بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۹
ادامه روند مثبت قیمت‌ها در گروه‌های اصلی بازار
برای بازار امروز ادامه روند مثبت قیمت‌ها در گروه‌های اصلی بازار را پیش بینی می‌کنیم.
کد خبر : ۲۳۵۱۲۳

پیش گشایش

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته همان گونه که پیش بینی می‌شد شاهد افزایش سطح تقاضا در بازار بودیم و شاخص کل با رشد بیش از ۳درصدی به یک میلیون و ۲۴۷ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن رشد کمتری داشت و با ۱.۷ درصد افزایش به ۴۳۲ هزار واحد رسید.

بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل را نماد‌های "فارس"، "فولاد"، "فملی" و "شستا" داشتند.

ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز به ۱۳۴ هزار میلیارد ریال رسید. در روز گذشته خالص خرید اشخاص حقیقی بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان مثبت بود.


سیاست و اقتصاد کلان

در خبری از بازار نفت و انرژی، رویترز نوشت: تولید نفت اوپک برای هفتمین ماه متوالی در ماه ژانویه افزایش یافت و عربستان، عراق و ایران بیشترین افزایش تولید را به خود اختصاص دادند.

به نوشته این گزارش، ۱۳عضو اوپک در ماه ژانویه روزانه ۲۵.۷۵ میلیون بشکه نفت تولید کردند که ۱۶۰ هزار بشکه در روز از ماه دسامبر بیشتر است.

اوپک پلاس توافق کردند از ابتدای ژانویه نفت بیشتری تولید کنند، اما از ماه فوریه در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد کندی بهبود تقاضا، دوباره محدودیت‌هایی اعمال کردند.

آخرین توافق کاهش تولید اوپک پلاس قیمت نفت را به بالای ۵۷ دلار در هر بشکه رساند که بالاترین رقم در یک ماه گذشته به شمار می‌رود. همچنین بر اساس آمار ارائه شده، واردات نفت ایران توسط چین در دسامبر بیش از دو برابر افزایش یافته است.

در خبری از حوزه صنعت، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: رشد صنعتی ایران تا پایان سال به ۶درصد خواهد رسید.

علیرضا رزم حسینی اظهار داشت: رشد صنعتی ایران تا پایان سال به ۶درصد خواهد رسید. این رشد بسیار ارزشمند بوده، چراکه در شرایط تحریم‌ها و با تلاش همه صنعتگران بدان دست یافته‌ایم. وی افزود: در ۲۹ رشته صنعتی رشد قابل قبولی داشته‌ایم و در برخی رشته‌ها، به افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی در تولید رسیده‌ایم.

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه دولت تاکنون ۱۳هزار میلیارد تومان از مالیات بر نقل‌وانتقال سهام درآمد کسب کرده، گفت: نرخ این نوع مالیات در سال آینده تغییر نخواهد کرد.

رئیس سازمان امور مالیاتی - درباره نرخ این مالیات در سال آینده گفت: نرخ مالیات بر نقل و انتقال سهام در سال آینده نیز مانند امسال خواهد بود و تغییر چندانی نخواهد کرد، زیرا تاکنون بحثی در این خصوص مطرح نشده و اگر اقدامی هم صورت بگیرد به منظور تقویت بورس خواهد بود.

در خبری از گروه خودروسازی، رییس کل بانک مرکزی گفت: در کنار انتشار گواهی اوراق مولد (گام)، حدود پنج هزار میلیارد تومان هم اعتبار بانک‌ها برای دو خودروسازی ایران خودرو و سایپا در نظر گرفته شده است.

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: منابع لازم از روش‌های غیرتورمی مانند انتشار گواهی اوراق مولد (گام) در حال تامین بوده که می‌توان منابع لازم برای زنجیره تولید را از ابتدا که تامین مواد اولیه بوده تا انتها که فروش خودرو است از طریق اوراق گام به مبلغ ۱۰هزار میلیارد تامین کنیم.

وی گفت: حدود پنج هزار میلیارد تومان هم اعتبار بانک‌ها برای دو خودروسازی ایران خودرو و سایپا در نظر گرفته شده است.


در خبری از بازار سرمایه، محمدحسن ابراهیمی سروعلیا، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این مطلب به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: به منظور افزایش شفافیت و اعتماد به بازار سرمایه از ناشران خواسته شده تا سود هر سهم تا پایان سال را به بازار اعلام کنند.

ابراهیمی با بیان اینکه این موضوع طی نامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران اعلام شده، افزود: این اقدام باعث می‌شود سرمایه‌گذاران با تحلیل دقیق‌تر شرکت‌ها و اطمینان از سودآوری آن‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کرده و از رفتار هیجانی پرهیز کنند.

وی ادامه داد: بدیهی است باتوجه به گزارش‌های سه ماهه اخیر انتظار می‌رود وضعیت سودآوری ۶ماهه دوم بسیاری از شرکت‌ها مناسب باشد.

سروعلیا تصریح کرد: با عنایت به پیگیری‌های سهامداران و نهاد‌های نظارتی، مبنبی بر درخواست انتشار پیش بینی درآمد هر سهم ناشران، انتشار پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی جاری شرکت‌های تولیدی از طریق فرم " افشای اطلاعات با اهمیت" حداکثر تا ۲۰ بهمن ۹۹ امکانپذیر خواهد بود.

بازار امروز
برای بازار امروز ادامه روند مثبت قیمت‌ها در گروه‌های اصلی بازار را پیش بینی می‌کنیم. به نظر می‌رسد که پس از افت‌های سنگین هفته‌های گذشته، بخشی از تقاضای خارج شده از بازار مجددا در حال خرید سهام در گروه‌های بزرگ و شاخص ساز است.

با این حال برخی خرید‌های هیجانی همانند خرید در نماد "پالایش یکم" که ۴۰درصد بالاتر از ارزش خالص دارایی‌های آن بوده، مجددا نگرانی‌هایی در خصوص رشد بی محابا و بدون منطق قیمت‌ها را افزایش داده و تعادل و خرید و فروش معقول بدون هیجان موضوع و نکته گمشده بازار سرمایه در ماه‌های اخیر چه در سمت خرید و چه در سمت فروش بوده است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸
با کاری که دولت و وزیر اقتصاد در بورس کرد و هنوز هم ادامه
میدهد من که بشخصه در انتخابات ریاست جمهوری شرکت
نمی کنم دیگران هم میگن ما بیشتر