بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۶
کد خبر : ۲۳۶۹۸
 مدير عامل گروه بورس توکيو ،گفت که کشورش از پيوستن بورس جمهوري اسلامي ايران به فدراسيون جهاني بورس حمايت مي کند.

به گزارش روز جمعه ايرنا ،" آتسوشي سايتو " در ديدار با دکتر "سيدعباس عراقچي " سفير جمهوري اسلامي ايران در ژاپن و گروهي از مسئولان شرکتهاي کارگزاري ايراني، شرکتهاي سرمايه گذاري و نمايندگاني از بازارهاي مالي کشورمان 
،افزود: بورس توکيو همچنين آماده همکاري با بورس تهران است. 

سايتو در اين ديدار به تشريح ديدگاههاي خود در خصوص شرايط جهاني بازارهاي مالي ، رويکرد آتي بورس توکيو ، وضعيت اقتصادي ژاپن و دورنماي آتي اقتصادي اين کشور بعد از تحولات جاري، پرداخت. 

وي با اشاره به اهميت بازار بورس توکيو ، به عنوان سومين بازار بورس دنيا ، از شدت گرفتن رقابت بين بورسهاي جهان و تمايل به سرمايه گذاري در بورسهاي کشورهاي نوظهور از جمله چين ، برزيل و هند به عنوان يک شاخص در دوره فعلي ياد کرد. 

وي وجود بحران در بازارهاي بورس جهان را نيز مورد اشاره قرار داد و افزود: اقدام بين المللي براي ايجاد قوانين نظارتي نيز يکي از راهکارهاي مهم براي کاهش و جلوگيري از گسترش بحران است. 

سايتو ، با توجه به لزوم ايجاد قوانين بين المللي براي جلوگيري از ادامه زيان بازارهاي بورس و مقابله با شکاف طبقاتي اقدامات بورس توکيو در اين راستا را برشمرد و گفت: از جمله اين اقدامات ، قوانين جديد در خصوص اطلاعات و آشکار سازي اطلاعات ريز شرکتها ، محدوديت افزايش سرمايه و قراردادن تعداد اعضاي خارجي در ساختار هيات مديره هاي شرکتهاي ژاپني اعلام کرد. 

سايتو ، گفت: عصر و دوره آتي با توجه به قدرت گيري اقتصادهاي نوظهور و افول قدرت سياسي و اقتصادي آمريکا ، عصر اقتصادهاي آسيايي خواهد بود. 

وي با اشاره به مشکلات اقتصادي آمريکا از جمله کسري بودجه ، مشکلات اشتغال و کسري تراز تجاري ، اعلام کرد که با توجه به کاهش تقاضا و مصرف در آمريکا بازارهاي آمريکايي براي کشورهاي متکي به صادرات بازار مناسبي نخواهد بود و بازارهاي آسيايي با جمعيت بالا و رشد اقتصادي بالا شامل کشورهاي آسيايي،اقتصاديهاي نوظهور و کشورهاي خاورميانه از جمله ايران بازارهاي مناسبي براي اقتصادهاي توليدي و صادراتي است. 

مدير عامل گروه بورس توکيو با اشاره به رويکرد مردم ژاپن در انتخابات جديد مجلس نمايندگان اين کشور، پيش بيني کرد که ژاپن از نظر سياسي و اقتصادي از آمريکا دور و به کشورهاي اروپايي همانند فرانسه و آلمان نزديکتر شده و بازارهاي آسيايي هدف گذاريهاي آتي اين کشور براي توسعه مناسبات تجاري باشند. 

سايتو ، مشکلات اقتصادي داخلي در ژاپن از جمله رشد نرخ بيکاري ، کاهش اشتغال فارغ التحصيلان و کاهش تقاضاي داخلي و انتقال اشتغال به خارج از کشور به علت رشد سرمايه گذاريها را از عوامل منجر به تشديد مشکلات اجتماعي و اختلاف طبقاتي در اين کشور ارزيابي کرد. 

وي ، تلاش دولت براي افزايش ارزش برابري ين در مقابل ساير ارزهاي خارجي ، ايجاد صنايع محلي و افزايش توجه به سيستم تامين اجتماعي را از جمله راهکارهاي دولت براي مقابله با شرايط اقتصادي کشور اعلام کرد و گفت: دولت آتي کار دشواري را در پيش خواهد داشت. 

سايتو با اشاره به رابطه تجاري بين ژاپن و آمريکا که اساس آن بر توليد ژاپني و مصرف آمريکايي است اعلام کرد که دولت " باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا، سياستهاي تجاري و مصرفي اين کشور را تغيير داده و در اين راستا، با توجه به مشکلات داخلي اين کشور گرايش مردم به پس انداز افزايش يافته و تراز تجاري آمريکا رو به روند مثبتي را طي مي کند. 

وي افزود: بر اين اساس سنت کار زياد و پس انداز در جامعه آمريکايي در حال رشد است و واردات نيز باتوجه به سياستهاي داخلي اين کشور محدودتر شده است. 

دکترسيدعباس عراقچي سفير جمهوري اسلامي ايران در ژاپن نيز در اين نشست ، با اشاره به حضور نمايندگاني از بازار مالي ايران و بورس و شرکتهاي کارگزاري ، اهميت اين گونه نشستها را آشنايي بيشتر با شرايط اقتصادي و آگاهي از وضعيت بازارهاي بورس دو کشور دانست. 
عراقچي ابراز اميدواري کرد که با افزايش همکاريهاي آموزشي ميان دو کشور زمينه هاي مناسبي براي توسعه ارتباطات ميان بورسهاي جمهوري اسلامي ايران و ژاپن ، زمينه سازي براي حضور شرکتهاي ايراني در بازارهاي بورس توکيو و امکان سنجي براي سرمايه گذاري در بورسهاي ژاپن فراهم شود. 

نمايندگاني از شرکتهاي کارگزاري ، شرکتهاي سرمايه گذاري و نمايندگاني از بورس کالاي ايران در دوره ويژه اي تحت عنوان آشنايي باز بازارهاي مالي و بورسهاي ژاپن ، ضمن بازديد از بورس توکيو ، بورس کالا ، بورس غلات ، شرکت کارگزاري دايوا ژاپن و بورس جستک يا فرابورس ، ضمن آشنايي با فعاليتهاي بورسهاي ياد شده از نزديک با نحوه کار و فعاليتهاي بورسهاي ژاپن آشنا شدند. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر