بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
امواج عرضه‌های اولیه از سال ۹۷ تا ۹۹ بررسی شد؛

موج سواری عرضه‌های اولیه به "درک" رسید

حال و روز ناخوش بورس موجب شده حتی عرضه‌های اولیه نیز تحت شعاع این وضعیت نابسامان قرار بگیرند و دیگر همانند ماه‌های گذشته استقبال از آنها صورت نگیرد.
کد خبر : ۲۳۶۵۲۹

موج سواری عرضه‌های اولیه به

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه مدت‌ها است که وضعیت خوبی ندارد و روند منفی قیمت‌ها کماکان باقی است و تغییر دامنه نوسان نیز نتوانسته تغییری در روند ان به وجود بیاورد.

حال و روز ناخوش بورس موجب شده حتی عرضه‌های اولیه نیز تحت شعاع این وضعیت نابسامان قرار بگیرند و دیگر همانند ماه‌های گذشته استقبال از آنها صورت نگیرد.

میزان مشارکت‌های عرضه اولیه از تیرماه سال ۹۷ تا ۹ اسفندماه ۹۹

در حالی که طی ماه‌های نه چندان دور و در روز‌های اوج، در عرضه اولیه "بپیوند" ۵ میلیون و ۴۵۷ هزار و ۶۵۹ نفر مشارکت داشتند، اما در آخرین عرضه اولیه صورت گرفته این اسقبال به کمترین میزان رسید و تعداد مشارکت کنندگان در عرضه اولیه "اپال" به رقم ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسید.

میزان مشارکت‌های عرضه اولیه از تیرماه سال ۹۷ تا ۹ اسفندماه ۹۹

کارشناسان در گفت‌وگو با بورس نیوز، علت کاهش استقبال از عرضه‌های اولیه را دلایل مختلفی از جمله ارزنده نبودن، قیمت گذاری بالا و عملکرد دولت عنوان می‌کنند.

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه

مردم به هیچ عنوان برای خرید عرضه اولیه اقبال نشان نخواهند داد به دلیل اینکه یکی از آسیب عرضه های اولیه ، فروش سایر سهام برای تامین نقدینگی خرید توسط حقیقی ها و حقوقی ها است.

افرادی پس از عرضه اولیه به این امید که فرصتی ایجاد شده تابا قیمت پایین این سهم را بخرند، سایر سهام را می فروشند و در صف این سهام می روند.

به دلیل اینکه شرکت هایی که اخیرا عرضه شدند به نسبت های بالا به زیر قیمت عرضه های اولیه رسیدند بنابراین در آینده خریدار آنچنانی نخواهد بود.

ایجاد طراوات در بازار،  که اصل آن با مشکل مواجه است و نظام تقاضای آن دستکاری شده و ایراد اساسی به آن وارد است با عرضه اولیه دردی از آن دوا نمی شود.

هومن عمیدی کارشناس بازار سرمایه

حافظه کوتاه مدت بازار سرمایه ضعیف است و اصلا اهمیتی برای رفتارهای دولت و عملکردی که داشته قائل نیست و حتما عرضه های اولیه خریدار خواهد داشت.

البته خریداران باید بازار را به شکل سینوسی ببینند و اینکه همیشه صعودی نخواهد بود و قطعا در روند صعودی، روند نزولی نیز وجود دارد و افرادی که در بازار سرمایه فعالند از این مسئله مطلع هستند.

ناصر کشاورز کارشناس بازار سرمایه

استقبال و یا عدم استقبال از عرضه های اولیه همگی به قیمت سهم بر می گردد اگر قیمت سهم پایین باشد استقبال می شود در غیر این صورت با توجه به کاهش قیمت عرضه های اولیه در سنوات اخیر استقبالی نخواهد شد.

به عنوان نمونه قیمت شستا از 6 هزار تومان به 2 هزار تومان رسیده بنابراین خریداران استقبال نخواهند کرد مگر اینکه قیمت‌گذاری به گونه‌ای باشد که سهم ارزندگی بالایی داشته باشد.

مهدی افضلیان:

در ابتدا باید دید، ارزندگی سهامی که قرار است عرضه شود به چه میزان است و قرار است با چه قیمتی عرضه شود و دوم اینکه وضعیت بازار سرمایه در چه وضعیتی قرار دارد، آیا پذیرای عرضه اولیه ای که قرار است عدد بزرگی از بازار جذب کند هست یا خیر.

 در شرط اول در صورتی خریداران عرضه اولیه را خریداری می کنند که قیمت به شدت ارزنده باشد دلیل آن هم به کاهش یافتن قیمت چند عرضه اولیه است که در زمان عرضه ارزندگی لازم را نداشته و فقط به دلیل جو بازار سرمایه گذاران آن خریداری کردند.

اگر شرکت عرضه شونده خوب باشد سرمایه گذاران مشارکت می کنند اما نه به تعداد دفعات گذشته که مشارکت کننده وجود داشت، اگر ارزندگی وجود داشته باشد خریداران استقبال می کنند اما هیچ وقت به سقف عرضه های اولیه نخواهد رسید.

"درک" روستایی در شهرستان کنارک سیستان و بلوچستان است که دریا و کویر با یکدیگر تلاقی پیدا می کند.

بیشتر بخوانید:

کاهش ۱۶ درصدی سقف قیمت عرضه اولیه «اپال»

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کاهش ۱۶ درصدی سقف قیمت عرضه اولیه «اپال»
اپال درآمد‌های عملیاتی خود را بالغ‌بر ۱.۱۵۸ میلیارد ریال گزارش کرد؛

کاهش ۱۶ درصدی سقف قیمت عرضه اولیه «اپال»

گزارش خوش‌بینانه
نگاهی به وضعیت و عملکرد شرکت زغال سنگ پروده طبس؛

گزارش خوش‌بینانه "کزغال"

نگاهی به وضعیت و عملکرد شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس "اپال"؛

تکرار گران‌فروشی در عرضه‌اولیه شرکت‌ها!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
علي
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
والا اگر هر جاي دنيا بود كل دولت استعفا ميداد
با امروز 2 هفته است كه كل بورس ريز و درشت قرمز بود يعني حتي 1 سهم سبز هم وجود نداره ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
از بهره برداري سياسي از بورس و بازي با زندگي مردم دست بكشيد
محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
قیمتهای سهام موجود در بازار خودشان از عرضه اولیه ها خیلی ارزنده تر هستند چرا آدم ورود عرضه اولیه بهمن از همان ارزنده های بازار می خرند
دهنوی فراری
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲
آخه تواین بازار وانفسا. عرضه اولیه معنی نداره. هم سهام دارسرمایه اش پوچ میشه هم اون سهم گندبالامیاره. لعنت به این سیستم من درآوردی. همه چیزایران بادنیافرق داره
............ دولت مردم فریب.
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
............ دولت مردم فریب.
رسول
Japan
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
ملت از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود (؟؟!) به بورس امی ی نیست هموطنانم امیدوارم گول زرق و برق و پروپاگاندای دولتی ها و دلال‌ها را نخورند وگرنه هست و نیست خود را برباد فنا می‌دهند. شرکتی که 12 سال است سود نداده چرا ارزش سهامش باید چندین هزارتومان باشد که هیچ سنخیتی ندارد می‌گویند زمینهای‌ که قبلا دولتی بوده حالا ارزش دار شده است ولی نمی گویند اگر شرکت اعلام ورشکستگی کند سالها دادگاهایش طول می‌کشد تا از فروش اموال بخشی از خسارات سهامداران را بدهد. اگر خیلی وسوسه شدید که سهام بخرید ترا بخدا اول میزان سود دهسال اخیر شرکت را که در تابلو بورس هست مطالعه کنند اگر حتی 10 یا شصت ریال هم سود داده است باچه منطقی می‌خواهند سهام این شرکت را یکی دو هزار تومان یا حتی بالاتر بخرند؟ در بورس اینگونه شرکت‌ها بسیار بسیار است گول نخورید حقوقی ها و دلال بورس باز همچون عنکبوت منتظر به دام افتادن شما هم میهنان عزیزم هستند تا سرمایه های یک عمر زحمت شما را دود کنند و به هوا بفرستند و به جیب‌های خودشان سرازیر کنند قید بورس را بزنید که تا سالیان سال برای مبتدیان بی خاصیت است.
زلفعلی
Australia
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۲
الان همه سهمهاخوبن .اگه بخریدضررنمیکنید.
علی
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
صددرصد الان سهام ارزنه وواقعی موقعی که اوراق دولت بپایان برسه صندوقها اجازه خرید نمیدند وسرخطی میخرند وصفهای خرید سهام ارزنده مانند پالایش شیمیایی کاما قفل خرید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰
خاک بر سر ....
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۶
فقط به امید انتقام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۰
5میلیون زیان دیده در انتخابات 1400 شرکت میکنند
مهدی
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۱
ربطش با انتخابات چی هست. میشه توضیح بدی آقای باسواد، ما هم متوجه بشیم لااقل
ناشناس
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۶
علامت سوالشو یادت رفته بزاری.
پینوکیو
پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۹
ربطش چیه؟ شوخی می‌کنی
بخدا اگر ماشین زیر پات کمتر از کل سرمایه زندگی بیش از ۸۰٪ مردم باشه که با زحمت...
تصور کن از ۱۷ سالگی کار کردی مدرس هم خوندی و الان دکتر بگه به بچه گوشت بده سوءتغذیه داره چه حسی داری به امیدی ۴۵ ت ماشینت فروختی گذاشتی تو بورس ۴۰٪ مونده چه حسی داری
مسلم مقدسی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۵
ما اشتباه کردیم و حرف دولت شدیم سهام پالایش خریدیم انشاالله که تجربه برای دیگران هم بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۹
هفت ماهه توبازار رنگ خون میبینیم خدایا به حق امام حسین (ع)تقاص مارا از ظالمان بگیر ما زورمون نمیرسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۲
تمام صندوقهای سرمایه گذاری بجای خرید سهام مورد حمایت در حال خرید اوراق بدهی دولتی هستند و برا همین بازار قفل در صف فروش شده و تنها راهش خروج مردم و حقیقی ها از این صندوقها و تنبیه اونها است
عامر
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۴
تا پولمون را برنگردانید ما هم در انتخابات شرکت نمیکنیم
رجب
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۸
دولت تبخیر وامید به این میگن مدیریت ،کاش میشد این روحانی یه چهار سال دیگه بیاد یه دفعه ............ ، لب به لب کشور و پر میکرد
خودم
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷
صف فروش .صف را بر دارید .بعد آمار بگیرید.همه اطلاعات اشتباه است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
دولت باید سعی کنه بخاطرانتخابات بورس رو بکشه بالا وگرنه مشارکت به زیر10درصدمیرصه
علی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
پرفسور که نوشتی ربط بورس با انتخابات چیه ،خیلی هم ربط داره چون میخوایی ریئس دولت انتخاب کنی که با وعده دروغ به خاک سیاه بنشونه مردم را ،حالا .............. شدیپس باید راه درست رانتخاب کرد وبهترین راه .........
مهدی
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۶
دکتر، یک بار دیگه خوب بخون تا متوجه بشی. چشمت رو هم باز کن که دفعه بعد یک آدم حسابی رو انتخاب کنی برای ریاست جمهوری تا پولت رو ندزده تا از همه طلبکار بشی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
عجب بازار جالبی داریم، یهو همه سهام ها(حداقل ۹۰درصد) قرمزن یهو همه سبز میشن.... مگه میشه؟ مگه داریم؟
محمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
به نظر میرسه سازمان بورس کلا" نظارت خودش را از شرکتهای بورسی برداشته و بیشتر فشارش رو به سهامداران از نوع حقیقی گذاشته...به عنوان مثال شزکت صبا طی یکسال هر سه ماه به سه ماه سود اعلامی خودش رو به کمتر از نصف تقلیل داده که از عجایب شرکتهای بورسی در ایرانه..به همین سادگی کلاهبرداری