بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
معاون نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس درباره ابهام کارگزاران بانکی در مورد نحوه تملک سهام دو نوع صندوق و تاسیس شرکت‌های تامین سرمایه، توضیح و از موافقت اصولی با ۲۲ شرکت سبدگردان خبر داد.
کد خبر : ۲۳۳۰۵۲

رفع ابهام کارگزاران بانکی از مورد دو صندوق و تامین سرمایه

به گزارش بورس نیوز، محمدرضا معتمد معاون نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس درباره ابهام کارگزاران وابسته به بانک‌ها در مورد نحوه تملک سهام دو صندوق با درآمد ثابت و بازارگردانی و مشارکت بانک‌ها در تاسیس شرکت‌های تامین سرمایه گفت: طبق قانون برنامه ششم توسعه (از ۹۶ الی ۱۴۰۰)، نهاد‌های مالی وابسته به بانک‌ها، برای تاسیس صندوق‌ها باید از بانک مرکزی مجوز گرفته و به سازمان بورس ارایه می‌کردند.

وی افزود: از سوی دیگر بانک مرکزی به جز یکی دو مورد در برابر درخواست این نهاد‌های مالی دارای سهام کنترلی و موثر، مجوزی صادر نمی‌کرد تا اینکه همتی رئیس کل بانک مرکزی در جلسه ۲۶ آبان شورای عالی بورس با ایجاد صندوق‌های بادرآمد ثابت و بازارگردانی و همچنین تاسیس شرکت‌های تامین سرمایه موافقت کرد. سه شنبه هفته گذشته هم این موضوع در جلسه شورای عالی پول و اعتبار تصویب شد.

معاون نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس ادامه داد: بنابراین تفسیر سازمان بورس این است که به جز آن دسته از نهاد‌های مالی وابسته به بانک‌ها که از قبل دارای این دو صندوق و یا شرکت تامین سرمایه بودند، دیگر نهاد‌های مالی وابسته به بانک‌ها می‌توانند اقدام به ارایه درخواست کنند. این درحالی است که یک صندوق می‌تواند تا چند سهم را بازارگردانی کند. به طوری که ۵۲ صندوق، بازارگردانی سهام حدود ۴۰۰ شرکت را به عهده دارند و حتی برخی شرکت‌ها دارای چند بازارگردان هستند.

وی خاطرنشان کرد: با این اوصاف انتظار می‌رود طی یکی دو هفته آینده رئیس کل یا معاون بانک مرکزی، مقررات مربوط به صدور مجوز نهاد‌های مالی وابسته به بانک‌ها در دو نوع صندوق و تاسیس شرکت‌های تامین سرمایه را بدون مراجعه به بانک مرکزی و به صورت غیرموردی صادر کنند تا بعد از ارایه درخواست‌ها به سازمان بورس، زمینه راه اندازی صندوق‌ها و تشکیل شرکت‌های تامین سرمایه فراهم شود. در این میان هر توافق و رویداد جدید به بازار اطلاع رسانی خواهد شد.

معتمد درباره نحوه وضعیت رسیدگی به درخواست تشکیل شرکت‌های سبدگردانی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۵۰ درخواست سبدگردانی، دریافت و رسیدگی شده که در برابر عدم احراز شرایط تحصیلی و تجربه برخی، سازمان بورس حدود ۲۲ موافقت اصولی صادر کرده که بعد از تکمیل فرایند و مواردی مانند اقدامات ثبتی، تامین سرمایه، نیرو، محل و... مجوز نهایی صادر خواهد شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

بازارگردانی‌های فعلی مصداق دستکاری است!

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

"نقدینگی" پای صعود را امضا می‌کند

گزارش هفتگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام؛

۶۸صندوق و ارزش ۵.۵هزار میلیاردی ریالی

ارسال نظر