بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
کارشاس بازارسرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سهم‌های جذاب میان مدتی بازار

سهم‌های جذاب میان مدتی بازار
مدیر سرمایه‌گذاری "ومهان" گفت: اکثر سهم‌های بازار ریزش سنگینی داشته و شاید فروش در قیمت‌های فعلی برای بسیاری از سرمایه‌گذاران توجیه نداشته باشد.
کد خبر : ۲۳۵۳۳۴

سهم های جذاب میان مدتی بازار

به گزارش بورس نیوز، امروز نیز بورس تهران همانند روزهای گذشته هفته جاری، منفی است و دوباره شاخص کل به کانال یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی نزول کرده است.  

مجید بهرامی مدیر سرمایه‌گذاری گروه توسعه مالی مهر آیندگان در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: قبل از تحلیل وضعیت "بورس"، باید نگاهی به وضعیت کنونی و چشم‌انداز آتی بازار ارز داشت و کاهش نرخ ارز به محدوده کمتر از ۲۰هزارتومانی دور از تصور بوده مگر آنکه منابع ارزی بلوکه‌شده در خارج از کشور آزادشده و با تزریق این منابع به اقتصاد کشور، بازار ارز به تعادل برسد اما؛ درهرحال، نمی‌توان فرمولی برای تعیین نرخ ارز تعریف کرد و با قاطعیت گفت دلار باید به کانال ۱۸هزارتومانی یا هر عدد دیگری برسد.

وی ادامه داد: رئیس‌کل بانک مرکزی بر کاهش نرخ ارز و دلار ۱۸هزارتومانی، روی هر بازاری تأثیر خاص خود را داشته ولی از منظر سهامداری، کاهش نرخ دلار تا محدوده ۱۷ الی ۱۸هزارتومانی (بر اساس اظهارنظر مسئولان)، هم آثار مثبت و آثار منفی بر صنایع بورسی خواهد داشت.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: صنایعی که برای تأمین مواداولیه خود، مصارف ارزی دارند یا نرخ مواد اولیه‌شان بر مبنای نرخ ارز تعیین می‌شود یا در صورت گشایش سیاسی امکان جوینت شدن با شرکای خارجی را دارند، ( ازجمله خودرویی‌ها و دارویی‌ها و بانک‌ها ) از توافق سیاسی و کاهش احتمالی نرخ ارز منتفع خواهند شد و صنایعی که درآمدهای ارزی دارند، ازجمله پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها، با فرض تثبیت قیمت‌های جهانی، با کاهش نرخ ارز دچار افت سودآوری تقریباً ۱۰ الی ۲۰ درصدی خواهند شد.

مدیر سرمایه‌گذاری گروه توسعه مالی مهر آیندگان اضافه کرد: از سوی دیگر، الزام به ارائه گزارش‌های پیش‌بینی سود هم آغازی برای اصلاح پیش‌بینی سود شرکت‌هاست و با توجه به ارائه گزارش پیش‌بینی سود کمتر از انتظار سهامداران توسط برخی شرکت‌ها در یکی دو روز اخیر، مقدمه‌ای بر آغاز این روند در بازار سرمایه ما خواهد بود؛ البته درمجموع معمولاً صنایع مختلف بازار سرمایه همپای هم رشد می‌کنند و ممکن است با کاهش فشار تحریم‌ها و تسهیل روند صادرات شرکت‌ها، صنایع صادرات محور دچار افت سودآوری محسوسی نشوند.

وی افزود: با این شرایط، با نگاه کمی خوش‌بینانه‌تر، صنایع بزرگ بورسی سال آینده سودی مشابه سود سال جاری محقق خواهند کرد و نباید انتظار رشد عجیب و دور از انتظار در قیمت سهم‌ها را داشت البته در پیش‌بینی سودآوری شرکت‌ها نمی‌توان از تأثیر تصمیمات دولت، مجلس و وزارت صمت و قیمت‌گذاری‌های دستوری هم غافل شد.

بازدهی معقول در انتظار سهامداران

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: البته انتظار تکرار سودهای امسال در سال ۱۴۰۰ ( با نوسان ۱۰ الی ۲۰درصدی نسبت به سال جاری ) به معنای عدم جذابیت بازار سرمایه نخواهد بود؛ از سوی دیگر، اگر هم دولت برنامه تأمین مالی از بازار سرمایه را دارد، طبیعتاً باید شرایطی برای افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در این بازار را فراهم کند.

وی گفت: نسبت p/e تحلیلی سهم‌های بزرگ بازار معمولاً در حدود ۵ بوده و انتظار می‌رود سهامداران با انتخاب سهم‌های ارزنده، سال آینده بازدهی معقول و بالاتر از بازدهی بدون ریسک بانکی کسب کنند ضمن آنکه اکثر سهم‌های بازار ریزش سنگینی داشته و شاید فروش در قیمت‌های فعلی برای بسیاری از سرمایه‌گذاران توجیه نداشته باشد؛ چراکه احتمالاً بازدهی سهم‌های DPS محور از حالا تا فصل مجامع عمدتاً بیش از بازدهی بدون ریسک خواهد بود.

معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری 

بهرامی در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری گفت: بهتر است سرمایه‌گذارانی که هنوز اقدام به خرید نکرده‌اند (نقد هستند) برای خرید سهام عجله نکنند و تا زمان برگزاری انتخابات داخلی صبر کنند. سهامدارانی هم که قصد اصلاح پرتفوی خود را دارند، در این مقطع سهم شرکت‌هایی که سود تقسیمی خوبی دارند را در سبد خود داشته باشند تا هم از محل سود تقسیمی در مجامع بهره‌مند شوند و هم بعد از مجامع، از رشد قیمت سهام منتفع شوند.

بیشتر بخوانید:

درمانی برای یک بازار رنجور

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
فرصتی دوباره برای دست‌کاری در بازار
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

فرصتی دوباره برای دست‌کاری در بازار

بهترین استراتژی معاملاتی در روز‌های مبهم بازار
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

بهترین استراتژی معاملاتی در روز‌های مبهم بازار

نقش بازارگردان در بورس چیست
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

نقش بازارگردان در بورس چیست

آیا سهامداران به کارت اعتباری می‌رسند
کارت اعتباری سهام عدالت در مسیر وعده‌ها؛

آیا سهامداران به کارت اعتباری می‌رسند

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳
ناقلا سهم شرکت خودتون که خیلی خیلی خشک شده.حقوفی هر روز میلیاردی میخره
سهام دار خرد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۷
بهترین راه مبارزه با اقای دزپسند وزیر اقتصاد این است که جهت جلوگیری از خالی شدن جیب سهامداران به مدت یک ماه روی سهامی که داریم بخوابیم و هیچگونه معامله ای نکنیم سیاست اقای دزپسند اینه که ما نوسانگیری کنیم اونم مالیاتش و بگیره یعنی او هر روز پولدار تر بشه و سهامداران فقیر تر دوستان همت کنید و یکماه خرید و فروش نکنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳
صبر صبر صبر تا کی صبر بازدهی تا کی این ۸ ماه ماروز خوش بابت بورس نداریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۹
بوی .... میاید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
تو اگه بیل زنی برو سهام آشغال خودتو بیل بزن که ازنصف کمتر شده و تمام سهامدارات دارن لعن و نفرین میکنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
............... 80 درصد توی ضرریم بعدا میخوای با 20 30 درصد سود مجمع خرمون کنید
5 سال دیگه توی این ابر تورم تازه به سرمایه برباد رفتمون برسیم
...............حقمون رو ازتون میگیریم