بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
برای بازار امروز ادامه روند افزایش عرضه‌ها را در گروه‌های بانکی و خودرویی پیش بینی می‌کنیم. با این حال انتظار می‌رود که در ساعت‌های میانی و پایانی بازار شاهد کاهش قدرت عرضه کنندگان باشیم.
کد خبر : ۲۳۳۰۷۶

هیجان تا ساعات میانی ...

به گزارش بورس‌نیوز، روز گذشته همان گونه که پیش بینی می‌گردید شاهد رشد عرضه‌ها در بسیاری از گروه‌های بازار بودیم و سه گروه پالایشگاهی، خودرویی و بانکی شاهد بیشترین فشار عرضه و تشکیل صف فروش در اکثر نماد‌های اصلی این گروه‌ها بودیم. گروه پالایشگاهی از بیشترین قیمت‌های ثبت شده خود در یک ماه گذشته بیش از ۲۵ درصد کاهش قیمت را ثبت کرده است و این روند با انتشار گزارش پیشنهادی پالایش نفت اصفهان در خصوص افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها شتاب بیشتری به خود گرفت.

در دو گروه بانکی و خودرویی نیز کاهش توان مالی بازارگردان در خرید و بعضا زدن رنج‌های مثبت! (که نشان از حرکت‌های آماتورگونه مدیران این نهاد‌ها می‌باشد)، شاهد تشکیل صف فروش در نماد‌های وبصادر و وتجارت و در گروه خودرویی در نماد‌های خودرو و خساپا بودیم.

شاخص کل با کاهش بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ واحدی به ۱ میلیون و ۴۳۹ هزار واحدی رسید. علی رغم عرضه‌های سنگین در بازار، شاهد روند مثبت شاخص کل هم وزن بودیم. این شاخص با ۰.۵۸ درصد افزایش به رقم ۴۴۷ هزار و ۸۳۰ واحد رسید.

ارزش معاملات برای دومین روز متوالی کمتر از ۲۰ هزار میلیارد تومان بود و جمع کل ارزش معاملات بورس و فرابورس به ۱۷۵ هزار میلیارد ریال رسید.

سیاست و اقتصاد کلان
در حوزه کلان اقتصاد، به نظر می‌رسد که دولت با انجام برخی اصلاحات در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ موافقت کرده است. سلیمی عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی از پاسخ مثبت دولت به نامه قالیباف در راستای ضرورت اصلاح لایحه بودجه سال آینده خبر داد.

قیمت ارز در بازار همچنان با کاهش تدریجی مواجه است. اخرین نرخ ثبت شده در سامانه سنا که مربوط به ساعت ۱۶ روز گذشته است، معادل ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان بوده است و نرخ دلار در بازار متشکل ارزی نیز به ۲۵ هزار و ۵۰ تومان رسیده است تا در این بازار انتظار‌ها برای سقوط قیمت‌ها به کانال ۲۴ هزار تومانی افزایش یابد. قیمت سکه طلا نیز در محدوده ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و بدون تغییر نسبت به روز شنبه باقی ماند.

در خبری از حوزه مسکن، سهم بخش مسکن در هزینه خانوار در کل کشور ۳۶ درصد و در شهر تهران ۴۹ درصد است. وزارت راه و شهرسازی که به تازگی روند ارایه آمار کشوری مسکن را آغاز کرده در گزارشی تازه روند تحولات مسکن با تکیه بر اقتصاد کلان را ارایه و به شاخص‌هایی همچون نوسانات قیمت مسکن و ارز، سهم ارزش افزوده بخش مسکن و سهم بخش مسکن در هزینه خانوار پرداخته است.

این گزارش نشان می‌دهد در فاصله زمانی ۱۰ ساله بین سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸ سهم بخش مسکن در هزینه خانوار به بالاترین میزان خود یعنی ۳۶ درصد رسیده که نسبت به سال ۱۳۸۸ به میزان ۳.۴ درصد افزایش یافته است. این شاخص برای شهر تهران در سال ۱۳۹۶ معادل ۴۹ درصد بوده است. با توجه به این آمار و لحاظ این موضوع که قیمت مسکن از سال ۱۳۹۶ به بعد دچار جهش شده احتمالا مسکن بیش از ۴۹ درصد هزینه‌های خانوار‌ها را در بر می‌گیرد.

در سامانه کدال شاهد انتشار گزارش‌های حسابرسی شده‌ی عملکرد شش ماهه اول اکثر شرکت‌های با سال مالی ۲۹ اسفند هستیم. در گروه پالایشگاهی، گزارش دو شرکت پالایش نفت بندرعباس و اصفهان با افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی سودآوری و گزارش پالایش نفت شیراز با کاهش سوداوری در مقایسه با گزارش‌های حسابرسی نشده همراه بوده است. با توجه به این نکته که بخش مهمی از سودآوری شش ماهه اول این شرکت‌ها به دلیل درآمد‌های غیرپایداری همچون مابه التفاوت نرخ مواد اولیه در ابتدای دوره بوده است، انتظار رشد محسوس سودآوری و عملکرد مثبت خاصی در این گروه وجود ندارد.
در خبری از حوزه فولاد، وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل کمیته‌ای با حضور بخش خصوصی را برای پیگیری مسائل مرتبط با فولاد از جمله عرضه در بورس کالا را خواستار شد. در خبری دیگر از این صنعت، امروز شاهد عرضه محصولات ورق فولادی در بورس کالا خواهیم بود و شرکت‌های فولاد امیرکبیر کاشان، فولاد گیلان و فولاد شهریار تبریز عرضه محصولات خود را در بورس کالا خواهند داشت. ورق گرم، سرد و گالوانیزه فولاد مبارکه که به طور معمول در روز‌های دوشنبه در بورس کالا عرضه می‌گردید، در اطلاعیه عرضه امروز بورس کالا ثبت نشده است.

بازار امروز
برای بازار امروز ادامه روند افزایش عرضه‌ها را در گروه‌های بانکی و خودرویی پیش بینی می‌کنیم. با این حال انتظار می‌رود که در ساعت‌های میانی و پایانی بازار شاهد کاهش قدرت عرضه کنندگان باشیم.

در گروه پالایشگاهی نیز افزایش اندک سوداوری شرکت‌های اصلی این گروه در گزارش حسابرسی شده می‌تواند منجر به افزایش موقت و اندک تقاضا در این گروه گردد.

در گروه فلزات و پتروشیمی و سایر گروه‌های اصلی دیگر نیز روند گروه‌ها را انتشار گزارش عملکرد‌های ماهیانه که به تدریج از امروز منتشر خواهند شد، مشخص خواهند نمود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
احسان
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
................................ قالیباف رییس مجلس