بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
مدیرعامل کارگزاری بانک شهر در گفت‌وگو با بورس نیوز:

شجاعت شرط حذف دامنه نوسان از بورس

مدیرعامل کارگزاری بانک شهر گفت: بازگشت EPS به تابلو موجب برطرف شدن مشکل خاصی نمی‌شود، اما هشداری است برای سرمایه گذار که در خرید دقت کنند.
کد خبر : ۲۳۵۴۱۶

EPS مشکلی از بازار رفع نمی کند/ شجاعت شرط حذف دامنه نوسان از بورس

به گزارش بورس نیوز، کارگزاری بانک شهر به تازگی در عرصه مدیریتی دچار تغییر تحول شد و سکان هدایت این کارگزاری را "محمد گودرزی" بر عهده گرفت.

گودرزی مدیرعاملی کارگزاری آریا نوین، مدیر معاملات کارگزاری صنعت و معدن و مدیر آموزش و بازاریابی کارگزاری تامین سرمایه نوین را در سوابق خود دارد.

بر همین اساس بورس نیوز برای آشنایی مخاطبان از نظرات مدیریت جدید بانک شهر درباره بازار سرمایه و همچنین برنامه های مدنظر مدیریت جدید برای این کارگزاری، گفت‌وگویی با "محمد گودرزی" انجام داده که در زیر می خوانید.

 تسعیر نرخ ارز در تجدید ارزیابی بانک‌ها چه میزان اثرگذار است؟

گودرزی: هر اتفاقی که در قیمت سهام تغییر ایجاد کند باید ماهیت آن دیده شود، حتی نرخ ارز اگر تاثیر مثبتی بر روی سهام بانک و ارزش دارایی‌ها داشته باشد اتفاقی تکرار ناشونده است لذا عملیات بانکداری بانک باید مورد توجه قرار بگیرد، در مقطعی نرخ تسعیر ارز و تجدید ارزیابی‌ها موجب شد توجه بازار به یکسری از شرکت‌ها که زیان انباشته زیادی داشتند بیشتر شود و موجب رشد زیاد سهامشان شد.

اما باید توجه داشت عملکرد شرکت و تکرار شوندگی سود، بسیار مهم است و اینکه یکبار نرخ ارز آزاد شود زیاد در عملیات بانک مهم نیست بلکه عملیات بانکداری باید رونق داشته باشد این دیدگاه موجب می‌شود سهامداران در رشد‌های هیجانی بی گدار به آب نزنند و یا در ریزش سرمایه خود را از دست ندهند.

 کاهش سود نرخ بانکی چه میزان می‌تواند به سوق دادن نقدینگی به بازار سرمایه کمک کند؟

گودرزی: قطعا کاهش نرخ سود بانکی موجب می‌شود سرمایه به سمت بورس بیاید، با بالا بودن نرخ سود بانکی "فری ریسک" افزایش می‌یابد که می‌تواند موجب بروز اتفاقات بدی باشد، نخست اینکه هزینه پول بالا می‌رود و سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی نیز که می‌توانست از تسهیلات بانکی تامین شود هزینه بر شود و اگر بخواهد پول در بانک‌ها دپو شود نیزموجب می‌شود بازار‌های دیگر جذاب نشود.

طبق قوانین بانک‌ها نباید بنگاهداری کنند بلکه پول باید به سمت تولید حرکت کند، با رونق تولید هم بانک‌ها سود می‌برد و هم بازار سرمایه منتفع شده و هم رشد می‌کند بدون اینکه همانند سایر بازار‌ها به تورم دامن بزند.

ممکن است در کوتاه مدت بانک‌ها از کاهش نرخ سود بانکی استقبال نکنند، اما در میان مدت و بلندمدت نفع آن به همه خواهد رسید و گردش پول موجب می‌شود بانک نیز منتفع و تورم نیز کنترل شود.

زمانی برخی اقتصاددان‌ها معتقد بودند رشد بازار موجب رشد تورم می‌شود شما با این نظر موافقید؟

گودرزی: در اصل وجود تورم موجب افزایش رشد بازار سرمایه شد، در حالی که در بخش تولید شرکت‌ها اتفاق خاصی نیفتاد، اما رشد بازار سرمایه به دلیل افزایش روز دارایی شرکت‌ها وتورمی که در تولیدات آن‌ها بود اتفاق افتاد و افت فعلی بازار سرمایه نیز ناشی از اصلاح انتظار تورمی در بخش نرخ ارز است که صورت گرفته است.

بازار سرمایه معمولا آینده را معامله می‌کند زمانی که انتطار می‌رفت دلار افزایش قیمت داشته باشد بازار رشد خوبی داشت، اما در حال حاضر نیز که بازار اُفت کرد نرخ دلار را ۲۰ هزار تومان دیده است، اما از این پس اگر ریزش دلار بخواهد موجب ریزش شاخص شود، هیجانی خواهد بود.

در حال حاضر نیر با دلار ۲۰ هزار تومان سهم‌های بنیادی خوبی می‌توان یافت که جلوی ریزش بیشتر بازار را خواهد گرفت، هر چند رشد بازار در آینده شارپی نخواهد بود، اما این رشد وجود خواهد داشت.

هر بازاری یک دوران رشد و دوران رکود دارد امیدوارم در مقطع فعلی بازار از رفتار‌های هیجانی پرهیز کند، در آینده نه باید رشد بالا ونه ریزش زیاد از بازار انتظار داشت بلکه بازار یک رشد متعادل خواهد داشت که بازدهی آن از سایر بازار‌ها بهتر خواهد بود.

 آیا در بازه زمانی فعلی حذف دامنه نوسان و حجم مبنا اقدام درستی است؟

گودرزی: برخی از تصمیمات بزرگ است و هر مدیری جرات تصمیم گیری درباره آن را ندارد اینکه دامنه نوسان باقی بماند یا نه، باید تصمیم گیرنده آن جرات زیادی داشته باشد برای گرفتن آن، اما به نظر من در حال حاضر با توجه به نوسان و هیجان فعلی بازار و اینکه هنوز بازار به طور کامل حرفه‌ای نشده، بودن اینگونه ابزار‌های نظارتی برای بازار مهم است.

در برخی سهم‌ها که پس از مجامع یا افشا بدون دامنه نوسان بازگشایی می‌شوند بعضا رفتار‌های هیجانی مشهود است و اگر دامنه نوسان نباشد ممکن است این هیجان به سایر سهم‌ها نیز تسری پیدا کند و کنترل آن دشوار خواهد بود، اما باید به این سمت حرکت کرد، اما باید قبل از آن یک بلوغی برای بازار ایجاد کنیم و به بازارگردان، شرکت‌های سرمایه‌گذاری عمق بدهیم و پس از آن به سمت حرفه‌ای شدن حرکت و محدودیت‌ها را کاهش دهیم، اما در شرایط فعلی اینکار به صلاح نیست و فردی هم جرات اجرای آن را در چنین شرایطی ندارد.

برخی معتقد به اجرای دامنه نوسان نامتقاران هستند در این باره چه نظری دارید؟

گودرزی: دامنه نوسان همانند یک داروی مسکن عمل خواهد کرد همانند زمان شهادت سردار سلیمانی، اما اگر بازرگردان حرفه‌ای وجود داشت در همان مقطع نیز نیاز به این اقدام نبود، اما اگر در همان مقطع دامنه کاهش نمی‌یافت شاید هیجانات موجب زیان به بازار می‌شد، به عنوان مسکن مقطعی ابزار مناسبی است، اما کماکان تا زمانی که رفتار هیجانی وجود دارد و بازار به بلوغ نرسیده همین نظارت‌های مقطعی شاید چاره درمان باشد.

 پس از دو سال شرکت‌ها مجددا ملزم به ارائه EPS شدند این موضوع چه تاثیری بر بازار خواهد داشت؟

گودرزی: توصیه بنده به افرادی که می‌خواهند وارد بازار شوند این است که حتما بازار را بشناسند، اما کمترین خاصیت EPS این است که افرادی عامی در شرکت‌هایی که زیان ده هستند سرمایه گذاری نمی‌کنند و علاوه بر آن می‌تواند یک ابزار مقایسه‌ای برای افراد حرفه‌ای باشد، بازگشت EPS به تابلو موجب برطرف شدن مشکل خاصی نمی‌شود، اما هشداری است برای سرمایه گذار که در خرید دقت کنند.

 

بی اعتمادی بوجود آمده در بازار چگونه برطرف می‌شود و چگونه می‌توان مجددا اعتماد سهامداران را جلب کرد؟

گودرزی: اگر بازار چند روز مثبت باشد اعتماد از دست رفته به بازار بر خواهد گشت، اما مهم‌ترین عواملی که می‌تواند به بازگشت اعتماد کند عدم نوسان در تصمیم گیری‌ها است، متولیان سرمایه گذاران را به داشتن دید میان مدت و بلند مدت تشویق می‌کنند، اما به عنوان مثال در حالی که حد تضمین اعتبارات کارگزاری را از ۷۰ درصد به ۱۰ درصد کاهش می‌دهند، سرمایه گذار وادار به عکس العمل هیجانی می‌شود تا دید خود نسبت به سرمایه گذاری را تغییر دهد، اما بلافاصله با کوچکترین مشکل مجدد حد تضمین افزایش می‌یابد، با این رویکرد سهامدار چه میزان می‌تواند اعتماد کند که تغییرات متوالی قوانین ادامه پیدا نکند، سیاسی شدن بازار نیزعامل مخربی است و دید حاکم سرمایه گذاران را تحت تاثیر قرار می‌دهد و منجر به اتخاذ تصمیمات هیجانی می‌شود.

کارگزاری بانک شهر برای آینده چه برنامه‌هایی در دست اقدام دارد؟

گودرزی: با توجه به جامعه آماری بالای شهرداری و بانک شهر به دنبال آن هستیم تا از این ظرفیت استفاده و در موضوع صندوق‌ها و هم سبدگردانی و هم عرضه و پذیرش شرکت‌ها که پتانسیل آن‌ها در شهرداری و بانک شهر وجود دارد خدمات را توسعه دهیم.

همچنین توسعه شعب، توسعه دسترسی مردم به خدمات کارگزاری از طریق شعب بانک که سامانه پیکاپ برای آن طراحی شده در دستور کار قرار دارد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
نرم افزار
از سوی کارگزاری آرمان تدبیر نقش جهان؛

نرم افزار "متاویو" رونمایی شد

آقایان کم‌دانش خواهشا
نشت نظر سفته‌باز قدیمی و تصمیم‌هایی که آشناست؛

آقایان کم‌دانش خواهشا "بورس" را نابود نکنید

تحلیل آثار ۴ تصمیم ناگهانی شورای عالی بورس
کارشناسان بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز پاسخ دادند؛

تحلیل آثار ۴ تصمیم ناگهانی شورای عالی بورس

ریسکی جدید در انتظار بازار سرمایه
کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

ریسکی جدید در انتظار بازار سرمایه

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
حذف دامنه نوسان شجاعت نمیخواد ... شعور میخواد.
ناشناس
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
ای شیر مادرت از سواد حلا لت باشه .سواد هم همون شعور است که تا به اخر بیشعور ی نرسند تکلیف نمی کنند
سروش
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
حذف دامنه نوسان امکان پذیر نمیباشد اینکار برای اقتصادی قابل اجراست که اولا مردم آن اقتصاد پیامد رفتار و تصمیمات خود را می پذیرند نه به مانند مردم ایران که اگر سود بکنند نشانه زرنگی خودشان است و اگر ضرر بکنند دولت مقصر است و شروع به توهین و تحقیر دولت میکنند سایت شما پر از این نظرات توهین آمیز است دوم ...................... سوما آقای گودرزی اینگار شما در این کشور زندگی نمیکنید و یا در معرض اینگونه توهین و تحقیرها قرار نگرفته اید این مقاله نشانه ناآگاهی فرد نویسنده از فرهنگ سرزنش گر و تحقیر کننده ایرانی میباشد که تمام جامعه ایران را در برگرفته از فوتبال ایران که معترض داورند تا مجلس و اکثر مردم که دائم در حال سرزنش و تحقیر یکدیگر و خصوصا دولت میباشند در سایت شما در بخش نظرات من دائم توهین و تحقیر و نفرین افراد را میبینم و یکبار ندیدم مقاله ای بگذارید که به این افراد بگوید آخر هم وطن من نقش خود تو در این وسط و در این ضرری که کردی چه میباشد ؟ --
حسین
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
با وجود احمق هایی مثل تو که هنوز سنگ این دولت رو به سینه میزنند، رؤیای زندگی خوب در ایران آرزویی دست نیافتنی است
ناشناس
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۵
بازار منفی مثبت داره (نوسان) درست ولی بازار را دارند دستکاری میکنن بخاطر همین اینطور داره می‌ریزه پایین،
پس شما هم به همه چیز توجه کنید بعد نظر بدید
ناشناس
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۹
برو بابا
توهم یه حقوقی هستی ازحرفات معلومه
دولت مال تو رانخورده والا ازش حمایت نمیکردی فقط مال مردم بدبخت خورده خدا ازتون نگذره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
به نظرم نرخ ارز پایین نمیاد اگر پایین هم بیاد مردم هجوم میبرن برای خرید ارز و دوباره قیمت دلار افزایشی میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
چه ربطی به دامنه نوسان داشت این همه کلی گویی و منفی سرایی برای چیست ؟ بهترین کار برای بورس حذف دامنه نوسان است و در شطرنج بورس باید و الزاما می بایست دامنه نوسان حذف میشدقبل ها و این بحث اصلی و مهم را منفی و منتفی کردن و بیراهه رفتن کار بیسواد و نا اموزان و بی تجربه گان است . بورس بزرگانی دارد که تماما معتقد به حذف دامنه نوسان از سالیان سال قبل بوده اند که تا این مشکل حل نشود هیچ برنامه ریزی و مشکلی حل نخواهد شد بارها و بارها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
شجاعت در درست و علمی حرکت کردن بورس ؟ و یا جسارت بیرون کشیدن بورس و مشکل بورس را با حذف دامنه ؟ ادعایهایما ن به با سوادی در بورس که سواد میخواد و تجربه درست است اما نه بی سوادن بدونه عمل که حرفهای با سوادان را مثل طوطی تیتر می کنن و از اجرای درست ان احتیاج به کسب شجاعت در امر بهبود سواد و بورس هستن شطرنجه بورس اول از خودش شروع کند و درست و منطقی ترین حرکت را انتخاب کند چون بورس علم درست حرکت کردن است. اگربه حرکتهای باسوادان و پیشنهاد های انان عمل کرده بودیم در زیر ساختها و علمی بنا کردن بورس بعنوان منطقی ترین بازار در جمع بازار ها این گونه در شطرنج اچمز نمی شودیم. در نهایت و جان کلام ماهی را وقت...... تازه ... و با اینحال همه قانع شدن که تمام اقدامات برای بورس بی فایده بوده و هرکس کچکشی زد و رفت همه شاهد بودیم کسانی که حتی کد بورسی نداشتن چنان نظر در باره بورس و کارشناسی و رسانه ها می کردن که حتی کسی نبود سوال کند این حضرات 6 ماه هم در بورس و قوانین بورس فعال بودن که تازه واردان انها را الگوی سواد خوددر اجرای قوانین بورس کنن ؟ تا همه با این علم نرسیم که تا دامنه نوسان حذف نشود این بورس بورس نشود و گفتن فواید حذف دامنه نوسان بصورت علمی بسار زیاد و در عمل خودش را نشان می دهد چون بازار دیگر مستقل میشود و قیمتهای دستوری برطرف سهام به قیمتهای اصلی خودش بر اساس ارزنده گی و عرضه تقضا بر روی تابلو کشف قیمت میشود و پس از اندی بازار خودش را تنظیم می کند در عمل ان وقت شاهد خواهیم بود قیمت هر سهم چقدر باید زیاد یا در برخی سهام ها کاهش یابد و تر و خشک با هم نسوزد مشخص است در دنیا بورس همین است تمام سهام ها با یک حرف و حدیث بالا پایین نمی شود و طول زمان ارزنده گی خودش را نشان می دهد نمونه زیاد است اسم سهم را نمی برم ولی باید سهامی که سود سالنه 15 الی 20درصدی اعلان میکند با سهامی که زیان اعلان می کند قیمتش یک بازی را نداشته باشد بگویم بورس مثبت شه بورس منفی شه تمام این مشکلات در نهایت با حذف دامنه نوسان برطرف میشود . ممنون سهامدار قدیمی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
صد هزار بار فقط حذف دامنه نوسان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
کجای دنیا با سوادان دامنه نوسان وجود دارد که ما این قانون من داروری 25 ساله را داریم مثل خاری در چشم بورس است و برای عده ای رانت و نوسان ایجاد کرده ومی کند این قیمتهای دستوری بنفع دقیقا همان اقلیت هایی هستن که بیسوادان را اجیر کردن تا به باسوادان دیکته اشتباه کنن و منفعت کسب کنن و با هر اصلاح علمی مخالفت کنن و بقول کارشناس از ان به شجاعت نام برده شود خودش گویایی کلید مشکلات فعلیه بورس است یا دامنه را حذف کنید یا شاهد تخریب و نارضیتی بیشتر باشیم باید تر و خشک از هم جدا شود ممکن است بعد از حذف دامنه نوسان قیمت بعضی سهام ها تا 50هزار تومان تقاضا داشته باشد و ممکن است سهامی خریداری نداشته باشد و تازه بازیه اصلی سهام و ارزش سهام بر اثر سود و کار کردها مثبت و منفی شرکت در طول سال تعیین کننده قیمت میشود و راه سهام ها با تفاوت قیمتی در سهام مشخص میشود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
احتیاج نیست حتما سهام دار قدیمی بشیم بهفهمیم دامنه نوسان باید حذف شود باسواد یکی دو سال هم هر عاقلی متوجه این مشکل اساسی و البته بالاخره هم حذف میشود ولی حضرات کمبود شجاعت دارن بیشتر تا سواد بورسی چون هر عاقلی نقش منفی دامنه نوسان را می داند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
یعنی مشکل اصلی بورس که دامنه نوسان است جرات میخواد البته شما درست میگوید تنها چیزی که در اقتصاد و بورس ما در کشور جرات نمیخواهد خراب کردن اقتصاد و بورس است تازه اگر دست به خرابتر کردن و استعدادشو داشته باشی جرات و شهامت بیشتر هم بهت می دهن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
دیدین تا دامنه حذف نشود هیچ را هکاری اثر ندارد ؟ البته میگن قربون عقل اخر مسلمون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
باز این حرف زد
مالباخته بورسی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸
حق گرفتنیست و این دولت فقط زبان اعتراض را میفهمد.
بزرگان بورس پیشقدم شوند و هماهنگ کنند برای اعتراض عمومی مالباختگان سهامدار میلیونی.در ...
ننگ بر این دولت مردم فریب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۶
حذف دامنه نوسان را خواستاریم اهلیه بازار سرمایه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۹
کامنت ها رو چرا نمی زاری بورس نیوز