بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
تصور می‌شود که که با توجه به افزایش عرضه‌ها در معاملات روز گذشته، همچنان شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.
کد خبر : ۲۳۳۵۴۵

سهامداران خرد، در رود بزرگان

به گزارش بورس‌نیوز، روز گذشته و علی‌رغم انتظار اکثر فعالین بازار در خصوص روند مثبت بازار، شاهد شروع مجدد روند عرضه‌ها در قیمت‌های منفی بودیم، به‌گونه‌ای که نماد‌های اصلی گروه‌های خودرویی و پالایشگاهی و در روزی که همچنان نماد‌های اصلی گروه بانکی متوقف بودند، به‌صف فروش نیز رسیدند و شاهد افت قیمت‌های محسوس در شرکت‌های بزرگ و شاخص ساز بودیم.

شاخص کل با ۱.۷۶ درصد کاهش و معادل ۲۳ هزار و ۵۰۰ واحد به کمترین حد خود از ابتدای ماه رسید و این نماگر به رقم نازل ۱ میلیون و ۴۱۱ هزار و ۸۵۰ واحد تنزل پیدا کرد. به نظر می‌رسد که در صورت ادامه روند نزولی بازار در معاملات امروز شاهد از دست دادن کانال ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی باشیم.

همچنین شاخص کل هم‌وزن روند منفی داشت. بااین‌حال، افت قیمت‌ها در شرکت‌های کوچک و متوسط کمتر بود و شاخص کل هم‌وزن با افت ۰.۸ درصدی به ۴۶۵ هزار و ۴۳۴ واحد رسید.

نماد‌های "فملی"، "شستا"، "فارس" و "فولاد" بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند.

ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز درمجموع به ۲۰۳ هزار میلیارد ریال رسید که بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال بیشتر از معاملات دوشنبه محسوب می‌گردد.

سیاست و اقتصاد کلان

در خبری از اقتصاد کلان کشور، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی از تصویب کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در جلسه ظهر روز گذشته این کمیسیون خبر داد. این عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰، بیان داشت: لایحه بودجه با رأی اکثریت آرای نمایندگان به تصویب رسید و از جلسات بعدی اعضای کمیسیون بررسی جزئیات لایحه بودجه را در دستور کار خواهند داشت.

در خبری دیگر، خالص بدهی‌های قطعی دولت تا پایان سال ۹۷ به ۵۷۸هزار میلیارد تومان رسید، یعنی معادل ۷۰درصد کل بودجه دولت و ۹۰درصد هزینه‌های جاری دولت در سال ۱۴۰۰. میزان خالص بدهی‌های قطعی دولت به اشخاص حقیقی، حقوقی، تعاونی و خصوصی که در چارچوب مقررات مربوط تا پایان سال ۹۷ ایجادشده و در سامانه مرکز مدیریت بدهی‌ها و دارایی‌های مالی عمومی وزارت امور اقتصاد و دارایی (سماد) توسط دستگاه‌های اجرایی ثبت شده، به بیش از ۵۷۸ هزار میلیارد تومان رسید.

همچنین در خبری دیگر، دیوان محاسبات اعلام کرد که از ۱۵.۵ هزار شرکت که صادرات غیرنفتی داشته‌اند بیش از ۱۴ هزار شرکت ارزی به چرخه اقتصاد کشور نیاوردند یعنی ۹۳ درصد از شرکت‌ها ارز خود را برنگرداندند. دیوان محاسبات در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۸ اعلام کرد از ۱۵.۵ هزار شرکت که صادرات غیرنفتی داشته‌اند تنها ۴.۷ هزار شرکت ارز خود را به چرخه اقتصاد بازگردانده‌اند و بیش از ۱۴ هزار شرکت ارزی به چرخه اقتصاد کشور نیاوردند یعنی ۹۳ درصد از شرکت‌ها ارز خود را برنگرداندند.

در خبری از گروه خودرویی، رئیس شورای رقابت در حالی از مصوبه جدید این شورا برای گران شدن خودرو‌ها و افزایش قیمت‌ها با رشد تیراژ تولید خبر داده که مردم انتظار داشتند با نزولی شدن نرخ تورم و برنامه‌ریزی برای رشد تولید شاهد کاهش قیمت خودرو‌ها باشیم.

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در این مورد بابیان اینکه فرمول جدیدی برای قیمت‌گذاری خودرو مشخص‌شده و بر این اساس هر سه ماه یک‌بار قیمت خودرو در بازار را از سازمان حمایت می‌گیریم، گفت: در فرمول جدید دیگر تورم بخشی نقشی ندارد بلکه روی قیمت متوسط بازار تمرکز دارد. در سه‌ماهه فصل زمستان، تغییرات قیمت کارخانه بر اساس قیمت بازار خواهد بود، از بهمن‌ماه قیمت جدید روی خودرو اعمال می‌شود.

وی افزود: نکته مهم فرمول قیمت‌گذاری بحث تولید بوده که اگر تولید افزایش پیدا نکند، افزایش قیمتی نخواهیم داشت. هرچقدر تولید افزایش پیدا کند قیمت افزایش می‌یابد.

بازار امروز

به نظر می‌رسد که حجم نقدینگی و جهت‌گیری آن در سطح بازار به‌گونه‌ای است که در گروه‌های اصلی بازار و شرکت‌های بزرگ با کوچک‌ترین عرضه در قیمت‌های مثبت، سهامداران خرد نیز به این روند می‌پیوندند و به‌عنوان نمونه واضح آن می‌توان به‌صف فروش دیروز گروه پالایشگاهی و خودرویی اشاره کرد و این در حالی بود که این نماد‌ها در روز دوشنبه با صف خرید و عرضه در صف خرید مواجه شدند.

به‌این‌ترتیب به نظر می‌رسد که هیچ‌گونه فضای تحلیلی و تصمیم‌گیری عقلانی در سطح بازار وجود ندارد و صرفاً هیجانات بوده که روند قیمت‌ها را در گروه‌های اصلی و کوچک بازار تعیین می‌کند.

برای امروز نیز پیش‌بینی می‌کنیم که با توجه به افزایش عرضه‌ها در معاملات روز گذشته، همچنان شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
مطمین باشید اگر درصدی از مردم بهتون ایمان داشتن حالا همونها هم ازتون نا امیدن ...................................بیان که چی بشه ...........................بگیره دولتی که با افتخار میگه ما برای تامین بودجه یک ریال از بانک مرکزی قرضرنگرفتیم و آشکارا داره میگه ما از مردم دزدیدیم برید بمیرید ................که ایرانو ...................
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳
سلام
باید رهبری یا مجلس در بورس دخالت کنند واز مظلومین دفاع کنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
نخرید و نفروشید برای یک هفته نه ازتون نوسان میگیرن نه مالتون میبرن همه برای یک هفته هم شده نه به فروش تا اینجوری میتونن نوسان بگیرن هیچ موقع سهام رو رشد نمیدن
سهامدار خرد
-
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۳
مرگ .............بر این ...................................اموال کشور سیر نشده رو کرده به ............................اموال مردم.سهام وساپا فروخته 2600 شده 700.