظر قرار دادی و نوشتید خیال سهام دار تا سالیان زیاد از عدم سود آوری آسوده هست
برادر یا خواهر نویسنده عزیز لطفا سایت کدال رو باز کنید گزارش مربوط به ماه های مهر و آبان و انشالله آذر ماه رو ببینید و تفاوت یک شرکت رو به تولید و یک شرکت زیان ده رو متوجه بشید
آبان ماه 135 میلیارد فرو داشته این عدد رو میتونید بخونید؟یا فقط از روی غرض ورزی تحلیل های آب دوغ خیاری ارایه میکنید
سال قبل کلا 160 میلیارد فروش داشته امسال در عرض یک ماه بعد تکمیل واحد 600 135 میلیارد
امیدوارم بعد مطالعه کافی گزارش خودتون رو اصلاح کنید گرچه به نظر میاد این گزارش از جایی دیگه آب میخوره
سهام دار پتروشیمی آبادان
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳
همین امروز تو بورس کالا نزدیک 45 میلیارد تومان فروش محصولات داشته.ظرفیت تولید شرکت به 4500 تن در ماه رسیده انشالله نویسنده محترم نرخ فروش pvc هم مدنظر دارند که بالای 30 هزار تومان رسیده
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵
احتمالا این نظر رو تایید نمیکنید ولی به نظر میاد نویسنده عزیز خود از ناآگاهان بازار سرمایه و کسایی هست که با پارتی بازی و خاله بازی به جایی رسیدن،دوست عزیز به خودت بیا معلوم نیست از کجا خط میگیری
نقی معمولی
United States of America
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶
همین که جرات نمیکنین دیدگاه مخاطبان سایت را منتشر کنین معلومه که خیلی ..............تشریف دارین. با سرمایه ی مردم بازی نکنین . این کلکها قدیمی شده. به ................سایتتون سلام برسونین. خخخخخ
سعید
Switzerland
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
خدا از سرتون نگذره اگر این پست رو با اهداف شوم گذاشته باشین جهت ورود به سهم.این نونی که شما میخواین بخورین از ...............................اون ................که این پست رو گذاشته باید بهش یادآوری کنیم که پتروشیمی آبادان در نیمه اوا سال به جهت بازسازی واحد ۶۰۰ عملا تولیدی نداشته که از نیمه دوم سال با ظرفیت کامل داره تواید میکنه میخواستین صبر کنین تا گزارش ۳ ماهه سوم بیاد بعد ببینم اینجوری پست میگذاشتین
جلیل
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۹
این شرکت بیش از 300 میلیارد تومان زیان انباشته داره و یقینا تا چندین و چند سال دیگه یعنی تا وقت تعطیلی کاملش یه قرون سود تقسیم نمی کنه . من به عنوان یه سرمایه گذار با سابقه تو بورس واقعا موندم با چه عقلی سهام این شرکت رو میخرن
سهام دار بی سابقه
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
دوست عزیز از مدل نوشتن مشخص هست سهام دار با سابقه هستید یا خیر.در مورد زیان میشه بگید به چ عددی استناد کردید؟زیان انباشته شرکت طی شش ماهه اول زیر صد میلیارد بوده اونم با هزینه بازسازی واحد 600و اورهال بقیه واحد ها و هزینه پروژه افزایش گاز ورودی
چندتا نکته شرکت به حمدالله داره تولید میکنه و فروش خوبی هم داره تا امروز فقط تو بورس کالا 65میلیارد فروخته و انشالله این ماه بالای صد میلیارد میشه و جمع سه ماهه سوم به بیش از ۳۰۰میلیارد تومان میرسه
حاشیه سود شرکت فرض بر 30درصد بگیرید)قیمت تمام شده 11هزار تومان هست و فروش 34هزار تومان.من 30درصد گرفتم که فضایی نباشه طی همین سه ماه سوم زیان صد میلیاردیشو صاف میکنه و به سود میرسه
اصلا فرض کنیم 300میلیارد هم باشه تا اوایل بهار از زیان در میاد با همین فروش.چطور میگید سالیان و سالیان
خودتون چی فرض کردید؟؟
ناشناس
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۴
سهام دار بی سابقه شما هنوز نمی دونی زیان انباشته شرکت چیه و یا اصلا چقدره. چرا وقتی چیزی رو نمیدونید اظهارنظر می کنی. زیان انباشته طی شش ماه اول اصلا یعنی چی؟ شما اختراع کردی؟ زیان انباشته شرکت تا پایان شهریور ماه امسال 370 میلیارد تومنه. حداقل بلد باشید بعد بیاد تو این کار. فردا که برید تو ضرر میرید بنر چاپ می کنید جلوی سازمان بورس یقه جر میدید. امیدوارم بی سوادها تو بورس سود نکنند تا بدونند هر کاری اصول خودشو داره و هر کی به هر کی نیست.
مالی ندون
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
بهتره گزارش فروش و تولید شرکت بدونید،گفتم با این روند تولید و حتی زیان 300 میلیاردی هم که نیست تا چند ماه دیگه از زیان در میاد،برو یکم گزارش بخون بجای این مدل غرور بی جا خجالت بکش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۶
گزارش بسیار عالی بود. سهامدار خرد ما فقط یاد گرفته با شایعه سازی مثل چی بره تو سهم. بدون ااینکه بببینه این شرکت چی هست چی نیست . بعد که ضرر می کنند از خدا و کائنات و دولت و بقال سر کوچه مقصرن که چرا ضرر کردند. یه نگاهی به کامنت های بالا سطح نزدیک به صفر سواد مالی اکثر سهامداران خرد رو میشه دید. فقط فحش و بد و بیراه و چرندیات. امیدوارم حباب این سهمای زیان ده و بی بازدهی هرچه زودتر بترکه.
ناشناس
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۰
متاسفانه ................در نوشته هایتان موج میزنه
مالی ندون
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
خیلی ها ادعای سواد مالی میکنن ولی مشخص هست گزارش های شرکت رو نمیخونن
مالی دان سابق
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
دو دیدگاه آخر که منفی نوشتن مشخص هست از کجا میاد.دوست گرامی گزارش رو میتونید ببنید با تولید.ادعای مالی میکنید سر تا تا پا غرور میریزه.غرور کاذب اونم از ندانستن.انشالله با خودندن گزارش تولقد به راه راست هدایت میشید سهام دار بزرگ و صد البته بی سواد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
از سطح سواد شما در مسایل مالی و اینکه چطور زیاندهی شرکت رو محاسبه کردین در عجبم.و تعجب بیشتر از اینکه چطور به شما اجازه میدن این مطالب اشتباه رو بزارین داخل سایتتون.گزارش شما برای د,وره 6 ماه اول ساله که تو اون 6 ماه بعد از خرداد تازه واحد 600 بعد از مدت نزدیک 2 سال افتتاح شده و بعد از تامین خوراک از ماهشهر شرکت عملا از اوابل مهر افتاده رو غلطک.شپترو سالی 110 هزار تن به صورت اسمی ظرفیت تولید داره که رکورد تولیدش 70 هزار تن در سال 96 بوده.در حال حاضر داره حداقل ماهی 4500 تن از سه گرید s57 , s65 ,s70 و تولیدات دیگه از جمله اب ژاول که ما فقط اگه فروش داخل از پی وی سی رو به نرخ همین الان محاسبه کنیم یعنی 4500 تن در 12 ماه مبشه 54000 تن و با قیمت حدودی الان پی وی سی یعنی کیلو 34000 تومتن در بازار میشه حدود 1836میلیارد تومان گرچه که با مجوز صادرات مبلغ بیشتری هم عاید شرکت میشه و الان شرکت برای صادرات مزایده هم گذاشته.حالا شما میگی 630 میلیارد هزینه هاشو که اینقدر هم نیست نمیتنونه جبران کنه؟خخخخخخخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۳
لطفا ............... و ................ نکنید. آخرتی هم وجود دارد
ناشناس
Netherlands
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۲
گزارشی بسیار ................. بود نویسنده این گزارش با وجودی که قصد تخریب سهم (احتمالا برای ورود گروهی خاص به سهم) را داشته است اما بصورت فوق العاده ناشیانه عمل کرده است که این خود بیانگر ارزشمندی سهم است. جالب اینجاست که گزارش فوق را که در تاریخ 99/9/24 بصورت مکتوب درج کرده است، (بدلیل .............) مجددا در قالب کلیپ در تاریخ 99/9/26 منتشر کرده است. گزارشگر این گزارش در این کلیپ فقط سطح پایین سواد مالی خود را اثبات کرده است واقعا برای بورس نیوز متاسم که با ارائه چنین گزارشات .............، ............و ................با ......................می کند. واقعا سهامدار را چه فرض کرده اید؟
سمیرا
Germany
يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۱
با سلام
با تشکر از نشر مطالب واقعی و کارشناسی وضعیت پتروشیمی آبادان
ضعف مدیریت در این مجتمع مشهود است و برای حفظ پست مدیریت خودش فامیلهای یکی از نماینده های شهر و همچنین فامیلهای همسر محترمه را که بسیار هم زیاد هستند استخدام نماید و در پستهای مدیریت منصوب نماید و علی رغم پرداخت طبق طبقه بندی مشاغل به مدیران بی لیاقت خارج از قوانین پرداختهای کلان نماید
در ضمن اگردر بهر فروش بری متوجه می شوی که با راندمان ۸۰ درصد است یعنی ۲۰ درصد مواد اولیه سوزانده می شود و باعث بالا رفتن قیمت تمام شده می شود
در ضمن گزارش شش ماهه حسابرسی شده است ولی گزارشات ماه ۷و ۸ حسابرسی نشده و فاقد اعتبار لازم است