بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۹
تاثیر کاهش نرخ سود بین‌بانکی و اخبار مثبت فولادی‌ها بر معاملات
برخی خبر‌ها همچون کاهش نرخ سود بین‌بانکی و خبر‌های مثبت در خصوص بازار فولاد می‌تواند شانس رشد قیمت‌ها و یا کاهش شدت نزول قیمت‌ها را افزایش دهد.
کد خبر : ۲۳۵۱۷۳

پیش گشایش


آنچه در بازار دیروز گذشت
به‌روز گذشته شاهد نوسانات محسوسی در بازار سرمایه بودیم و صف‌های خرید نماد‌های اصلی بازار به‌طور کامل عرضه شد و در ساعات پایانی شاهد منفی شدن قیمت‌ها در اکثر نماد‌های بزرگ و سایر نماد‌های بازار بودیم.

شاخص کل به رشد کمتر از ۵ هزار واحدی قناعت کرد و به بیش از یک‌میلیون و ۲۵۱ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز مجدداً روند منفی به خود گرفت و روز گذشته با کاهش ۴۳۲ واحدی مواجه شد.

بااین‌حال، درصورتی‌که قیمت‌های معاملاتی پایان بازار را مبنای ارزیابی بازار سرمایه قرار دهیم شاخص‌های کل و هم‌وزن با کاهش بیش از ۲درصدی مواجه می‌شدند.


سیاست و اقتصاد کلان

شب گذشته شاهد سخنان رئیس‌کل بانک مرکزی در خصوص وضعیت اقتصاد کشور، نرخ ارز، نرخ سود بانکی و بازار سرمایه بودیم.

همتی بابیان اینکه روند بازگشت ارز‌های صادراتی و همچنین افزایش درامد‌های غیرنفتی از محل صادراتی شدت بیشتری به خود گرفته، عنوان کرد که به‌زودی و مجدداً دلار ۲۰ هزارتومانی را شاهد خواهیم بود. وی همچنین در خصوص نرخ سود بین‌بانکی که در ماه‌های اخیر کاهش آن مورد مطالبه فعالین بازار سرمایه قرارگرفته، بیان داشت که سعی بانک مرکزی بر این است که این نرخ به حدود ۱۸درصد کاهش یابد تا از این طریق سیگنالی به بازار سپرده‌های بانکی مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی ارائه شود. وی همچنین با حمایت ضمنی از خرید‌های بانک‌ها در بازار سرمایه این اقدامات را در خصوص حمایت از بازار سرمایه برشمرد.

در خبری دیگر، در جلسه بررسی طرح تولید پایدار زنجیره فولاد کشور که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برگزار شد، قرار شد بحث مداخلات قیمتی دولت از حوزه فولاد کنار گذاشته شود و از تعریف مکانیزم‌هایی برای رونق صادرات محصولات این گروه در کنار تأمین کافی نیاز‌های داخلی صورت بگیرد. همچنین بررسی بیشتر این طرح به بعد از نظرات کارشناسی سازمان بورس و معاونت معدنی وزارت صمت موکول شد.

در حوزه بین‌الملل، امروز قرار است که جو بایدن در خصوص راهبرد جدید آمریکا در خصوص سیاست بین‌المللی خود سخنرانی کند. به نظر می‌رسد که بخشی از این سخنان مربوط به برجم و بازگشت آمریکا به آن باشد. به‌طورقطع این سخنرانی از حیث اثرگذاری بر نرخ ارز و روند کوتاه‌مدت آن اثرگذار خواهد بود و بسیاری بر این اعتقاد هستند که بایدن سخنان منعطف‌تری را نسبت به دیگر اعضای دولت خود نسبت به برجم ایراد خواهد کرد.

در آغاز معاملات بازار‌های جهانی شاهد رشد بیش از یک‌درصدی قیمت جهانی روی و افزایش قیمت مس به بیش از ۷هزار و ۸۸۹ دلار هستیم. همچنین قیمت هر اونس طلا با رشد ۰.۸۶ درصدی به رقم یک هزار و ۸۶۴ دلار در هر اونس رسیده و نفت خام برنت نیز با رشد اندک ۰.۵ درصدی به ۵۵ دلار و ۳۸ سنت رسید.

در خبری از بازار سرمایه، روز چهارشنبه هفته جاری قرار است که ۱۰درصد از سهام شرکت زغال‌سنگ پرورده طبس در نماد "کزغال" عرضه اولیه شود. سهمیه هر کد معاملاتی ۶۰ سهم و دامنه قیمت نیز ۱۹.۵۰۰ تا ۲۰.۵۰۰ ریال تعیین‌شده و بعید به نظر می‌رسد که سهمیه هر کد با توجه به استقبال‌های خوب از عرضه‌های اولیه به بیش از ۸۰ هزار تومان برسد.

در خبری دیگر از بازار سرمایه، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: شرکت‌های بورسی باهدف شفافیت و تقویت اعتماد به بازار، سود هر سهم را تا پایان سال جاری اعلام کنند.

محمدحسن ابراهیمی سرو علیا، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به منظور افزایش شفافیت و اعتماد به بازار سرمایه از ناشران خواسته‌شده تا سود هر سهم تا پایان سال را به بازار اعلام کنند. وی بابیان اینکه این موضوع طی نامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های تولیدی پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران اعلام شده، افزود: این اقدام باعث می‌شود سرمایه‌گذاران با تحلیل دقیق‌تر شرکت‌ها و اطمینان از سودآوری آن‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کرده و از رفتار هیجانی پرهیز کنند.

لازم به ذکر است، شرکت شیشه دارویی رازی به‌عنوان اولین شرکت، پیش‌بینی سود هر سهم خود را اعلام کرد و بر اساس شفاف‌سازی این شرکت، پیش‌بینی ارائه‌شده در گزارش تفسیری این شرکت به‌عنوان پیش‌بینی سود هر سهم شرکت مبنای تحلیل و بررسی سهامداران شرکت می‌بایست قرار گیرد.

بازار امروز
برای بازار امروز افزایش نوسانات را پیش‌بینی می‌کنیم. به نظر می‌رسد که پس از عرضه‌های سنگین روز گذشته که منجر به منفی شدن قیمت‌ها در ساعات میانی و پایانی روز گذشته شد، امروز و حداقل در ساعات ابتدایی بازار جو بازار را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد و کاهش قیمت‌ها در جریان معاملات امروز محتمل‌تر از رشد آن‌ها خواهد بود.

بااین‌حال برخی خبر‌ها همچون کاهش نرخ سود بین‌بانکی و خبر‌های مثبت در خصوص بازار فولاد می‌تواند شانس رشد قیمت‌ها و یا کاهش شدت نزول قیمت‌ها را افزایش دهد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
الا برکت لله فی اقدام الصابرین