بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
به نظر می‌رسد که بازار سرمایه در حال تغییر نگاه از شرکت‌های کوچک به شرکت‌های بزرگ و بنیادی است. انتشار گزارش عملکرد فصلی شرکت‌ها در هفته‌های پیش رو را می‌توان از دلایل این موضوع برشمرد.
کد خبر : ۲۳۳۴۹۳

تغییر نگاه از شرکت‌های کوچک به شرکت‌های بزرگ و بنیادی


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، پس از چند روز پیاپی کاهش شاخص کل، در معاملات روز گذشته شاهد ثبت نخستین روند مثبت و افزایش این نماگر بازار سرمایه بودیم. در واقع روز گذشته شاهد روندی خلاف جهت آنچه که در روز‌های گذشته بازار سرمایه اتفاق افتاده، بودیم. به این معنی که شاخص کل با افزایش مواجه شد و از سوی دیگر شاخص کل هم وزن با افت مواجه شد.

این در حالی است که تقریبا در دو هفته اخیر شاخص کل با کاهش و شاخص کل هم وزن با افزایش تقریبا پیوسته‌ای مواجه بودند. بسیاری از نماد‌های مربوط به شرکت‌های کوچک با افزایش عرضه‌ها و منفی شدن روند به کار خود در معاملات دیروز پایان دادند.

در گروه پالایشگاهی شاهد تشکیل صف خرید و البته عرضه‌های سنگین بودیم. گروه خودرویی نیز با معاملات مثبت و پرعرضه در دو نماد اصلی این گروه یعنی "خودرو" و "خساپا" مواجه بود. نماد‌های اصلی گروه بانکی یعنی "وبصادر"، "وتجارت" و "وبملت" با توجه به اعلام دولت مبنی بر سهامدار کردن این سه بانک بابت رد بخشی از دیون این بانک‌ها از دولت، بسته بودند.

شاخص کل با بیش از ۱۸ هزار واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۴۳۷ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با کاهش ۰.۶۳ درصدی به رقم ۴۶۹ هزار و ۱۳۹ واحد رسید.

ارزش معاملات نسبت به روز یک شنبه با بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال کاهش به ۱۷۰ هزار میلیارد ریال رسید.


سیاست و اقتصاد کلان

رئیس جمهور قانون اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم در خصوص مالیات بر خانه‌های خالی را به وزیر اقتصاد ابلاغ کرد. این قانون در ۵ آذر در مجلس تصویب و ۲۶ آذر در شورای نگهبان تأیید و ۲ دی ماه از سوی مجلس به دولت ارسال شد.

بر اساس این قانون در صورتی که یک واحد مسکونی بیش از ۱۲۰ روز از یک سال بدون سکنه یا کاربر باشد به عنوان خانه خالی محسوب می‌شود. در این صورت، مالک این واحد در سال اول، هر ماه معادل ۶ برابر مالیات بر اجاره، سال دوم، در هر ماه معادل ۱۲ برابر مالیات بر اجاره و سال سوم به بعد در هر ماه معادل ۱۸ برابر مالیات بر اجاره مشمول مالیات بر خالی بودن واحد مسکونی خواهد شد. واحد‌های نوسازی یک سال پس از صدور پایان کار مشمول مالیات بر خانه‌های خالی می‌شوند. این قانون به شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر اختصاص دارد.

در بازار ارز، قیمت دلار افزایشی بود. قیمت هر اسکناس دلار آمریکا، روز گذشته دوشنبه ٨دی ١٣٩٩ برای فروش به ٢۵ هزار و ٧۴٠ تومان رسید. همچنین قیمت هر اسکناس یورو نیز برای خرید ٣٠ هزار و ٢٠٠ تومان و برای فروش ٣١ هزار و ٢٠٠ تومان است.

در خبری از گروه پتروشیمی، ۲۰ طرح پیشران برای جلوگیری از خام‌فروشی و تنوع در سبد محصولات پتروشیمی در چهار زنجیره تعریف شده که قرار است تا سال ۱۴۰۶ به بهره‌برداری برسد. این ارزش افزوده با تکمیل زنجیره ارزش بیشتر می‌شود و هر چقدر این زنجیره بیشتر جلو می‌رود، ارزش محصولات نیز بالاتر خواهد بود. از همین رو ایران توسعه صنعت پتروشیمی را در سال‌های اخیر مورد توجه قرار داده و افزایش تولید و درآمدزایی این صنعت را در دستور کار دارد.

در جهش دوم صنعت پتروشیمی که تا پایان سال ۱۴۰۰ محقق خواهد شد، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران به ۱۰۰ میلیون تن در سال با درآمدزایی ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد. در جهش سوم نیز که در سال ۱۴۰۴ به انجام خواهد رسید، پتروشیمی ایران با ظرفیتی ۱۳۳ میلیون تنی در سال، درآمدی ۳۵ میلیارد دلاری را ایجاد خواهد کرد.

بازار امروز
برای بازار امروز ادامه رشد قیمت‌ها در گروه‌های اصلی و بنیادی بازار را پیش بینی می‌کنیم. به نظر می‌رسد که بازار سرمایه در حال تغییر نگاه از شرکت‌های کوچک به شرکت‌های بزرگ و بنیادی است.  انتشار گزارش عملکرد فصلی شرکت‌ها در هفته‌های پیش رو را می‌توان از دلایل این موضوع برشمرد.

همچنین رشد خوب قیمتی در گروه‌های کوچک‌تر بازار منجر به افزایش تمایل سهامداران این گروه‌ها در خصوص شناسایی سود محقق یافته شده و منجر به رشد عرضه‌ها در این گروه‌ها شده است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بیشترین میزان درآمد از «سایر تسهیلات» بود؛

رشد درآمد ۵۷درصدی تسهیلات اعطایی "وتجارت"

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

دست حقوقی‌ها بر گلوی بازار/ نقدینگی بهانه‌ای برای عرضه آبشاری

مدیرعامل پتروشیمی تخت جمشید در گفت‌وگو با بورس نیوز:

صادرات پتروشیمی تخت جمشید به کشورهای آسیای شرقی

ارسال نظر