بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۸
احتمال نوسان قیمت‌ها در بازار
به نظر می‌رسد که در روز‌های پایانی سال نیز همچنان نوسان قیمت‌ها مهم‌ترین رویداد محتمل پیش‌روی بازار سرمایه خواهد بود.
کد خبر : ۲۳۷۴۱۷

خواندن ۳دقیقه

پیش گشایش+بورس نیوز

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته نیز شاهد افزایش در شاخص کل بودیم و این نماگر اصلی بازار با بیش از ۱۵ هزار و ۸۰۰ واحدی به رقم یک میلیون و ۲۴۵ هزار واحد رسید. نماد‌های "فارس"، "کچاد"، "کگل" و "خودرو" بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند. با این حال و علیرغم رشد شاخص کل، شاهد معاملات نوسانی در اکثر گروه‌های بازار بودیم. در حالی که در مقاطعی از بازار شاهد تشکیل صف خرید در نماد‌های "خودرو" و "خساپا" بودیم، در گروه پالایشگاهی شاهد تشکیل صف فروش در نماد‌های اصلی این گروه یعنی "شبندر"، "شپنا" و "شتران" بودیم. شاخص کل هم‌وزن نیز ۰.۲۴ درصد افزایش را تجربه کرد و به ۴۳۴ هزار و ۲۹۱ واحد رسید.

ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز در مجموع به ۲۰۴ هزار میلیارد ریال رسید.

سیاست و اقتصاد کلان
در جلسه روز گذشته ستاد هماهنگی اقتصادی دولت عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی گزارشی از تحولات بخش حقیقی اقتصاد در ۹ماهه سال ۹۹ ارائه کرد. عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی گفت؛ به موجب این گزارش تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه در ۹ماهه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته با نفت ۲، ۲ درصد و بدون نفت۹.۱درصد رشد داشته است.

در مدت ۹ماهه، ارزش افزوده گروه کشاورزی ۴، ۶ درصد، گروه نفت ۳، ۹ درصد، گروه صنایع و معادن ۶درصد رشد مثبت داشته‌اند و صرفا ارزش افزوده گروه خدمات بدلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، ۳ درصد رشد منفی داشته است.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: با توجه به رشد متوالی مثبت در دو فصل تابستان و پاییز، با اطمینان می‌توان بر خروج اقتصاد از رکود تاکید کرد.

در خبری از گروه بانکی، براساس گزارش بانک مرکزی از وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان آذر‌ماه سال جاری، مانده کل سپرده‌ها به رقم ۳۵۲۰ هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان رسیده که نسبت به مقطع مشابه سال گذشته و پایان سال گذشته معادل ۴۲.۴ و ۲۹.۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی ۸۱.۲ درصد بوده که نسبت به مقطع مشابه سال گذشته و پایان سال گذشته، به ترتیب ۲.۷ و ۱.۸ واحد درصد افزایش را نشان می‌دهد که نسبت مذکور در استان تهران ۹۵.۴ درصد و استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۱۲.۳ درصد است.

پس از ۴ ساعت از آغاز دویست و نود و هفتمین نشست شورای‌عالی کار و سومین نشست تعیین حقوق و دستمزد ۱۴۰۰ با حضور شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نمایندگان کارگری و کارفرمایی، حداقل دستمزد کارگران ۳۹ درصد افزایش یافت. با این حساب، حداقل حقوق کارگران از یک میلیون و ۹۱۰ هزار تومان به ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان افزایش می‌یابد. با این مصوبه حق مسکن کارگران به ۴۵۰ هزار تومان و بن و خواروبار به ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافت، همچنین پایه سنوات ۱۴۰ هزار تومان تعیین شد. لازم به ذکر است، حق مسکن ۴۵۰ هزار تومانی پس از تصویب هیئت دولت لازم‌الاجراست. مجموع دریافتی حداقل‌بگیران به ۴ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۷۰۷ تومان رسید.

بازار امروز
برای بازار امروز نیز ادامه روند نوسانی قیمت‌ها در اکثر گروه‌ها را پیش‌بینی می‌کنیم. به نظر می‌رسد که در روز‌های پایانی سال نیز همچنان نوسان قیمت‌ها مهم‌ترین رویداد محتمل پیش‌روی بازار سرمایه خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر