بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

نرخ بهره بانکی سد راه رونق تولید

نرخ بهره بانکی سد راه رونق تولید
مادامی که عملکرد هر رئیس جمهور با مقایسه نرخ دلار اول دوره ریاست جمهوری و نرخ پایانی فعالیت وی سنجیده می‌شود، اظهار نظر در مورد افزایش نرخ بهره بانکی برای مهار تورم هم عجیب نیست!
کد خبر : ۲۳۵۱۹۳

نرخ بهره بانکی سد راه رونق تولید

به گزارش بورس نیوز با توجه به بهبود چشم انداز روابط سیاسی و احتمال کاهش فشار تحریم ها، انتظار می رود نرخ بهره بانکی هم متناسب با بازدهی سایر بازارها، کاهش یابد.

علی شریعتی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: در این سال‌ها نرخ بهره بانکی همواره چالشی برای اقتصاد ما بوده و عده‌ای با بالا بردن نرخ بهره بانکی، بلای موسسات مالی غیر مجاز را به اقتصاد کشور تحمیل کردند.

وی ادامه داد: ضرر و زیان ناشی از این موسسات مثل سایر تصمیمات نادرست از جمله ارز ۴۲۰۰ تومانی و... را کل مردم به دوش کشیدند و حالا حق اعتراض دارند.

وی افزود: در شرایط فعلی با توجه به چشم انداز کاهش نرخ ارز و عدم جذابیت سرمایه گذاری در بازارهای مختلف، باز هم سپرده گذاری در بانک ها جذاب خواهد شد و همان ها در این چند ماه از بازار ارز و سرمایه و املاک و... نوسان گرفتند و بازدهی خوبی هم کسب کردند، حالا دنبال افزایش نرخ سود سپرده های بانکی هستند تا چند وقتی سرمایه های خود را در بانک ها سپرده گذاری کرده و بهره دریافت کنند و بعد هم دوباره به جان بازارهای مختلف بیفتند.

این فعال حوزه صنایع غذایی تاکید کرد: با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور، در صورت تحقق خوش‌بینی‌ها به اوضاع آینده، حداقل ۳ سال زمان می‌برد تا رشد اقتصادی کشور به سال ۱۳۹۰ برسد و در چنین وضعیتی باید هوشیار بود که نرخ بهره بانکی، سد راه رونق تولید نگردد.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به برخی اظهار نظرها که افزایش نرخ سود بانکی را زمینه ساز مهار تورم در بازارها می دانند، گفت: اگرچه با کاهش سیالیت پول در اقتصاد کشور، شیب رشد بازارهای مختلف، کندتر خواهد شد اما؛ پرداخت بهره بالا به سپرده‌های بانکی پاک کردن صورت مساله است.

عضو کانون صنایع غذایی ایران تصریح کرد: به جای هدایت پول به سمت رسوب در بانک‌ها باید نقدینگی با حداقل هزینه به سمت بنگاه‌های تولیدی هدایت شود؛ صنایع تولیدی به شرط بهره‌وری مناسب، امکان جذب نقدینگی سرگردان و تبدیل پول‌های مخرب به پول‌های مولد را دارند. حرفه‌ای نبودن بازار سرمایه، نقطه ضعف این بازار بوده و در این سال‌ها در هدایت نقدینگی به سمت تولید از طریق بازار سرمایه، عملکرد مطلوبی نداشته‌ایم.

شریعتی در پایان خاطرنشان کرد: البته مادامی که عملکرد هر رئیس‌جمهور با مقایسه نرخ دلار اول دوره ریاست جمهوری و نرخ پایانی فعالیت وی سنجیده می شود، اظهار نظر در مورد افزایش نرخ بهره بانکی برای مهار تورم هم عجیب نیست!

بیشتر بخوانید:

ریسک فرار نقدینگی 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سرمایه‌گذاران بلندمدت، تنها بَرندگان واقعی بازار
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد

سرمایه‌گذاران بلندمدت، تنها بَرندگان واقعی بازار

پیشنهادی برای کاهش احتمال انحراف EPSها
مدیر مالی "وخارزم" در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

پیشنهادی برای کاهش احتمال انحراف EPSها

ارسال نظر