بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد؛

کشف قیمت محصولات در بورس براساس عرضه و تقاضا

کارشناس بازار سرمایه گفت: قیمت محصولات در بورس باید براساس عرضه و تقاضا و مطابق نرخ روز کشف شود، بنابراین، وقتی برای عرضه‌های بورسی قیمتی تعیین می‌شود، به این معناست که نیازی به بازار سرمایه نداریم.
کد خبر : ۲۳۴۰۹۳

کشف قیمت محصولات در بورس براساس عرضه و تقاضا

به گزارش بورس نیوز، غلامحسین دوانی، در مورد مواضع مختلف وزارت صمت در قیمت گذاری دستوری فولاد، اظهار کرد: قیمت محصولات در بورس باید براساس عرضه و تقاضا و مطابق نرخ روز کشف شود، بنابراین، وقتی برای عرضه‌های بورسی قیمتی تعیین می‌شود، به این معناست که نیازی به بازار سرمایه نداریم.

وی افزود: باید پشت پرده مصوبه ابلاغی وزارت صمت برای قیمت‌گذاری فولاد بررسی و مشخص شود چه کسانی از رانت مصوبه منتفع می‌شوند؟ تجربه بازار ایران نشان می‌دهد، همواره، بخش زیادی از چنین مصوبه‌ها و بخشنامه‌ها به نفع عده‌ای خاص است.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: حتی اگر فرض کنیم که تدوین و ابلاغ دستور وزارت صمت، عامدانه و هدفمند نبوده، اما در اینکه ناخواسته، به نفع عده‌ای تمام می‌شود، تردیدی نیست.

دوانی خاطرنشان کرد: اغلب مسئولان هم از فساد گسترده در بازار اطلاع دارند و برای مبارزه با سرطان فساد، بخشنامه‌های جدید و پرشماری صادر می‌کنند. بخش‌هایی از وزارتخانه مسئول صنعت کشور نیز متأسفانه به فساد آلوده بوده و این موضوع را می‌توان از متهم شدن و بازداشت برخی کارکنان این وزارتخانه و حضور آنان در دادگاه‌ها طی سال‌های اخیر، متوجه شد.

وی بیان کرد: طی سال‌های گذشته، هم‌زمان با اجرای ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو، عده‌ای توانستند خودرو‌های وارداتی خود را در وزارت صمت ثبت سفارش کنند.

عضو انجمن حسابداران خبره ایران ادامه داد: دامنه فساد به این موارد محدود نیست و تا جایی رسیده که براساس خبر‌های منتشره، یکی از بدهکاران بزرگ بانکی که پرونده محکومیت قضائی دارد و هنوز دوره زندان قانونی او پایان نیافته، از مشتریان خاص و پروپاقرص معاملات مچینگی فولاد است و از محل این رانت، سود بادآورده‌ای به جیب می‌زند.

دوانی با اشاره به مضرات قیمت‌گذاری محصولاتی که در بورس کالا عرضه می‌شود، گفت: به دلیل فاصله قیمتی که در بورس کالا با بازار آزاد وجود دارد، عده‌ای محدود با مجوز وزارت صمت عرضه‌های بورسی را قبضه می‌کنند و با فروش گزاف آن‌ها در بازار آزاد، رانت کلانی به دست آورده‌اند. اکنون در ایران، کمتر محصولی را می‌توان یافت که مافیا در قیمت‌گذاری آن اعمال‌نفوذ نکند و قیمت بر اساس مکانیزم بازار تعیین شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
تالار محصولات صنعتی و معدنی رقم خورد؛

عرضه بیش از یک هزار تن شمش روی در بورس کالا

دلیل سکوت رسانه ملی، ناآگاهی است یا مشاوران آشنا؛

"صدای سهامدار" اینبار از صداوسیما پرسید

مخالفت با تحقق جهش تولید از نوعی دیگر؛

قیمت گذاری دستوری بازی در زمین تحریم

ارسال نظر