بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
نشت نظر سفته‌باز قدیمی و تصمیم‌هایی که آشناست؛

آقایان کم‌دانش خواهشا "بورس" را نابود نکنید

آقایان کم‌دانش خواهشا
پس از اتخاذ تصمیمات متعدد دهقان دهنوی پس از انتساب وی به عنوان رئیس جدید سازمان بورس کشور آن هم در مدتی کوتاه، به سراغ برخی از کارشناسان بازار سرمایه رفتیم تا نظرات آن‌ها را در خصوص تصمیمات اتخاذ شده چند روز گذشته و تاثیرات، مزایا و معایب این تصمیمات بر شرایط آتی بازار سرمایه کشور جویا شویم.
کد خبر : ۲۳۵۴۹۱

حسین خسرونژاد+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، با توجه به اتخاذ تصمیمات متعدد از سوی دهقان دهنوی رئیس جدید سازمان بورس اوراق بهادار، به سراغ برخی از کارشناسان بازار سرمایه رفتیم تا نظرات آن‌ها را در خصوص تصمیمات اتخاذ شده پس از چند روز و تاثیرات، مزایا و معایب این تصمیمات بر شرایط آتی بازار سرمایه کشور جویا شویم.

در همین راستا در ابتدا با حسین خسرونژاد، از معدود کارشناسانی که در گفت‌وگوها و مطالب خود به عواقب رشد عجیب بازارسرمایه در ماه‌های ابتدایی اشاره کرده بود، رفتیم تا در گفت‌وگویی شفاف به بررسی تاثیرات این تصمیمات بپردازیم:

ارزیابی شما در خصوص تصمیم‌های متعددی که در روز‌های اخیر توسط سازمان بورس و شورای عالی بورس اتخاذ شده، چگونه است؟

با سلام خدمت شما و خوانندگان محترمتان، امیدوارم که بابت این مصاحبه که در راستای شفافیت و ارتقای بازار سرمایه کشور می‌باشد، شخصی رنجیده خاطر نشود.

به اعتقاد بنده با توجه به افت محسوس و شرایط نگران‌کننده بازارسرمایه در ماه‌های اخیر، تنها اشخاصی می‌توانستند پس از اخراج یا استعفای جناب آقای قالیباف‌اصل بر مسند ریاست سازمان بورس بنشینند که یا از فعالان خوشنام و کارآمد بازارسرمایه باشد (تا شاید بتواند بخشی از اعتماد به بازار سرمایه را برگرداند و حتی اقدامات سریعی در بهبود بدنه سازمان بورس انجام دهد) یا شخصی کم‌تجربه از مکانیزم‌های بازارسرمایه باشد که داشتن این سِمت را یک ریسک بزرگ برای خود نداند.

با احترام کامل نسبت به جناب دهقان دهنوی و بر اساس سابقه و رزومه ایشان (که بیشتر در زمینه علوم بانکداری و اقتصاد بوده تا بازار سرمایه)، متاسفانه ایشان از دسته اشخاص بی‌تجربه‌ای بودند که کاندیدی برای این سمت شده بود.

اینکه به نقل از یکی از اعضای شورای عالی بورس هیچ یک از اهالی بازار سرمایه برای این سمت کاندید نشدند و جناب دهقان دهنوی به ناچار و به دلیل فقدان کاندیدایی با تجربه انتصاب گردیدند، کافی بود تا فعالان بازارسرمایه متوجه شوند که با چالش‌های سختی پس از حضور ایشان در بازار سرمایه مواجه‌اند.

آیا شما تصمیمات اخیر ایشان را دلیلی بر کم‌تجربگی ایشان و موضع تند نسبت به ایشان می‌دانید؟

بی‌شک تمامی این تصمیمات عجولانه و غیرکارشناسی اتخاذ شده روز‌های اخیر را از «بازگشت پیش‌بینی سود»، «مصوبات ۸‌گانه» و هنرنمایی‌های تاسف‌بار دوستان در خصوص دخالت در مکانیزم طبیعی بازارسرمایه را نمی‌توان به ایشان نسبت داد چراکه بسیاری از فعالان بورسی از بار علمی ضعیف بدنه سازمان بورس و اعضای شورای عالی بورس که برخی از آن‌ها از دوستان بنده هم هستند، آگاهند.

اگر امکان دارد بیشتر در خصوص تصمیمات اتخاذ شده، معایب و محاسن آن‌ها توضیح دهید؟

شاید مهمترین اخبار منتسب به ایشان در روز‌های اخیر، مصوبات هشت‌گانه سازمان بورس و البته تصمیمات عجیب و طنزگونه شورای عالی بورس با حضور ایشان است.

با نگاهی به مصوبات منتشر شده سازمان بورس در روز‌های اخیر اعم از بازگشت مجدد پیش‌بینی سود شرکت‌ها (قطعا ایشان کمتر تاریخچه‌ای را از دلایل حذف این پیش‌بینی‌ها در سال ۱۳۹۶ به یاد دارند، چون در غیر اینصورت یک راه اشتباه انجام شده را مجدد امتحان نمی‌کردند)، افزایش اعتباردهی کارگزاری‌ها، ابزار‌های صندوق توسعه بازار و ...، می‌توان دید که تایید تمامی این تصمیمات عجولانه، ناقص و غیرکارشناسی شده، تنها از سوی شخصی کم‌دانش میسر است.

سعی می‌کنم به طور اجمالی در خصوص برخی چالش‌های مصوبات اخیر و تصمیمات شورای عالی بورس بپردازم:

۱- اجازه تامین مالی ۳.۰۰۰ میلیارد تومانی صندوق توسعه بازار از طریق انتشار اوراق تبعی

در چند ماه اخیر شاهد بلوکه کردن ۳۰‌درصد از کارمزد کارگزاری‌ها به اسم کمک به حمایت از بازار سرمایه بودیم. آیا مشخص است که این منابع چند ۱۰‌هزار میلیارد تومانی صرف خرید چه سهامی شده؟ چه شخص و یا اشخاصی مدیریت این خرید و فروش را برعهده دارند؟ خرید و فروش این سهام توسط چه کسانی نظارت می‌شود؟ آیا اتلاف ده‌ها هزار میلیارد تومان پول تحت عنوان حمایت از بازار سرمایه در شرایط کنونی کشور اقدامی عقلانی است؟ آیا اتلاف ده‌ها هزار میلیارد تومان پول منجر به تغییری در روند نزولی بازار شد که اکنون تصمیم به تامین مالی ۳.۰۰۰ میلیارد تومان دیگر گرفته اید؟

۲-ضریب تعدیل سهام و حق تقدم آن در معاملات اعتباری از ۴۵ درصد به ۶۰ درصد افزایش یابد

در زمان ریاست شاپور محمدی یکی از بزرگترین چالش‌های این سازمان تبعات سنگین خرید اعتباری سهام در چند کارگزاری معلوم‌الحال بود که این موضوع منجر به اتفاقات بسیار ناگواری هم شد. سوال اینجاست که اگر ایشان تجربه و دانش کافی در خصوص ریسک‌های خرید اعتباری صنعت کارگزاری و بانکی کشور ندارند، مدیران اطراف ایشان هم نمی‌توانند خاطرات تاسف‌بار گذشته خودشان را برای ایشان تعریف کنند؟ تحمیل چنین ریسکی به صنعت کارگزاری و تبعات آتی آن را شما پاسخگو خواهید بود؟

۳-مدل سازی خرید واحد‌های صندوق‌های اختصاصی بازارگردانی برای عموم مردم

آیا دوستان حاضر در جلسه تایید این مصوبات نگاهی به بازدهی ۶‌ماهه و سالانه صندوق‌های بازارگردانی در سایت fipiran انداخته‌اند؛ مکانیزمی طراحی کنید تا به عنوان مثال سرمایه‌گذاران ناآگاه یونیت صندوقی را با بازدهی سالانه منفی ۸۰درصدی خریداری کنند؟ یا شرایطی فراهم کنید تا مدیران این صندوق‌ها با خریداری یونیت‌ها با کد شخصی، این صندوق‌ها را تبدیل به ابزاری مخرب برای بازارگردانی و کسب منافع شخصی کنند؟ آیا از چرایی به وجود آمدن این صندوق‌ها آگاه هستید؟

۴- اعطای کارت اعتباری به دارندگان سهام عدالت توسط بانک‌ها طی هفته‌های آتی

شاید در زمان حضور جنابعالی در وزارت اقتصاد به شما هم گفته بودند که مردم به راحتی سهام عدالت خود را طی یک تا دو روز می‌فروشند و پول آن‌ها را هم پس از یک روز دریافت می‌کنند. اگر اعطای کارت اعتباری به دارندگان سهام عدالت از حیث جلوگیری از فروش سهام عدالت توسط مردم و فشار عرضه بر نماد‌ها بوده خدمت شما اساتید عارضم که کمتر کسی آخرین سهم عدالت فروخته شده توسط سهامداران را به یاد می‌آورند و از چند ماه گذشته به لطف حضور بعضی از مدیران در سازمان بورس، امکان فروش سهام عدالت به صفر رسیده است.

شاید داغ‌ترین اخبار روز گذشته، تصمیمات شورای عالی بورس در خصوص دامنه نوسان و ... باشد، در خصوص تاثیرات این تصمیمات بر روند بازار چه نظری دارید؟

متاسفانه یکی از تاسف‌بارترین و شاید تاریخی‌ترین مجموعه تصمیمات غیرکارشناسانه و مغرضانه که بی‌شک مبدل به نقطه‌عطفی برای دستکاری‌های بعدی مکانیزم بازار سرمایه خواهد بود تصمیم‌های شب گذشته افراد حاضر در شورای عالی بورس بود.

علیرغم احترام برای اعضای شورای بورس، شاید تیم حاضر از حیث استقلال، سطح دانش و ذینفع بودن در تصمیمات، یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های تصمیم‌گیرنده در سال‌های اخیر است.

جالب آنکه دوستانی که در هفته‌های گذشته مدام دولت را بابت دستکاری و دخالت در مکانیزم‌های بورس‌کالا شماتت می‌کردند، روز گذشته تصمیماتی گرفتند که دقیقا نابودی قوانین، ضوابط و دستکاری مستقیم در مکانیزم بازار سرمایه کشور است.

کسی حق ندارد در مکانیزم قیمت‌گذاری بورس کالا که غیرمستقیم در زندگی میلیون‌ها نفر تاثیرگذار بوده دخالت کند اما؛ عده‌ای کم‌دانش تصمیم می‌گیرند یک‌شبه مکانیزم چند ساله بازار سرمایه کشور را به سخره بگیرند.

نکته جالب آنکه چند روز پیش از جلسه شب گذشته شورای عالی بورس، یکی از سفته‌بازان قدیمی بازارسرمایه در کانال تلگرامی خود پیشنهادی داده بود که بد نیست آن را بخوانید.

پيشنهاد اول

بنده چند پیشنهاد دارم که شاید به مذاق قدیمی‌ها و بزرگان خوش نیایید.

برای حمایت عملی و واقعی از سهامداران جزء به مدت دو هفته محدودیت فروش ١٠٠ هزارتایی برای هر کد اعمال شود، تا صف‌های فروش ٢٠ هزار میلیاردی تشکیل نشود؛ سهامداران خرد که اکثرا دارایی آن‌ها اندازه همین اوردر ١٠٠ هزارتایی است اگر تصمیم به عملی داشتن بتوانند اعمال کنند.

 

پیشنهاد دوم

دامنه نوسان نا متقارن

هم زمان با اعمال محدودیت در پیشنهاد اول دامنه نوسان نامتقارن که حالت تشویقی هم دارد اعمال شود. بدین معنی که دامنه نوسان منفی به ٢ درصد کاهش یابد و دامنه نوسان مثبت  ٦ درصد شود.

 

پیشنهاد سوم

بر خلاف نظر بقیه صاحب نظران حجم مبنا شرکت‌ها در منفی افزایش یابد تا دارایی سرمایه گذاران به راحتی آب نشود. شرایط فعلی شرایط ترس و هیجان است و در این شرایط نباید گذاشت ارزش دارایی‌ها با تعداد معاملات کم سهم کاهش یابد. (ح. ا)

این پیشنهادات برای شما آشنا نیست؟ لااقل محدودیت فروش را هم اعمال می‌کردید که دیگر نیازی به تشکیل جلسه شورا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نداشته باشید.

همانگونه که گفتم شاید ورود دهقان دهنوی راه برای ورود برخی مهره‌های سوخته بازارسرمایه و تحمیل نظرات و راهکار‌های خود باز کرد اما؛ استقلال سازمان بورس چه می‌شود؟ استقلال شورای عالی بورس چه می‌شود؟ آیا هر روز باید شاهد اتخاذ تصمیماتی من‌درآوردی از سازمان بورس باشیم؟

دامنه نوسان خرید و فروش سهام منفی دو درصد و مثبت ۶ درصد

به نظر شما دامنه نوسان مثبت یک تا مثبت ۱۰ بهتر نبود؟ با چه استدلالی چنین تغییری ایجاد شده؟ آیا این یک سیگنال قوی منفی به بازار بوده که مردم با کمترین زیان فرار کنید و یا شرایطی برای کاسبی و خالی کردن سهام بادکرده برخی از دوستان فراهم کرده اید؟ دوستان معنای کلمه نقدشوندگی را می‌دانند؟ آیا کسی حاضر است وقتی سهامی را در منفی ۵ درصد نمی‌خرد آن را در مثبت ۶ خریداری کند؟ آیا پس از رشدی مقطعی شاهد تشکیل صفوف فروش سنگین در نماد‌ها نخواهیم بود؟ می‌خواهید بازار سرمایه را به رکودی چند ساله ببرید؟

الزام ناشران و سهام داران عمده به انتشار اوراق اختیار فروش تبعی

من نمی‌دانم این تصمیمات بر چه اساسی گرفته می‌شود؟ چرا علاقه دارید فعالین بازار سرمایه را بیسواد جلوه دهید؟ سوال من از این نوابغ علوم مالی این است که اگر شرکتی به هر دلیلی اعم از عدم نقدینگی لازم یا عدم اعتقاد به قیمت‌های کنونی سهام شرکتش، راضی به انتشار اوراق تبعی نشد سازمان بورس چه اهرمی برای مجبور کردن دارد که از لغت الزام استفاده می‌کنید؟ به عنوان مثال شرکت فولاد مبارکه را با چند هزار پرسنل تعطیل می‌کنید و یا نمادش را با چند میلیون سهامدار متوقف می‌کنید؟

اگر در انتها صحبت یا پیشنهادی دارید بفرمایید:

من صمیمانه به نمایندگی از برخی فعالان بازار سرمایه از این دوستان و اساتید خواهش می‌کنم که کمی صبور باشند و بیشتر از این موجبات بی‌اعتمادی، بی‌قانونی و نابودی بازار سرمایه را فراهم نکنند.

"بسیاری از اوقات تصمیم نگرفتن بسیار کم خطر‌تر از تصمیمات اشتباه گرفتن است. "

بیشتر بخوانید: 

"بورس آخر قرن" بحرانی که آیندگان از آن یاد خواهند کرد

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
اقدس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
الحمدلله بورس رونق گرفت و ادامه داشته باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
بعید میدونم رئیس جدید چیزی از بورس بدونه
arn
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
کاش دلایل قانع کننده ای هم ارایه میدادند برای نقد هاشون ،
در حال حاضر بازار با خطر نابود شدن مواجهه ، شاید حتی چند تصمیم گرفته شود که برای بازار معمولی اشتباه باشد ولی نه برای این بازار که چیزی برای از دست دادن ندارد ، کاش جای دور گود نشستن کمکی کنیم بازار رشد کند تا هم به صنعت کمکی شود و به اقتصاد ،
الناز امانی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
عجبی یکی پیدا شد چهار تا حرف حساب بزنه . با این کارا گند زدن به قوانین بازار سرمایه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
من فکر می کنم تصمیمات اخیر شورای عالی بورس درست و بجا و به موقع بوده
باید جو بدبینی به بازار را از بین می بردند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
خفه شو احمق
ناشناس
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
برو ......درست حرف بزن .................
سهامدار زیان دیده
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
آقای کارشناس متاسفانه بازار سرمایه به خاطر این همه نظرات وتحلیل های بیخودی امثال شما به این روز افتاده پس خواهشا وقتی که هیچ راه حل مثبتی ندارید منفی بافی هم نکنید تا بازار سرمایه می خواهد جان تازه‌ای بگیرد شماها اعتماد مردم را از بین میبرید.کسی نظر غیر کارشناسانه شماها را نمی خواهد.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱
شما که اینقدر انتقاد می کنید چرا تا کنون هیچ راهکاری ارائه ندادید؟؟ چرا وقتی که یک فرد دلسوز مانند آقای دهقان قدمی برای جلوگیری از زیان بیشتر سهامداران بر می دارد شماها که تا الان فقط نظاره گر بودید شروع به انتقاد و ایراد می کنید؟؟شما که دانشمندی چه راهکاری دارید؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰
خفه شو شما بورس را نابود کردیدنه آقای دهقان
سعید مقدادی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲
درود بر شما
واقعا اَحسنت به این کارشناس، اتفاقا وقتی راهبردی (جامع، بلند مدت و آینده نگر) به تاثیر این مصوبات در بازار سرمایه نگاه کنید، حتما به همین سووالات و ابهامات خطرناک و ترسناک میرسید.؟! برای یه چند روز شاید مثبت باشه از لحاظ روانی ولی از لحاظ حرفه ای و فنی بعد از تخلیه تاثیر روانی، بازار قفل میشود و مصیبت های دیگر و .. .
متاسفانه واقعا دوستان تحمل ندارند، بابا لامصب ها همه اینها دستکاری بازاره و بر علیه استقلال بورس و بازار و سیستم عرضه و تقاضاست. ماجراهای این چند وقت بازار مثل ضرب المثل دروغ رو دروغ یا دروغ هی دروغ میاره می باشد. مسوولین گرانقدر برای اینکه از اتقات و حواشی بوجود آمده و اعتراض مردم و انتقادات ناشی از بازی های سیاسی فرار کنند، هی تصمیم اشتباه رو اشتباه میگیرند تا میرسندخدای ناکرده به جایی که همه چیز بهم ریخته شده و ۵۰ میلیون سهامدار را چه کسی میتواند جمع کند. الهی به خیر گرداند
احسان
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴
فعلا دولت عزیز سرت با پول ملت گرمه. اگه کمی بیشتر دقت کنید. مردم از بورس ایران دارن فرار میکنند به سرمایه گذاری های خارجی و ارز دیجیتال.
دولت داره به سمت تخریب میره.
اگه فکری ب حال بورس نشه.
حسن خیاط
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۷
به نظر بنده پیشنهاد اول و اینکه محدودیت فروش بیشتر از ۱۰۰ هزار واحد اعمال شود پیشنهاد بسیار خوبیست. بنده اطلاعاتی راجع به بورس ندارم ولی کارشناس مالی هستم و قانون عرضه وتقاضا را هم میفهمم.
اینکه در ظرف یک یا دو دقیقه صف خرید چند ده میلیونی جمع میشود وتبدیل میشود به صف فروش چند ده میلیونی! این یعنی اینکه یک عده که سرمایه بالایی دارند دارند با سهام بازی میکنند و با اینکار بین سرمایه گذاران ضعیف و خرد ترس ایجاد میکنند و آنها از ترس سهامشان را به فروش میگذارند و کسانی که صف فروش ایجاد کردند خودشان میخرند.صف فروش را ترک و اونطرف توصف خرید میخرند. یعنی پولدارها راحت دارند نوسان گیری میکنند و هی پول به جیب میزنند. یعنی جیب سرمایه گذارخرد و ضعیف رو خالی میکنند.حالا اگه ضوابطی گذاشته بشه که جلوی اینکار گرفته بشه بده؟
درسته ممکنه این ضابطه با قانون کلی آزادی اقتصاد وتجارت وبورس همخوانی نداشته باشه. ولی کجای اقتصادما ضابطه وقانونمنده که این یکیش باشه ودرثانی وقتی با تشویق دولت مردم عادی ضروریات زندگیشون رو فروختن و وارد بورس شدند.باید ضوابطی گذاشته بشه که جلوی بازی دادن اونها گرفته بشه. کارشناسای طرف مصاخبه شما هم بهتره اینقدر فاز منفی ندن به بورس
علی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۶
جو الکی نده شما دوست داری همین طور باشه مفت خوری کنید
Omid
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۷
حالا که یکی اومده گره گشایی کنه بهش میگید بی سواد اگر مثل شما رانت خواری میکرد میشد باسواد و کاردان جمع کنید بابا تورو خدا پول مردمو خوردید و بردید حالا که داره قسمتی از اموال مردم بهشون بر میگرده میگید این تصمیمات بی سوادانه و عجولانه است . اون بنده خدا مثل تو رشته کلاهبرداری رو پاس نکرده بهش حق بده که مثل تو فکر نکنه
Gf
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۸
کارشناس ............. نمیدونم چراتوی ایران اینجوری درموردیه تصمیم که هنوزحتی شروع نشده سیگنال منفی میدن بابا توخوبی توکارشناسی
ناشناس
Japan
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۴
کارشناص .......... شما چند کلاس در س خانده اید ودر کدام مکتب که ما هم برویم مسل شما با صواد بشیم
ناشناس
Japan
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۴
کارشناص باصواد شما چند کلاس در س خانده اید ودر کدام مکتب که ما هم برویم مسل شما با صواد بشیم
ناشناس
Japan
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۴
کارشناص باصواد شما چند کلاس در س خانده اید ودر کدام مکتب که ما هم برویم مسل شما با صواد بشیم
ناشناس
Japan
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۴
کارشناص باصواد شما چند کلاس در س خانده اید ودر کدام مکتب که ما هم برویم مسل شما با صواد بشیم
ع
Japan
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۵
باسواد کجا مکتب رفته ای ماهم بریم
هاشمی نسب
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۰
این کارنشناس فقط بلده ایراد بگیره چون دوست قدیمی قالیباف هست خجالت هم نمیکشته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۶
آره بزاران خوار و مادر بازار ...........بشه تا تو ورود بزنی.این تصمیمات هیچ کدام منطقی نیست ولی تا زمانی که مردم بفهمند قرار نیست دلار بشه ۱۱ هزار تومن و هیجانات فروکش کنه لازم هست به صورت موقت اجرا بشه
پاک نیت
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۲
آقا در این دکان دزدی و فساد بسته بشه به نفع کشور نیست؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
فقط مخالفت کردین ولی راهکاری نداشتین
حسنی
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
جناب کارشناس عزیز بفرمایید با قوانین درست قبلی چطور دوستان شما با نوسان گیری از ملت بیچاره جیب های خود را پر کردند
معلومه که با دامنه نوسان نا متقارن نوسان گیری سخت میشه و به مذاق آقایان خوش نمیاد و و. و و. و....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
باسلام میشه حرف مفت نزنید هرروز ۵ درصد منفی سرمایه مردم اب شد بازم دردرصد منفی کم‌کنن منفی ۲ یا حتی ۱ باشه بهتر هست
ساناز
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
تازه بدعت اعمال سلیقه این آقایون آغاز شده. از فردا هر روز منتظر یه تغییر از این بی سوادا باشید
صدای سهامدار
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
با سلام خدمت سهامداران
این بازار سرمایه فاسد شده من امروز سهم پالایش یکم که 7 ملیون صف خرید بود را تعداد 500 عدد سفارش دادم ولی جالب این بود که به دقیقه نکشید که خرید انجام شد
صف های خرید و فروش فیک درست میکنند و سهم ها رو بر اساس میل شخصی خودشون مثبت یا منفی میکنن
حسنی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
جناب کارشناس عزیز بفرمایید با قوانین درست قبلی چطور دوستان شما با نوسان گیری از ملت بیچاره جیب های خود را پر کردند
معلومه که با دامنه نوسان نا متقارن نوسان گیری سخت میشه و به مذاق آقایان خوش نمیاد و و. و و. و....
حسنی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
جناب کارشناس عزیز بفرمایید با قوانین درست قبلی چطور دوستان شما با نوسان گیری از ملت بیچاره جیب های خود را پر کردند
معلومه که با دامنه نوسان نا متقارن نوسان گیری سخت میشه و به مذاق آقایان خوش نمیاد و و. و و. و....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
به حقوقی هابگوییدنه به سهام دار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
سلام
این دسته کارشناسان همون هایی هستند که در اوج بازار فروختن و به قول خودشون نقد شده و منتظر اصلاح بازار تا شیشصد هزار بودن تا دوباره مثل عقاب بیفتن رو بازار.
اما کور خوندن دهقان دهنوی تازه کار یا خبره خوب دستاشون تا کتف هل داد تو حنا.
دمش گرم، دمش گرم. دمش گرم.
ه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
این اقا از اون کارشناسهای بیوجدانی است که بادوروز بهترشدن وضع بازار وراه حل بخردانه جناب دهقان دهنوی به دست وپا زدن وبیقراری افتاده ،لابد دوروزه نمیتونه ازکف بخره سهام یه عده سهامدار خردوزیان دیده را.
مختار
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
این آقایان نوسان بگیر بورس بودند که حالا دستشان بسته شده شروع به سم پاشی می‌کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
جیب مارونزن سود نخواستیم
غریب آشنا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
با همین نظرات و منفی بافی های شما کارشناسان بی خرد بورس به این روز افتاد وقتی مثبت میشه میگین خطرناکه وقتی منفی میشه میگن سهام ارزندگی داره تو صف فروش نرید واقعا موندم چی میزنین ولی اینو میدون صنعتی و سنتی رو با هم میزنین
منوتو
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳
.....سر ملت خود کلاه میگذارد چ انتظاری ازش داری‌...ایران ..... فکر همه چیز است ب جز ......... ..خدارو شکر فقط فکر دزدی وکلاه برداری ودروغ گفتن هستند‌...تا این ممل.کت ب طور کامل قارت نشود دست بردار نیستند‌...
ارسلان
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۷
تصمیم کنونی شوارای عالی بورس عالی بود. چون علارغم ارزنده گی سهام بیشتر ترس از ریزش باعث عرضه زیاد سهام از طرف حقیقی میشه.بهر حال بعضی افراد برای اینکه خودشان را توانمند و صاحب نظر جلوه بدهند با تصمیمات دیگران مخالفت میکنند ارزند.ای کاش این کارشناش در قبال مخالف یک راهکار هم میزاره.
بی صواد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۹
..... میای به سواد بقیه گیر میدی؟!!!
علی مرادی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۰
سلام آخه این چه حرفیه میزنی اولا که از حرفت معلومه از رو حسادت داری اینجور آقای دهقان رو تخریب میکنی شایدم چون این جایگاه رو ب شما ندادن .......... میسوزه بعدشم حالا که یکی پیدا شده داره ی تصمیم خوب میگیره و این بازار و ملت بدبخت میخواد نجات بده تو چرا شدی دایه مهربان تر از مادر یعنی اون همه آدم تو شورای بورس اندازه تو سواد نداشتن از الفاظت معلومه خیلی آدم متکبر و مغروری هستی که میگی اونا هم سواد نداشتن ن توخوبی . بعدشم برو ی کم سطح مطالعاتتو ببر بالا ببین کشورای همسایه تو کرونابرا بورسشون دامنه نامتقارن گذاشتن بعضی جاها مثبت ۱۵ و منفی ۵ یعنی اوناهم اندازه شما سواد نداشت با این حرفات خب همرو زیر سوال بردی نکنه تو از انیشتین هم بیشتر میدونی نظرات کارشناسیت ب دردعمت میخوره بعضی کشورا اصلا دامنه نوسان ندارن نمیدونم کی ب تو مدرک داده شدی کارشناس فقط قصدت تخریبه
وحید
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۲
بد نبود ایشان یه نظر برای بهبود بازار ارائه میکردن
والاه اون موقع که داشت بورس میرفت بالا امثال ایشان انقدر چوب لای چرخ گذاشتن که اوضاع این طور شد حالا هم که این طوری میفرمایند
راه کار شما چیه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۷
تو با ............، ت کارشناس ،
این همه تخریب ،الا یک راهکار ،
فکر کنم بساط دلالیتون جمع شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۱
متاسفانه وقتی مسئولان بلند پایه کشور جلوی دوربین به مردم دروغ میگویند دیگه اعتماد مفهومشو از دست میده
درعوض کشورهای همسایه با دیدن این وضعیت سرمایه های سرگردان فراری از بورس و.... را جذب و صرف توسعه و آبادانی میکنند. ای کاش این همه دروغ گفته نمی شد.
پولها و سرمایه ها مثل مغزها دارن از کشور فرار میکنن
علی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۶
برو ............تو دخالت نکن بزار مردم بحال خودشون بسوزن پس چرا ۸۰ درصد ریزش داشتیم اصلا نمیگفتین مردم بیچاره شدن ولی تا یکم میخوان بازار برگرده زود بیانیه میدید برو ..........بچرون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۱
مفت خور مال مردم خور فکر میکنی خیلی حالیته تا می خوان کاری کنن به نفع سهامدارای خورد سریع جبهه میگیرین اونم بی ادبانه بی سواد تویی لندهور
محمود
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۴
محمود
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۴
.........
محمود
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۴
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۶
سلام تورا خدا این همه دانشمند بورس که شما ازش نام می برید که حتما شما یکی از انها هستید کجا بودید تایکی میاد دو کلمه حرف بزنه بورس ازین وضعیت دربیاره کلا طرفو بی سواد جلوه میدید وخالی از هر گونه اطلاعات بورسی وانکه مسبب این مشکلات دانشمند بورس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۸
خدا لعنت کنه کسانی رو که با این نظرات غلط و بدون راهکار مناسب سرمایه مردم را دود کردند و بازهم میخوان ادامه بدن. خدا ازشون نگذره.
امیر ارسلان
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۳
اقای دهقان هر چی هست از شما دزدان بهتره. همینکه داره کمک میکنه سرمایه سهامداران خرد جبران بشه ، این نشون از مردونگی و دزد نبودنش است. شما کارشناس ب اصطلاح باسواد بورس اگه دانش و راهکاری داشتید نمیزاشتید بورس ب این حالو روز بیفتد و سهامداران خرد اینهمه ضرر کنند. بجای سمپاشی راهکار بدید و کمک اقای دهقان کنید تا یذره از گناهتان کم شود و مردم شمارا ببخشنند.
زنده باد اقای دهقان