بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

نقش بازارگردان در بورس چیست

نقش بازارگردان در بورس چیست
سامانه‌های بازارگردانی خودکار، میتواند به توسعه بازار و عملیات بازارگردانی که در اخر منجر به افزایش نقدشوندگی سهم‌ها می‌شود، کمک بزرگی کند.
کد خبر : ۲۳۵۳۷۲

نقش بازارگردان در بورس ما چیست

به گزارش بورس‌نیوز، مجید عبدالحمیدی معاونت توسعه بازار شرکت آیکو تحلیل با اشاره به نقش بازارگردان در بازار سرمایه گفت: یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های معاملات الگوریتمی، بازارگردانی الگوریتمی یا خودکار است. مارکت مِیکر یک “فعال بازار” یا عضوی از شرکتی است که اوراق بهادار را در قیمت مشخص‌شده در سیستم معامله‌گری خریدوفروش می‌کند. باوجودی که معنای لغوی Market Maker معادل “بازارساز” است، این اصطلاح در بورس تهران با نام “بازار گردان” نامیده می‌شود.
 
وی ادامه داد: بازارگردان برای انجام فعالیت‌های خود در بازار سرمایه به مواردی نیاز دارد که پول و دارایی دو نیاز اصلی به شمار می‌آید. از سوی دیگر باید شرایطی فراهم باشد تا این افراد به‌صورت مستقیم به سامانه معاملات دسترسی داشته باشند. "بازارگردانی" فعالیتی حرفه‌ای است و بازارگردان‌ها باید تخصص و دانش کافی در اختیار داشته باشند تا به‌وسیله آن بتوانند به‌درستی عمل کنند.

عبدالحمیدی افزود: بازارگردان نقش‌های زیادی در بازار سرمایه ایفا می‌کند که "افزایش قدرت نقد شوندگی" یکی از مهم‌ترین آن‌هاست و به‌این‌ترتیب بازارگردان باید مطمئن شود که عرضه و تقاضا برای اوراق بهادار موردنظر در بازار وجود دارد. از سوی دیگر، باید شرایط مکانیزه کردن بازارگردانی نیز فراهم شود. به این معنا که سیستم نرم‌افزاری تصمیم می‌گیرد بر اساس تعهدات در روز چه تعداد از این ابزار را در چه قیمتی خریداری کند و چه مقدار از آن‌ها را در چه قیمتی به فروش برساند.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: در این شیوه معامله‌گر حذف می‌شود و فقط مدیر بازارگردانی استراتژی‌های معاملاتی خود را به سیستم رایانه می‌دهد. با توجه به دستورالعمل بازارگردانی اوراق بهادر، بازارگردان موظف است به‌طور دائمی مظنّه‌های خریدوفروش سهام خود را در قالب سفارش انباشته در دامنه مظنه مشخص و محدود وارد سامانه معاملاتی کند و در زمان کمی بعد از انجام معامله و کم شدن مقداری از حجم سفارش انباشته، سفارش‌های جدید با حداقل حجم تعیین‌شده را وارد سامانه کند. بازارگردان باید روزانه طبق قوانین سازمان، تعدادی سهام تعیین‌شده را خریداری کند که البته قوانین دقیق در قالب دستورالعمل بازارگردانی از طرف سازمان در هنگام بازارگردانی ارائه خواهد شد.

عبدالحمیدی در ادامه با اشاره به نقش ذاتی بازارگردان، اظهار کرد: بازارگردان، در زمان ریزش بازار، با منابع مالی که در اختیار دارد یا اعتباری که گرفته است، برای کنترل صف‌های فروش، سهام خریداری می‌کند. طبیعی است که برای تأمین وجه نقد خود مجبور به فروش هم هست و ازاین‌رو در بازار مثبت، سهام خود را عرضه می‌کند تا دوباره بتواند با منابع مالی، از بازار حمایت کند. در این حالت، از نوسان گیری بازارگردان یاد می‌شود که کاملاً امری طبیعی است. سرعت عمل بازارگردان در تشخیص جهت بازار و تعیین مظنه‌های خریدوفروش یکی از ویژگی‌هایی بازارگردان به شمار می‌آید.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد عملکرد الگوریتم‌ها در بازارگردانی بیان کرد: الگوریتم‌های ساده‌ای وجود دارد که می‌تواند عملیات بازارگردانی را به‌صورت ماشینی و به بهترین نحو ممکن انجام دهد. سامانه‌های بازارگردانی خودکار، می‌تواند به توسعه بازار و عملیات بازارگردانی که در آخر منجر به افزایش نقد شوندگی سهم‌ها می‌شود، کمک بزرگی کند.

وی در خاتمه گفت: امیدوارم برای کنترل هر چه‌بهتر این فرآیند، ترتیبی اتخاذ شود که در سریع‌ترین حالت ممکن شرکت‌ها و صندوق‌های بازارگردانی برای بازارگردانی سهام خود از این سامانه‌ها که مجوز فعالیت خود را از بورس و فرابورس دریافت کرده‌اند، استفاده کنند تا علاوه بر بالا رفتن سرعت عمل در تصمیم‌گیری‌ها، دیگر دلیلی برای عدم ایفای تعهدات روزانه خود نداشته باشند.

بیشتر بخوانید:

قصور مدیران و تنبیه سهامداران 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
فرصتی دوباره برای دست‌کاری در بازار
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

فرصتی دوباره برای دست‌کاری در بازار

بهترین استراتژی معاملاتی در روز‌های مبهم بازار
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

بهترین استراتژی معاملاتی در روز‌های مبهم بازار

عملکرد "سبد گردان سرآمد بازار" زیر ذره‌بین رفت؛

بازدهی سالانه صندوق "نقش‌جهان" در مرز ۲۰۰ درصد

سهم‌های جذاب میان مدتی بازار
کارشاس بازارسرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سهم‌های جذاب میان مدتی بازار

ارسال نظر
نظرات بینندگان
جمشید
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
اتفاقا روزهایی که اجازه ارسال سفارش فروش به بازارگردان داده نمیشه قیمت سهام مثبت است . از زمانی که بازارگردانی شروع شده همچنان بازار رو به سقوط است . به هرحال یه کاسه ایی زیر نیم کاسه است . از وقتی مجلس جدید شروع بکار کرده ریزش سهام شروع شده ، انگار تا چند نفر از سهامداران بدبخت خودکشی نکنند بازار آرام نمیگیره . خیلی طول نمیکشه تا حقیقت از پشت ابرها ظاهر بشه .
اقدس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
اگر تصمیم به خودکشی گرفتید لطفا اول خودتان را بکشید بعد اعضای بی گناه خانواده را
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶
این نوع بازارگردانی اصل بازار سرمایه را با ابهام جدی روبرو میکند و ارزندگی سهم را غیر واقعی و به نوعی دستوری میکند و سهامداران تبدیل به عروسکهای خیمه شب بازی میشوند زیرا که روند سهم چه صعودی و چه نزولی از قبل تعیین شده است و این یعنی چراغ سبز به رانت این یعنی بدتر از همین الان بورس . مقصر شما نیستین اون بیسوادی هستش که به این نوع بازارگردانی مجوز صادر میکند.
بیستمن ممدمبارک
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴
معنی واقعیش یعنی باپول مردم سودچنددرصدی انجام بدی وهمان پول مردم راهم بهشون ندی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۷
بازار گردانی که بلای جان بازار شده و به نوعی فقط خودشان سود می برند . این وضعیت ضد بورس شده . بساط فساد را جمع کنید و هر روز به مردم ضرر نزنید.
ناشناس
Germany
پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۱
امار سکته و خودکشی در بورس هر روز افزایش پیدا میکنه ،این یعنی کرونا کشکه همش خودکشی مالباخته هاست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۱
بازار گردان این روز ها فقط اسمش دزدی از سهامداران .همون اول وقت هیجان وارد میکنه سهامداران هم با ترس فروشنده میشن و بازار گردان دزد هم جمع میکنه روز بعد با مثبت ۵ میفروشه به خودشون .راه فقط عدم فروش هستش که متاسفانه این دگه تقصیر خود سهامدار خرد هستش که ضرر به خود و هزاران سهامدار میزنه. خب دوست گرامی در ماشین باز نزار که بدزدنش!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷
حجم بالای معاملات به نفع دولت وکارگزاریها نوسانگیری منفی کردن بازار دزدی از مردم
ارش
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۷
تو کشور ما اگر از کشور چیزی مانده باشد
بازارگردان
حقوقی
وزیر
رئیس ناجمهور نا محترم
یعنی ....یعنی فساد.یعنی رانت
خبر گزاریها هم شریک انها هستن چون کامنتها قابل مشاهده نمیکنند
دل بخواهی عمل میکنند
اخه اینها هم جیره خوار دولت هستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
سلام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
نوسان گیری از سرمایه مردم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
برین گم شین همتون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
قانونی ندارید که تا یک سال ناشرین از عرضه اولیها حمایت کنن چرا حقیقت را نمیگید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
وای تورا خدا به مردم بیگین پول تو بورس نذارن ما که بدبخت شدیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
وای تورا خدا به مردم بیگین پول تو بورس نذارن ما که بدبخت شدیم
عدنان
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
نقش بازارگردان تخریب رشد بازار است چرا که این چند روز اخیر هر زمان که به بازارگردان اجازه سفارش فروش نمیدهند بازار رشد مثبت میگیرد . و وقتی اجازه سفارش گذاری داشته باشد در قیمت منفی باعث فرار سهامداران تازه وارد و تشدید فشار فروش است .
پیدا کنید پرتقال دزد را ؟