بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۶
جلوگیری از عرضه ها با اجرای مارکت ایمپکت
اخبار مربوط به اجرایی شدن مارکت ایمپکت که توسط مدیرعامل شرکت بورس اعلام شد، از یک‌سو از عرضه‌های سنگین صف‌های خرید جلوگیری به عمل خواهد آورد، اما از سوی دیگر همانند آنچه در معاملات روز گذشته شاهد بودیم، رغبتی برای سهامداران حقوقی در جهت جمع‌کردن صف‌های فروش ایجاد نخواهد کرد.
کد خبر : ۲۳۴۹۵۲

پیش گشایش

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته و پس از انتخاب رئیس جدید سازمان بورس و نگرانی‌ها در خصوص عدم تجربه کافی ایشان در حوزه بازار سرمایه و نامشخص بودن برنامه‌های کلان ایشان در این حوزه، مجدداً صف‌های فروش در بازار خودنمایی کردند و نماد‌های گروه خودروسازی و پس‌ازآن گروه پتروشیمی و سرمایه‌گذاری و بانکی در پایان معاملات روز گذشته با صف فروش به کار خود پایان دادند.

شاخص کل بیش از ۲۰ هزار واحد سقوط را تجربه کرد تا در آستانه از دست دادن مجدد کانال یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی قرار بگیرد. شاخص کل با بیش از ۲۰ هزار و ۷۰۰ واحد کاهش و معادل ۱.۷ درصد به یک‌میلیون و ۲۱۵ هزار واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش تقریباً مشابه و ۱.۳ درصدی به ۴۲۶ هزار و ۸۷۰ واحد تنزل یافت.

ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز ۱۵۳ هزار میلیارد ریال رسید.

سیاست و اقتصاد کلان

وب‌سایت شبکه خبری بلومبرگ آمریکا از افزایش نسبی صادرات نفت ایران هم‌زمان با پایان سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ و روی کار آمدن دولت جدید آمریکا خبر داد. نفت خام ایران همچنان تحت تحریم‌های آمریکا بوده و صادرات نفت ایران هنوز تنها بخش کوچکی از سطح صادرات سه سال پیش این کشور است.

اما هم‌زمان با روی کار آمدن "جو بایدن " رئیس‌جمهوری جدید آمریکا و وعده او برای احیای برجام، شرکت‌هایی که بر تولید نفت ایران نظارت می‌کنند (پترو لجستیکس اس ای، شرکت کپلر و اس وی بی اینترنشنال) شاهد افزایش تولید نفت ایران هستند. بر اساس این گزارش صادرات نفت خام ایران به روزانه حداقل ۶۰۰ هزار بشکه رسیده است.

در خبری از حوزه سیاست بین‌الملل، وزیر خارجه کشورمان در توییتی تأکید کرد که ابتدا آمریکا باید اشتباه خود در برهم زدن برجام را جبران کند و مطابق آن ایران پاسخ خواهد داد. توییت ظریف در پاسخ به درخواست غیرمنطقی مسئولان فرانسه بوده که ریاست جمهوری فرانسه روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرد که ایران باید قبل از بازگشت آمریکا به برجام، به اجرای کامل تعهدات هسته‌ای خود ذیل این توافق بازگردد! وزیر امور خارجه فرانسه نیز طی روز‌های گذشته این موضع زیاده خواهانه پاریس را تکرار کرده و به لفاظی درباره توافق هسته‌ای پرداخته است.

در خبری از حوزه تجارت بین‌المللی کشورمان و بر اساس آمار اعلامی، طبق اعلام رئیس‌کل گمرک ایران، طی ۱۰ ماهه سال جاری بالغ‌بر ۱۲۲ میلیون تن کالا به ارزش حدود ۵۹ میلیارد دلار بین ایران و کشور‌های مختلف مبادله شد که این رقم نسبت به عملکرد ۹ ماهه اول سال جاری از افزایش قابل‌توجهی برخوردار است.

بر اساس این گزارش، در دوره موردبررسی حجم تجارت خارجی ایران ۱۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۵۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده که از این رقم ۹۴ میلیون و ۵۴۱ هزار تن به ارزش ۲۸ میلیارد و ۶۳ میلیون دلار سهم صادرات و ۲۸ میلیون و ۲۴۹ هزار تن به ارزش ۳۰ میلیارد و ۶۳۹ میلیون دلار سهم واردات بود.

صادرات کالا‌های غیرنفتی در این مدت ازلحاظ وزن و ارزش به ترتیب با ۱۷.۷ و ۲۰ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده، اما در مقایسه با ماه قبل از آن، یعنی آذرماه افزایش داشته و طبق گفته رئیس‌کل گمرک ایران پیش‌بینی می‌شود که این روند در ماه‌های بهمن و اسفند سال جاری با رشد بیشتری همراه باشد.

در بخش واردات نیز ازنظر وزنی دو درصد و از حیث ارزش ۱۵.۵ درصد کاهش گزارش‌شده و به‌این‌ترتیب مشاهده می‌شود که تراز تجاری کشورمان در دوره ۱۰ ماهه سال جاری همچنان منفی بوده و رقم آن به ۲.۶ میلیارد دلار رسیده است.

در خبری از حوزه معدن، یک عضو شورای عالی معادن ضمن انتقاد از افزایش تا ۴۰۰ درصدی حقوق دولتی معادن در بخشنامه جدید وزارت صمت، این بخشنامه را مغایر با توافق صورت گرفته در شورا دانست.

هفته گذشته حقوق دولتی معادن در سال ۱۳۹۹ از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و با امضای تعدادی از اعضای شورای عالی معادن ابلاغ شد.

در این مصوبه حقوق دولتی معادن بر اساس قیمتی از فروش محصول در سر معدن تعیین‌شده که نسبت به سال گذشته تا ۴۰۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. این مصوبه در حالی به تصویب شورای عالی معادن رسیده که در زیر مصوبه ابلاغی، امضای بهرام شکوری -نماینده اتاق بازرگانی ایران در شورای عالی معادن- به چشم نمی‌خورد.

در خبری از بازار سرمایه، به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، محمدعلی دهقان دهنوی در جلسه امروز شورای عالی بورس، جایگزین حسن قالیباف اصل شد. دهقان دهنوی که دکترای علوم اقتصادی از دانشگاه تربیت مدرس دارد، پیش‌ازاین عضو هیئت‌مدیره بانک مسکن بود و هم‌اکنون به‌عنوان معاون وزیر اقتصاد در وزارت امور اقتصادی و دارایی مشغول به فعالیت است.

وی همچنین عضویت در هیات علمی گروه مالی و بانکداری دانشگاه علامه طباطبایی و معاونت آموزشی موسسه عالی آموزش بانکداری ایران را در سوابق کاری خود دارد. حسن قالیباف اصل که در موقعیت دشوار آزادسازی سهام عدالت و فروش صندوق‌های سهام دولتی (ETF)، ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار را پذیرفته بود، یک هفته پیش استعفای خود را به دلیل محقق نشدن شرایط اعلامی به وزیر امور اقتصادی و دارایی ارائه کرده بود.

در خبری دیگر از بازار سرمایه، سازمان بورس و اوراق بهادار، دستورالعمل تشکیل شرکت سهامی عام پروژه را تصویب کرد. مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفتگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) از تصویب این دستورالعمل در جلسه روز گذشته هیات مدیره سازمان خبر داد و گفت: دستور العمل تشکیل شرکت سهامی عام پروژه باهدف تقویت بازار اولیه و هدایت نقدینگی به پروژه‌های دارای توجیه اقتصادی به تصویب رسیده است.

علی بیگ زاده اظهار داشت: شرکت پروژه شرکتی است که به شکل سهامی عام و با مکانیزم پذیره‌نویسی عمومی و به‌منظور تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های کلان اقتصادی که دارای توجیه فنی و اقتصادی بوده تشکیل خواهد شد. وی افزود: سرمایه شرکت حداقل هزار میلیارد تومان خواهد بود و مؤسسین آن حداقل باید ۵۰ درصد سرمایه شرکت را به شکل نقدی و غیر نقدی تعهد کنند.

بازار امروز
با توجه به صف‌های فروش پایان معاملات روز گذشته و عدم جمع شدن صف‌های فروش اصلی در بازار، به نظر می‌رسد که امروز نیز و به‌ویژه با در نظر گرفتن این موضوع که در روز پایانی هفته هستیم (که به‌طور سنتی و معمول در این روز عرضه‌های بیشتری را توسط معامله گران کوتاه‌مدت شاهد هستیم)، امروز را نیز با فشار عرضه‌ها و قدرت بیشتر فروشندگان آغاز کنیم.

اخبار مربوط به اجرایی شدن مارکت ایمپکت که توسط مدیرعامل شرکت بورس اعلام شد، از یک‌سو از عرضه‌های سنگین صف‌های خرید جلوگیری به عمل خواهد آورد، اما از سوی دیگر همانند آنچه در معاملات روز گذشته شاهد بودیم، رغبتی برای سهامداران حقوقی در جهت جمع‌کردن صف‌های فروش ایجاد نخواهد کرد و با توجه به سخت‌تر شدن رویه‌های فروش در حجم بالا برای سهامداران حقوقی، اجرایی شدن این‌چنین رویه‌هایی منجر به طولانی‌تر شدن روند‌های منفی در سطح بازار خواهد شد و به نظر نمی‌رسد که این‌چنین اقداماتی منجر به بهبود عملکرد و افزایش بازدهی بازار شود و صرفاً حواشی و سختی کار را بیشتر خواهد کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
اگه دولت یک پول کلان به بورس ترزیق بشه صف فروش جمع می شه وفضای مجازی کنترل بشه به تعادل برسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
تا قانونی علیه حقوقی باشد جیره خورهای حقوقی و درصد بگیرها نگران میشوند و دلواپس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
سلام ریس وزارت اقتصاد یک .....تمام عیار هست که از معونان .خودش پیروی میکند این دهقان معاون دز پسند .هست که سادهترن اصل بازار که عرضه وتقاضا هسترا درک نمیکند ونمی فهمد اینها در بی .بودن .درگل جهان نمونه هستند فراموش نکردیم وزیر اقتصاد .انروز که بازار بورس در سقوط بود اعلام کرد ما تا اخر سال میتوانین صد شرکت عرضه اولیه کنیم درحالیکه تا اخر سال کمتراز نود روز فرصت کاری داشتیم ازاین .احتکارکننده مسکن مردم وراخوار ونزول خوار به غیر از نابودی بورس یا تغییر ماهیت وعملکرد بورس هیج انتظاری نباید داشت الان جهار صد شرگت دربورس هستند از بیمه وهمه خودروسازیها ومسکن سازان به کفر ابلیس هم ارزش ندارند وارد بازار شدهاند جرا برای مهندسی ونابود کردن سرمایه مردم ایران یاد اینها که امروز مسئول هستند همان طراحان عملیات مهندسی ..هستند