بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۵
تاثیر نرخ ارز و تورم انتظاری بر بازار
علیرغم احتمال مثبت‌های کوچک و مقطعی، همچنان کلیت بازار سرمایه به دلیل احتمال تغییر متغیر‌های اساسی همچون نرخ ارز و تورم انتظاری نزولی و منفی است.
کد خبر : ۲۳۶۹۷۹

خواندن ۳دقیقه

پیش گشایش+بورس نیوز

آنچه در بازار دیروز گذشت

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته نیز شاهد ادامه روند نزولی بازار سرمایه بودیم. شاخص کل با افت ۸ هزار واحدی به کمتر از یک میلیون و ۱۷۰ هزار واحد رسید. ارزش معاملات نیز همچنان در سطح نازلی به سر می‌برد و شاهد غیب شدن خریداران حقیقی در بازار هستیم و صرفا شاهد جمع شدن صف‌های فروش توسط حقوقی‌ها در سطح بازار هستیم.

همانند روز‌های گذشته حجم زیادی از معاملات مربوط به فروش اوراق بدهی دولتی است.


سیاست و اقتصاد کلان

روز گذشته با انتشار برخی اخبار از آزادسازی منابع مالی ایران در عراق و استفاده تهاتری از این منابع جهت خرید برخی اقلام همچون مواد غذایی شاهد کاهش قیمت دلار بودیم. بهای هر دلار آمریکا در پایان معاملات روز گذشته بازار ارز به ۲۴ هزار و ۲۷۰ تومان رسید که در حدود ۴۰۰ تومان کمتر از قیمت‌های پنجشنبه بود. همچنین قیمت سکه طلا به ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاهش یافت که نشانگر ۴درصد افت قیمتی نسبت به پایان هفته گذشته بود.

کاهش قیمت جهانی طلا در کنار افت قیمت دلار از جمله دلایل افت سنگین قیمت سکه بود. صندوق‌های طلا نیز بین ۴ تا ۵ درصد ریزش را تجربه کردند. به نظر می‌رسد که در روز‌های پایانی سال همچنان شاهد کاهش ملایم قیمت‌ها در بازار ارز و طلا باشیم.

در خبری از بازار سرمایه، مقرر شد که صندوق‌های بادرآمد ثابت جهت افزایش حدنصاب خرید سهام، صرفا از طریق معاملات خرد و سطح بازار و نه بلوکی اقدام به خرید سهام نمایند. این موضوع از دیگر بدعت‌های تیم جدید مدیریتی سازمان بورس بوده و این در حالی است که این سازمان از فروش حقوقی‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد و عملا با این کار خریداران بالقوه بازار را نیز از فرآیند بازار سرمایه خارج می‌کند.

دلیل این موضوع نیز این است که خریداران این تصور را دارند که با مثبت شدن بازار و در روز‌های اول آن، سازمان بورس دیگر مشکلی با فروش حقوقی‌ها نخواهد داشت و ممانعت‌های فعلی می‌تواند منجر به عرضه‌های سنگین حقوقی در روز‌های مثبت بازار و ایجاد روند نزولی مجدد در کلیت بازار سرمایه شود.

در بازار‌های جهانی شاهد تصویب طرح سنگین مالی دولت آمریکا در خصوص کمک مالی به خانوار‌ها به دلیل شیوع کرونا هستیم. بسیاری بر این اعتقاد هستند که این موضوع که منجر به افزایش کسری بودجه دولت به ۱۰۳درصد از تولید ناخالص داخلی آن شده بوده، می‌تواند مجددا باعث افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه در این کشور شود. افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه منجر به تعدیل بااهمیت نسبت قیمت به سود شرکت‌ها خواهد شد و به این ترتیب انتظار اکثریت کارشناسان این است که این بسته‌های محرک کارایی خود را در حوزه بازار سرمایه از دست داده و صرفا در این مرحله منجر به کاهش قیمت‌ها در بازار سرمایه و شاید بازار کالا‌هایی که سفته‌بازی در آن‌ها جریان دارد، شود.


بازار امروز
برای بازار امروز نیز کلیت بازار را با روند کاهشی ارزیابی می‌کنیم. انتظار کاهش قیمت ارز در روز‌های پیش رو و حضور ضعیف خریداران حقیقی در بازار سرمایه و سنگینی فروش در نماد‌هایی که قیمت‌های آن به دلیل کاهش حجم معاملات تقریبا ثابت باقی مانده، علیرغم احتمال مثبت‌های کوچک و مقطعی، همچنان کلیت بازار سرمایه را به دلیل احتمال تغییر متغیر‌های اساسی همچون نرخ ارز و تورم انتظاری نزولی و منفی نگاه داشته است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر