بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

بازارگردانی‌های فعلی مصداق دستکاری است!

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازارگردانی در چارچوب مقررات دامنه نوسان مصداق بارز دستکاری در بازار است، گفت: لیل اصلی ریزش بازار به پابرجا بودن مشکلات ساختاری بازار سرمایه بر می‌گردد.
کد خبر : ۲۳۲۹۹۱

بازارگردانی‌های فعلی مصداق دستکاری است

عباسعلی حقانی نسب در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: دلیل اصلی ریزش بازار به پابرجا بودن مشکلات ساختاری بازارسرمایه برمی‌گردد که نه‌تنها هیچ تغییری برای اصلاح انجام‌نشده بلکه عمیق‌تر نیز شده است.

کارشناس بازار سرمایه بابیان اینکه سه مشکل در بازار سرمایه وجود دارد، افزود: مختصات بازار سرمایه ما توده‌واری با نگاه کوتاه‌مدت است و عملاً این موضوع به رفتار‌ها قیم‌مابانه و صف و صف‌نشینی و دامنه نوسان دامن زده است.

وی گفت: قرار بود دامنه نوسان یا افزایش یابد یا حذف شود و تمام کنترل‌های مربوط به بازار از طریق تغییرات حجم‌مبنا صورت گیرد که متأسفانه اتفاقی نیفتاد بلکه در چارچوب دامنه نوسان بازارگردان قرار دادند که این بازارگردانی و آزاد شدن معاملات روزانه ضمن تضعیف حجم‌مبنا همان مشکلات توده‌واری و نگاه کوتاه‌مدت و پایین بودن سطح تحلیل در بازار را تعمیق و مشکلات را حاد کرده است به‌نوعی که شاهدیم هم بازارگردان‌ها و هم نوسان گیران که از مردم عادی نوسان گیری می‌کنند در یک نقاطی از شاخص اقدامات خود را انجام دهند و چون بازار ما توده‌واری است عملاً کنترل بازار مشکل است.

حقانی نسب بیان کرد: مشکل بعدی بازار، آموزش و فرهنگ‌سازی است که متأسفانه شاهدیم برخی رسانه‌ها و صداوسیما به‌شدت روش غلط فرهنگ‌سازی را رواج می‌دهند و در باغ سبز با روش ساده تکنیکال به مردم نشان می‌دهند و افراد را دچار اعتمادبه‌نفس کاذب می‌کنند و همین موضوع به ریزش بازار دامن می‌زند .

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در شرایط فعلی بازار، سازمان بورس و دولت، عملاً بر موضوع عرضه‌های اولیه مدیریت درست ندارند و بدون توجه به مختصات توده‌واری بازار اقداماتی انجام می‌دهند که جریان نقدی بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی بابیان اینکه اصلاح نظام بانکی، نرخ بهره و بازار‌های رقیب ازجمله مشکلات خارج از بازار سرمایه است خاطرنشان کرد: نرخ بهره را به‌صورت تصنعی بالا نگه‌داشتن و هیچ تغییری در بازار پول انجام نمی‌دهد و عملاً فعالیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها را تعمیق می‌کند به‌عنوان نمونه عرضه ایران مال نشان داد چه میزان منابع فقط بانک آینده با عدم فروش این مجتمع مسدود کرده است و این موضوع را اگر بخواهیم به بانک‌های دیگر تسری دهیم رقم بسیار بالایی می‌شود که اگر این دارایی‌ها به فروش می‌رسید موجب کاهش نرخ بهره بانکی و کمک به بازار سرمایه بود.

حقانی نسب تأکید کرد: بازارگردانی در چارچوب مقررات دامنه نوسان مصداق بارز دست‌کاری در بازار است، بسیاری از افراد با این بازارگردان‌ها در ارتباط هستند و اطلاع دارند چه زمانی بفروشند و چه زمانی بخرند که منتفع شوند و عملاً فساد را گسترش دادیم.

کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به شرایطی که وجود دارد پیش‌بینی می‌شود شاخص تا پایان سال به یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار واحد برسد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

تداوم درجا زدن بازار تا زمان رفع بلاتکلیفی‌ها

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

تعهدات بازارگردانی با حجم معاملات همخوانی ندارد

مدیرعامل سبدگردان نوین نگر آسیا در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

چرا بازار با عرضه نمادهای ارزنده، "سرکوب" می‌شود

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

نرخ دلار نقطه ابهام بازار سرمایه

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
خدا پدر و مادرت رو بیامرزه ... دقیقا همینطوره که میفرمایید. علاوه بر شما 93 درصد کارشناسان خبره بازار سرمایه بر مبنای نظرسنجی روزنامه دنیای اقتصاد توصیه اکید به حذف دامنه نوسان کردند ... نه تنها مدیریت بیکفایت فعلی کوچکترین اهمیتی نداد بلکه دقیقا نشان داد به چه دلیل حاضر نیست از این ابزار دست فاسدان دست بکشد. بله، بازارگردانی به همراه محدودیت دامنه نوسان ابزار دستکاری در قیمت است و این را همه کارشناسان خوب میدانند. در عجبم از دیگر بزرگان بورس که چرا سکوت کرده اند و به چه علت مانند جنابعالی اعتراض و دستکم روشنگری نمیکنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
در خوشبینانه ترین حالت، تیم مدیریتی فعلی بازار سرمایه به شدت از بیکفایتی رنج میبرد. نگاه بدبینانه اما دست ایشان را در دست عده ای رانتجوی فاسد میبیند که به اسم بازارگردانی هرکار که خواستند با سرمایه مردم کردند و قیمتها را در دستان فاسد خویش هرچقدر میلشان کشید بالا و پایین کردند، سپس در کمال بیشرمی منت هم بر سر بازار گذاشتند و سهامدار خرد بینوا را سرزنش نیز کردند. این است گوشه کوچکی از کارنامه حضرات، ایشان را از دعای خیر خویش بی نصیب نگذاریم.
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۷
سلام اگر صبرداشته باشید همه چیز درست می شود
ناشناس
دوشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۸
بزک نمیر بهار میاد نکنه تو هم نوسا ن گیری ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۸
از قبل ها اعتراض داشتیم به دامنه نوسان هنوز هم داریم و باید همه سهام داران یک صدا فقط خواهان حذف دامنه نوسان باشن و بخواهن و بدانن تا دامنه نوسان حذف نشود مشکل بورس حل نمی شود و فاسدان دست از بهانه تراتشی برای حذف بردارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۴
حق گرفتنی است باید دامنه نوسان را حذف کنن تا دست فساد قطع شود
دزد زده بورسی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
دولت دزد است و بورس را محلی برای زدن جیب مردم کرده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱
اینحوقی ها و سازمان بورس مانند کفتار های حیات وحش زنده زنده مردم را میخورند کفتارهای بورس
ناشناس
يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۵
همشون دولتی هستن وقتی دولت کفتار و لاشخور باشه حقوقیاشم هستن..هر کدوم از مقامات چند ماه پیش چند هزار میلیارد تومن از پول مردمو تو بورس با فروش در اوج قیمت و هماهنگ با هم به جیب زدن بعد قیمتارو یک چهارم کردن ننگ .لعنت و مرگ بر چنین مسئولینی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۵
حقوقیا همشون دولتی هستن وقتی دولت کفتار و لاشخور باشه حقوقیاشم هستن..هر کدوم از مقامات چند ماه پیش چند هزار میلیارد تومن از پول مردمو تو بورس با فروش در اوج قیمت و هماهنگ با هم به جیب زدن بعد قیمتارو یک چهارم کردن ننگ .لعنت و مرگ بر چنین مسئولینی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵
در عجب نباش که دولت محتاج پول مردم است
و آنچه در دسترس است بورس ایران
حسین
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۴
عزیزان دولت نیاز داشت کسری بودجه را جبران کند واشتباهی مرتکب شد وشاخص تا۲۱۰۰ بالا برد حالا گیر کرده دلش میخواد شاخص را به نقطه ۶۰۰هزار برگرداند وهم اینکه پول از بورس خارج نشود تا بتواند مابقی نیازش را تامین کند واین بازیها مال این چیزاست حالا فکر کنید بهترین راه کدام است
رضامشیری
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۴
واقعآ چه توقعاتی دارین شما مردم!!!!!!
اینا اگردامنه نوسان رو بردارن که دیگه نمیتونن دزدی کنن!!!!!!!!
دارن توروز روشن هرروز میلیاردی کسب درامد ایجادمیکنن از پولهای مردم بدبخت فلک زده مگه دلدرد دارن این موقعیترو ازبین ببرن؟!
عمرآ دامنرو حذف کنن.
صدسال اینکارو نمیکنن.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۶
دولت دامنه نوسان رو حذف نمیکنه چون کاسبیشون بهم میریزه.
RZA2LUX
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۷
خوب مملکتی ساختید خووب
reza.m.m
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۰
دزدان دوره دیده