بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۰
حمایت‌های جدی در نمادهای بزرگ
بازار امروز هم همچون روز‌های هفته گذشته همراه با حمایت‌های جدی و کورکورانه در نماد‌های بزرگ پیش بینی می‌کنیم که این حمایت احتمالا با عرضه فروشندگان همراه خواهد بود.
کد خبر : ۲۳۷۲۶۸

پیش گشایش+بورس نیوز

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، بی شک نمی‌توان به راحتی از تاثیر مخرب قوانین غیرکارشناسی و شکست خورده نوابغ سازمان بورس و شورای عالی بورس بر نقدشوندگی بازار در هفته‌های اخیر گذشت. تشکیل صفوف فروش بسیاری از سهام کوچک و بزرگ و عدم توانایی فروش حقوقی‌ها و حتی سهامداران حقیقی اعتباری در هفته‌های اخیر احتمالا باعث ایجاد فشار فروشی قابل توجه برای تسویه سهامداران با کارگزاری‌ها و یا شناسایی سود‌های ناشی از فروش در سه روز ابتدای هفته شود.

با توجه به معاملات ناامیدکننده روز چهارشنبه که حتی با خرید‌های سنگین و کورکورانه نهاد‌های متولی و بانک‌ها نیز تغییر روندی نداد، تا حدود زیادی شرایط ساعت ابتدایی بازار امروز را مشخص کرد.

افت تنها ۳.۲۶۴ واحدی شاخص کل در روزی که بسیاری از نماد‌های بازار سرمایه صف فروش‌های سنگین را تجربه کردند اتفاقی است که به لطف دامنه نوسان نامتقارن رقم خورد. تاثیر ۹۰۱ واحدی "فملی"، ۷۰۰ واحدی "شستا"، ۴۷۰ واحدی "فولاد" و ۳۷۳ واحدی "شبندر" از اصلی‌ترین دلایل افت ۰.۲۷ درصدی شاخص کل در روز چهارشنبه بود.

اخبار اقتصاد بین الملل:
شاید مهمترین اخبار اقتصاد بین‌المللی در روز‌های گذشته را می‌توان به رشد بازار‌های جهانی در روز‌های انتهای هفته نسبت داد. به گزارش بلومبرگ، پس از تصویب بسته محرک ۱.۹ تریلیون دلاری پیشنهادی دولت بایدن برای حمایت از بخش‌های مختلف اقتصاد این کشور در برابر پیامد‌های کرونا در مجلس سنا و کنگره، جو بایدن این مصوبه را امضا کرد تا بزرگ‌ترین بسته محرک مقابله با کرونا در این کشور رسما اجرایی شود. این بسته شامل پرداخت یارانه نقدی ۱۴۰۰ دلاری به خانوار‌های آمریکایی و همچنین وام‌های کم بهره برای کسب و کار‌های کوچک و متوسط نیز می‌شود. دموکرات‌ها در تلاش هستند تا سطح حداقل دستمزد را به ۱۵ دلار در هر ساعت افزایش دهند.

چین و آمریکا که در روز‌های اخیر در مسیر افزایش تنش‌ها قرار داشتند بر سر برگزاری یک نشست مشترک بین مقامات ارشد دو کشور در آلاسکا به توافق رسیدند. این نخستین ملاقات حضوری دوطرف پس از روی کار آمدن دولت بایدن خواهد بود و پس از آن انجام می‌شود که بسیاری از مقامات دولت بایدن بار دیگر روی مواضع ضدچینی این کشور تاکید کرده بودند. دو دوره ریاست جمهوری ترامپ جنگ تجاری بین دو طرف از اصلی‌ترین دلایل ریزش شدید بازار‌های بورس و کاهش رشد اقتصاد جهانی بود که در نهایت به فاز نخست توافق تجاری ختم شد.

همچنین، داده‌های منتشرشده جدید نشان می‌دهد که بانک مرکزی اروپا به نحو قابل توجهی از شدت حضور خود در بازار اوراق و میزان خرید اوراق بدهی کاسته است.

اگرچه احتمال توقف کامل سیاست‌های محرک بانک مرکزی در مقطع کنونی بعید به نظر می‌رسد، اما با توجه به اوج گیری تورم در بسیاری از کشور‌های اروپایی این احتمال مطرح بوده که به تدریج از ابعاد این برنامه کاسته شود. برخلاف بانک مرکزی اروپا، بانک مرکزی آمریکا به سیاست‌های حمایتی خود ادامه می‌دهد و رییس این بانک نیز صراحتا گفت که شرایط فعلا تا بازگشت به قبل کرونا فاصله دارد.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
اما مهمترین اخبار مرتبط با اقتصاد داخلی را می‌توان مرتبط با گزارش بلومبرگ در خصوص میزان صادرات نفت ایران به چین در ماه گذشته دانست. بلومبرگ طی گزارشی نوشت: پیش‌بینی می‌شود واردات نفت خام چین از ایران در ماه مارس به ۸۵۶ هزار بشکه در روز برسد که بالاترین رقم طی دو سال گذشته و ۱۲۹ درصد بیشتر از ماه گذشته است. به گزارش بلومبرگ، در شرایطی که همه کشور‌ها خرید نفت از ایران را به خاطر تحریم‌های آمریکا متوقف کرده‌اند، پیش‌بینی می‌شود واردات نفت چین از ایران در ماه مارس نسبت به ماه فوریه بیش از دو برابر افزایش یابد.

صادرات نفت ایران به استان شاندونگ چین که مقر یک چهارم ظرفیت پالایشگاهی این کشور بوده، در این ماه به شدت افزایش یافته و باعث متراکم شدن بنادر و پر شدن منابع ذخیره در این منطقه شده است. قیمت نفت ایران در چین معمولاً ۳ تا ۵ دلار ارزان‌تر از شاخص نفت برنت فروخته می‌شود.

طبق پیش‌بینی کوین رایت، یکی از تحلیلگران موسسه کپلر، واردات نفت خام چین از ایران در ماه مارس به ۸۵۶ هزار بشکه در روز می‌رسد که بالاترین رقم طی دو سال گذشته و ۱۲۹ درصد بیشتر از ماه گذشته بوده که این پیش بینی شامل انتقال کشتی به کشتی نفت در خاورمیانه یا در آب‌های سنگاپور، مالزی و اندونزی برای پنهان کردن مبدا آن‌ها می‌شود.

همچنین در دیگر اخبار داخلی، رئیس کل بانک مرکزی گفت: توجه به تداوم تحریم حداکثری علیه ایران و شیوع کرونا، که موجب رکود و رشد منفی شدید در بسیاری کشور‌ها شده، رشد مثبت اقتصادی در سه ماهه سوم امسال مهم و حاصل اجرای اقتصاد مقاومتی و نماد جهش تولید در شرایط تحریم است.
عبدالناصر همتی در یادداشتی اینستاگرامی نوشت:بر اساس گزارش اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی رشد اقتصادی کشور، که از فصل دوم سال جاری مثبت شده بود، در سه ماهه سوم سال نیز مثبت بوده است.

وی افزود: رشد ۳.۹+ درصد با نفت و ۲.۹+ درصد بدون نفت در سه ماهه سوم سال ثبت شده است. بنابراین، اقتصاد در دو فصل متوالی دوم و سوم سال ۱۳۹۹ رشد مثبت داشت. امروز با اطمینان می‌توان از گذر اقتصاد ایران از دوره سخت تحریم و رکود ناشی از آن و ورود به دوره رشد مجدد اقتصادی خبر داد.

بازار امروز:
همانگونه که در ابتدای گزارش نیز عنوان شد به نظر می‌رسد تشکیل صفوف فروش بسیاری از سهام کوچک و بزرگ و عدم توانایی فروش حقوقی‌ها و حتی سهامداران حقیقی اعتباری در هفته‌های اخیر احتمالا باعث ایجاد فشار فروشی قابل توجه برای تسویه سهامداران با کارگزاری‌ها و یا شناسایی سود‌های ناشی از فروش در سه روز ابتدای هفته شود.

اگر روال سال‌های گذشته در روز‌های انتهایی سال در راستای تسویه مشتریان اعتباری و شناسایی سود توسط شرکت‌های حقوقی نیز حفظ شود، احتمالا تا روز دوشنبه شاهد افزایش عرضه در نماد‌های بزرگ و نقدشونده‌تر باشیم.

بازار امروز هم همچون روز‌های هفته گذشته همراه با حمایت‌های جدی و کورکورانه در نماد‌های بزرگ پیش بینی می‌کنیم که این حمایت احتمالا با عرضه فروشندگان همراه خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۶
باید حمایت شود تا بورس رونق بگیرد نباید بازارسازان چرت بزنند
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
کدوم حمایت؟ .............ها فقط شاخصو باد کردن تمام نمادها منفین.
..............بر .............دزد شارلاتان
امین
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶
حمایت نه کلاهبرداری خصولتیها . و دولت و . و بانکها و سازمانهای دولتی . حقیقی ها همه پولشون تو صف فروشه . با ضرر 60 درصدی . لعن الله
امین
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۳
نماد از غشان . بنیادینتر. لبنی و ابمیوه پگاه 3 استان خراسان . پس چرا در صف فروش . پول مردم زا خوردید و شب عید آواره بدهکار . نورچشمیها و خصولتیها فساد کامل در بورس از مدیران شرکتها تا رانتگیران و رانت دهندگان . لطفا نشر نمایید ناشر محترم