بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
به نظر می‌رسد که روند نوسانی محتمل‌ترین رویداد پیش روی بازار سرمایه کشورمان باشد.
کد خبر : ۲۳۳۴۲۷

سهام حبابی بیشترین متقاضی و خریدار


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد شرایط نوسانی در بازار سرمایه بودیم. در حالی که ابتدای معاملات با روند منفی و پرعرضه در اکثر شرکت‌های بزرگ همراه بود، در ادامه بازار شاهد مثبت شدن قیمت‌ها در گرو‌های پالایشی و بانکی و همچنین خودرویی بودیم.

در ادامه و با توجه به مشکلات دوباره طاقت فرسای هسته معاملات که دو سه ماهی بود دست از سر بازار برداشته بود، مجددا در ساعت پایانی و با توجه به ضعف تقاضا شاهد منفی شدن روند معاملات در اکثر نماد‌های گروه‌های اصلی بازار بودیم.
شاخص کل هم وزن نیز اولین افت خود را در ۱۰ روز کاری اخیر ثبت کرد و با ۰.۲۷ درصد کاهش به رقم ۴۷۲ هزار و ۱۴۲ واحد رسید. شاخص کل نیز همچنان به روند کاهشی خود ادامه داد و به ۱ میلیون و ۴۱۹ هزار واحد رسید.

نماد‌های "شستا"، "تاپیکو" و "نوری" بیشترین تاثیر مثبت و سه نماد "وپارس"، "خودرو" و "رمپنا" بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند.

ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز به ۱۹۹ هزار میلیارد ریال رسید. نماد‌های "شستا"، "برکت"، "فوکا" و "آریان" بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.


سیاست و اقتصاد کلان

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: دولت برای اصلاح لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در بخش منابع درآمدی لایحه اصلاحی می‌دهد. حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست روز گذشته کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در این جلسه مقرر شد تا دولت برای بودجه سال آینده لایحه اصلاحی بدهد. وی افزود: با توجه به تغییر ایجاد شده در بخش منابع درآمدی بودجه در ارتباط با تغییر سهم صندوق توسعه ملی بنا شد تا دولت تا فردا به مجلس لایحه اصلاحی برای بودجه را به مجلس ارائه کند. عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: بر اساس تغییر ایجاد شده در بخش منابع درآمدی بودجه منابع این بخش به میزان (۹۳ هزار میلیارد تومان) تغییر کرده که طبق تصمیم متخذه در این جلسه بنا شد دولت تا فردا لایحه اصلاحی بدهد.

آمار تجارت خارجی کشور در آذرماه منتشر شد. بر این اساس، ارزش تجارت خارجی کشورمان در آذرماه، هفت میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار بود که سهم صادرات، سه میلیارد و ۶۴۴ میلیون دلار و سهم واردات سه میلیارد و ۷۲۶ میلیون دلار بوده است.

کارنامه تجارت کشورمان در مجموع ۹ ماه سال جاری، ۱۱۰ میلیون و ۲۷۹ هزار تن کالا به ارزش ۵۱ میلیارد و ۹۷۰ میلیون دلار بوده که سهم صادرات ۸۵ میلیون و ۲۶۴ هزار تن به ارزش ۲۵ میلیارد و ۱۱۲ میلیون دلار و سهم واردات ۲۵ میلیون و ۱۶ هزار تن کالا به ارزش ۲۶ میلیارد و ۸۵۸ میلیون دلار بوده است.

لطیفی سخنگوی گمرک، در خصوص عملکرد تجارت خارجی کشور در آذرماه گفت: تجارت خارجی کشور در آذرماه، رشد ۶۳۴ میلیون دلاری در واردات و ۴۳۴ میلیون دلاری در صادرات را نسبت به آبان ماه تجربه کرده است.

در آبان ماه عملکرد تجارت خارجی کشور ۶میلیارد و ۳۰۲ میلیون دلار بود که سهم صادرات سه میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار و سهم واردات سه میلیارد و ۹۲ میلیون دلار بود، اما در آذرماه، تجارت خارجی به هفت میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار رسید که نسبت به آبان ماه، یک میلیارد و ۶۸ میلیون دلار افزایش تجارت را با ۱۷ درصد رشد، شاهد بودیم که در این میان صادرات با رشد ۱۳.۵ درصدی به سه میلیارد و ۶۶۴ میلیون دلار و واردات با رشد ۲۰.۵ درصدی به سه میلیارد و ۷۲۶ میلیون دلار رسید.

چین با دو میلیون و ۴۶۸ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۷۶ میلیون دلار، عراق با یک میلیون و ۴۸۰ هزار تن به ارزش ۵۶۸ میلیون دلار، امارات با یک میلیون و ۵۰۳ هزار تن به ارزش ۵۶۴ میلیون دلار، ترکیه با ۳۳۳ هزار تن به ارزش ۲۳۵ میلیون دلار و افغانستان با ۵۲۶ هزار تن به ارزش ۱۹۹ میلیون دلار، جمعا با ۶میلیون و ۳۱۰ هزار تن کالا و ارزش دو میلیارد و ۶۴۲ میلیون دلار، پنج مقصد نخست صادراتی کشورمان بودند که ۶۷ درصد کل وزن و ۷۲.۵ درصد ارزش کالا‌های صادراتی کشورمان در آذرماه را به خود اختصاص دادند.

چین با ۳۵۴ هزار تن به ارزش یک میلیارد و سه میلیون دلار، امارات با ۵۰۶ هزار تن به ارزش ۸۵۴ میلیون دلار، ترکیه با ۳۱۶ هزار تن به ارزش ۳۶۷ میلیون دلار، هند با ۲۱۲ هزار تن به ارزش ۲۲۹ میلیون دلار و آلمان با ۲۷ هزار تن به ارزش ۱۶۰ میلیون دلار، به ترتیب پنج کشور طرف معامله برای واردات کالا به کشورمان بودند که ۴۵ درصد وزن و ۷۰ درصد ارزش واردات در آذرماه به این پنج کشور اختصاص داشته است.

از مجموع ۲۵ میلیون تن کالای واردشده به کشور، ۱۷ میلیون و ۴۶۰ هزارتن کالای اساسی بوده که در آذرماه سهم این کالا‌ها دو میلیون و ۱۳۶ هزار و ۱۷۵ تن بوده است.


در خبری از بازار مسکن و بر اساس آمار اعلامی توسط بانک مرکزی شاهد ثبت اولین کاهش قیمت مسکن در تهران در یک سال گذشته هستیم. همچنین سقوط حجم معاملات مسکن در تهران ادامه دارد و حجم معاملات در یک ماه گذشته به رقم ناچیز ۲ هزار و ۶۰۰ واحدی رسیده است.

گزارش «تحولات بازار مسکن شهر تهران در آذرماه سال ۱۳۹۹» که برگرفته از آمار‌های خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور بوده، توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است.

بر اساس این گزارش در آذرماه سال ۱۳۹۹، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۲.۶ هزار واحد مسکونی محدود شده که نسبت به ماه گذشته و ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۴۲.۸ و ۷۳.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۶ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان که نسبت به ماه گذشته ۱.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بررسی توزیع تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در آذرماه سال ۱۳۹۹ حاکی از آن  بوده که از مجموع ۲۵۵۵ واحد مسکونی معامله شده، واحد‌های تا ۵ سال ساخت با سهم ۳۹.۱ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. سهم مذکور در مقایسه با آذرماه سال گذشته حدود ۳.۴ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحد‌های با قدمت بالا در گروه‌های «۶ تا ۱۰» و «بیش از ۲۰ سال» ساخت افزوده شده است.

در خبری از گروه پتروشیمی، معاون وزیر نفت در پتروشیمی گفت: در سال جاری ۱۷ طرح با حجم سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیون دلار به بهره‌برداری می‌رسد درحالی‌که تاکنون ۹ طرح افتتاح شده و ۸ طرح دیگر تا پایان سال بهره‌برداری می‌شود. حمدی اعلام کرد که تا پایان سال ۱۴۰۰، ۲۷ طرح در قالب «جهش دوم صنعت پتروشیمی» بهره‌برداری می‌شود و ظرفیت تولید از ۶۶ میلیون تن در پایان سال ۹۸ به ۱۰۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ می‌رسد که نشان‌دهنده رشد ۵۰ درصدی است.

به این ترتیب، برنامه ششم توسعه تا پایان سال ۱۴۰۰ محقق می‌شود. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، درآمد پتروشیمی‌ها را از ۱۵ میلیارد دلار در پایان سال ۹۸ به ۲۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی کرد و اظهار داشت: در سال جاری ۱۷ طرح با حجم سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیون دلار به بهره‌برداری می‌رسد درحالی‌که تاکنون ۹ طرح افتتاح شده و ۸ طرح دیگر تا پایان سال بهره‌برداری می‌شود. همچنین ظرفیت صنعت با افزایش ۲۵ میلیون تنی به ۹۰ میلیون تن در سال می‌رسد.

به گفته این مقام مسئول، در جهش سوم پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۴، ۲۸ طرح دیگر افتتاح می‌شود و ظرفیت صنعت پتروشیمی به ۱۳۳ میلیون تن در سال می‌رسد. همچنین شاهد افزایش درآمد این صنعت با توجه به قیمت‌های سال ۹۵ به میزان ۳۵ میلیارد دلار هستیم که با تحقق آن، ایران به رتبه نخست صنعت پتروشیمی در خاورمیانه دست می‌یابد.


بازار امروز
به نظر می‌رسد که روند نوسانی محتمل‌ترین رویداد پیش روی بازار سرمایه کشورمان باشد. در حالی که صرفا برخی خبر‌ها و شایعات و حرکت‌های گروهی از قبیل گروه‌های تلگرامی در بازار سرمایه مجددا رونق گرفته، نمی‌توان نسبت به جهت حرکت بازار پیش بینی مشخصی داشت و به نظر می‌رسد که همچنان خرید‌های پروژه‌ای و اخبار و شایعات مربوط به تجدید ارزیابی شرکت‌ها و مواردی از این دست منجر به رشد موردی سهام شرکت‌ها شده است.

به نظر نمی‌رسد که گروه‌های اصلی بازار علی رغم گزارش‌های مطلوب ۹ ماهه پیش رو با استقبال سرمایه گذاران مواجه شوند و در حال حاضر سهام حبابی و زیان ده بیشترین متقاضی و خریدار را در سطح بازار سرمایه دارد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
سهام بنیادی میخریم
وقتی شاخص منفیه تو ضرریم
وقتی مثبته باز هم تو ضرریم
از آن جایی که مسئولین و بازارگردان ها به فکر نوسان گیری بوده اند ، مردم هم به این سمت می روند و بازار سیگنال فروشی داغ شده .
بیخودی میان تو برنامه های تلویزیون میگن سهم بنیادی بخرین .
خود اون آقای کارشناس نوسانگیره
با بورس باز بشه یعنی اقتصاد دلالی فراگیر و جهش تولید هم کشک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
سهام بنیادی میخریم
وقتی شاخص منفیه تو ضرریم
وقتی مثبته باز هم تو ضرریم
از آن جایی که مسئولین و بازارگردان ها به فکر نوسان گیری بوده اند ، مردم هم به این سمت می روند و بازار سیگنال فروشی داغ شده .
بیخودی میان تو برنامه های تلویزیون میگن سهم بنیادی بخرین .
خود اون آقای کارشناس نوسانگیره
با بورس باز بشه یعنی اقتصاد دلالی فراگیر و جهش تولید هم کشک