بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

فرصتی دوباره برای دست‌کاری در بازار

فرصتی دوباره برای دست‌کاری در بازار
شرکت‌های مشاوره سرمایه گذاری به عنوان ارکان بازار سرمایه، با تحلیل و پیش بینی این سود‌ها و اعلام آن به عموم میتوانند به بهبود و درستی آن گزارش‌ها برای شفافیت بهتر کمک کنند.
کد خبر : ۲۳۵۶۳۵

فرصتی دوباره برای دستکاری در بازار

به گزارش بورس نیوز، طبق اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار، ارائه گزارش پیش بینی سود هر سهم (EPS) چند روزی است که مجددا از سر گرفته شده است .

مجید عبدالحمیدی، معاون توسعه بازار‌‌ و پشتیبانی شرکت آیکو تحلیل داده در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص تأثیر بازگشت پیش‌بینی قیمت‌ها بر وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: دوباره شاهد بازگشت گزارش‌های پیش‌بینی سود (EPS) هستیم. گزارشی که حذف آن در سال ۹۶، حرف‌وحدیث‌های فراوان به همراه داشت.

وی افزود: سود هر سهم (Earnings Per Share) که معادل با نسبت سود یک شرکت به تعداد سهام عادی در دست سهامداران است، می‌تواند به‌عنوان شاخص سودآوری یک شرکت مورداستفاده بعضی از معامله گران در بازار سرمایه از باب افزایش اطلاعات در بازار و آگاهی‌رسانی قرار گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بهتر است به‌جای اینکه از شرکت‌ها بخواهیم پیش‌بینی سود هر سهم خود را ارائه کنند، فرصتی فراهم کنیم تا نهاد‌هایی که نگاهی بی‌طرف داشته و مجوز و دانش کافی جهت تحلیل شرکت‌ها و ارائه پیش‌بینی سود سهم‌ها را نیز دارند، مسئول ارائه گزارش پیش‌بینی سود شوند. شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری به‌عنوان ارکان بازار سرمایه، با تحلیل و پیش‌بینی این سود‌ها و اعلام آن به عموم می‌توانند به بهبود و درستی آن گزارش‌ها برای شفافیت بهتر کمک کنند. در غیر این صورت نه‌تنها گزارش پیش‌بینی سود ابزاری کاربردی جهت تحلیل شرکت‌ها نخواهد بود، بلکه ممکن است به‌عنوان ابزاری جهت دست‌کاری بازار تلقی شود و مورد سوءاستفاده قرار گیرد. در همین راستا پیشنهاد داریم که توجه ویژه‌ای به بخش نظارت بر انتشار پیش‌بینی‌ها داشت، چراکه تجربه پیشین بیانگر قابلیت سوءاستفاده از این گزارش‌ها است و بعضی از شرکت‌های بزرگ و لیدرمحور در قالب گزارش‌های EPS  محافظه‌کارانه باعث واکنش منفی بازار خواهند شد.

عبدالحمیدی در پاسخ به این سؤال که "چرا انتشار EPS در بیشتر کشور‌ها الزامی نیست" گفت: همان‌طور که از اسم پیش‌بینی پیداست، پیش‌بینی قطعیت ندارد و نمی‌توان به آن اتکا و اطمینان کامل کرد. به‌عنوان‌مثال در سال‌های قبل از ۹۶، سود محقق شده شرکت‌ها با اولین پیش‌بینی آن‌ها، به‌طور متوسط بیش از ۴۰۰ درصد انحراف دارد. در برخی موارد، سود محقق شده ده‌ها برابر بیشتر یا کمتر از سود پیش‌بینی‌شده شرکت‌ها بوده است؛ بنابراین سود پیش‌بینی‌شده توسط شرکت‌ها می‌تواند به گمراهی، دست‌کاری و حباب قیمت‌ها منجر شود و درنتیجه بازار به سمت غیرواقعی حرکت کند و افرادی که دانش کمی در بازار دارند و به‌طور مستقیم خریدوفروش می‌کنند دچار ضرر‌های زیادی شوند.

وی تأکید کرد؛ بازگشت پیش‌بینی سود می‌تواند یک ابزار مخرب و مهم برای افرادی که تازه‌وارد بورس شدند و دانش کافی ندارند باشد که تا امروز هیچ توجهی به این موضوع نداشتند.

عبدالحمیدی در خاتمه به سهامداران توصیه کرد: اگر‌ مردم با بورس و مفاهیم مالی آشنایی کافی ندارند، بهتر است سرمایه‌های خود را از طریق صندوق‌ها و سبدهای اختصاصی سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه کنند و اگر علاقه‌مند به حضور مستقیم در این بازار پر نوسان هستند، حتماً اطلاعات و دانش مالی خود را کامل کنند. در غیر این صورت معامله کردن در بازار کاری بسیار پرریسک و تصادفی است.

بیشتر بخوانید :

بورس نیازمند جان تازه 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
حتی با فرض دلار ۱۵ هزار تومانی، سهام ارزان است
یک اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

حتی با فرض دلار ۱۵ هزار تومانی، سهام ارزان است

هزینه واقعی، ثمره ارائه پیش بینی غیر واقعی
مدیر مالی "وآفری" در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

هزینه واقعی، ثمره ارائه پیش بینی غیر واقعی

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

"سهام" دارایی بی‌رقیب برای سرمایه‌گذاری

نقش بازارگردان در بورس چیست
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

نقش بازارگردان در بورس چیست

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶
هر کس سخن منفی و سیگنال منفی طرح هر شرایط از دلسوزی و سواد الکی به بورس به دهد محکوم است با فوش خ م روبرو خواهد شد چون دشمان بورس هستن
ناشناس
سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۷
با حلوا حلوا گفتم دهن شیرین نمی شه. این کانالها و سایتها هم ذره ای تاثیر در روند قیمتها ندارند. حقوقی ها هستن که قسمتها را تعیین می کنند. وگرنه شرکت فولاد مبارکه که چهار صد هزار میلیار تومان قیمت بازار ان بود و الان نصف شه ) عدد زا مجدد بخوانید و تصور کنید ( با خرید دو میلیون تومن من و شش میلیون تومن شما فیمتش تغییر نمی کنه. خیالت راحت باشد. داری اشتباه می زنی . حرص نخور و به کسی هم ف ح ش نده
...................
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۷
...رو .۷۰ درصد سرمایمون نابود شد اون موقع که دولت و .مردمو به بورس دعوت میکردند چرا لال بودید حالا که سرمایمون نابود شده هر روز زر مفت میزنید اگه حرف نزنینکسی نمیگه شما لالین
ارش
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۶
بله وقتی مسئول و ناظر بورس نا کار امد باشه این پدیده دروغگویی و بالاتر نشان دادن سود صد درصد که هیچ هزار درصد پیش میاد شک نکنید چرا فقط در بورس ایران همچین چیزی وجود دارد چون مسئولین و مدیران بورس ..و شرکتها همه دزد و کلاه بردار و رانتی هستن در کجای دنیا بورسش اینچنین رشد کرده و بعد ۸۰ درصد ریزش که نه سقوط داشته .کشور را به گند و منجلاب کشیدن زمان .فقط بلد بودن اموال مردم را .کنند .الان که فساد بیشتر از ان زمان هستش چرا الان مصادره نمیکنند ها چون همه تیلیاردرها و دزدان یک جوری به .و دولت وصل هستن فقط مردم بیچاره حقی ندارن و هر روز جیبشان را میزنند مسئولین برای بقای خود و .........
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۱
سلام، من تازه کار در بورس هستم، ولی یک تفحصی بکنند ببینند چرا سهام شرکت سرب وروی با نماد فسرب، هرروز سقوط می‌کند، تناسبی با سرمایه ارزش این ‌شرکت ندارد،
بهمن صالحی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۷
دولت و سازمان بورس قیمت واقعی و روز هر سهم رو اعلام کنند تا عموم مردم به خطا نرفته و زیان نکنند واگر کسی دانسته چند برابر قیمت واقعی سهمی را خرید خود را مقصر بداند .
اگر این کار را دولت و ساز مان بورس انجام ندهند مقصرند ...
ناشناس
Germany
چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۸
الان همین سهام عدالت که قراربود امکان ویرایش از مستقیم رو به غیرمستقیم فراهم بکنه برا افرادی که به اشتباه ویا بیسوادی کافی نت دچار مشکل شدن شش ماهه فریاد میزنن نمیتونیم مدیریت کنیم سهاممون رو میخوان بدن شرکت های استانی چرا پیگیری نمیشه این مسئله بزرگیه براماهایی که سوادخواندن ونوشتن به زور داریم وتنها سرمایه مون همین سهام عدالت هستش اینه همه درخواست دارن میگننمیتونیم مدیریت کنم پس امکانش روفراهم کنید خواهش میکنیم تعدادقابل توجهی این مشکل براشون پیش اومده نزارید از دست بدیم خواهش وتقاضا پیگیری