بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

موج‌سازی یا موج‌سواری ...

موج‌سازی یا موج‌سواری ...
حقیقی‌ها موج هیجان را نمی‌سازند، موج‌های بزرگ توسط پول‌های بزرگ ایجاد می‌شود و سهامداران خرد فقط موج‌سواری می‌کنند؛ عده‌ای تمایل به رشد بازار سرمایه ندارند؛ ولی نمی‌توان برای همیشه از رشد این بازار جلوگیری کرد؛ کما اینکه هیچ بازاری به‌صورت دستوری قابل‌کنترل نیست.
کد خبر : ۲۳۸۲۳۸

دست پنهان، مانع رشد بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز، بورس تهران در سال جدید هم رمقی نداشته و امروز هم شاخص کل بورس افت نزدیک به ۷ هزار واحدی داشته است. این در حالی است که دلار همچنان در محدوده ۲۵ هزارتومانی معامله می‌شود و در بازارهای جهانی هم ریزشی رخ نداده است.

کیارش فاضل کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازارهای جهانی در سال جاری بیان کرد: انتظار می‌رود با تزریق واکسن کرونا در کشورهای مختلف و احتمال مهار این ویروس در ماه‌های آینده، قیمت کالاها و بالاخص کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی رشد کرده و رکودی که در نتیجه کرونا بر بازارهای جهانی حاکم شده بود، کاهش یابد. کمااینکه در ماه‌های اخیر هم قیمت نفت خام و مس و ... رشد زیادی داشته است.

وی افزود: البته قیمت کامودیتی‌ها تا حد زیادی تحت تاثیر اقتصاد آمریکا قرار دارد و با توجه به پارامترهای اقتصادی در این کشور، به نظر می‌رسد اقتصاد آمریکا تورمی خواهد بود و بانک مرکزی با نرخ بهره در تلاش است تا این تورم را کنترل کند ولی به‌هرحال تورم در اقتصاد آمریکا محتمل است و این تورم کل اقتصاد جهانی را متأثر خواهد کرد.

فاضل افزود: از سوی دیگر، به نظر می‌رسد در چند سال آینده، چین اقتصاد برتر جهان بوده و ازاینجا به بعد، احتمالاً آسیای شرقی شاهد تحولات بیشتری خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به شرایط اقتصاد ایران، گفت: اقتصاد ایران تابعی از شرایط سیاسی و روابط بین‌المللی بوده و چنانچه توافقی حاصل شود، احتمالاً نرخ ارز افت کرده و شاید دلار پتانسیل لمس نرخ کمتر از ۲۰ هزار تومان هم داشته باشد. البته با توجه به رفتارهای بازارساز در چند هفته اخیر، به نظر می‌رسد بازارساز تمایلی به کاهش شدید نرخ ارز ندارد و نرخ‌های کمتر، ریسک خروج سرمایه را هم به همراه دارد؛ ازاین‌رو، احتمالاً قیمت تعادلی دلار حدود ۲۰ هزار تومان خواهد بود. ولی در صورت عدم توافق و تشدید تنش‌ها، دوباره شاهد رشد نرخ ارز و حتی دلار ۵۰ هزارتومانی و تورم سنگین در اقتصاد کشور خواهیم بود. درهرحال، با در نظر گرفتن سیاست‌های دولت، در سال جاری قطعاً تورم خواهیم داشت.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: با توجه به بودجه امسال و حجم اوراقی که دولت منتشر کرده، به نظر می‌رسد دولت برای اداره اقتصاد کشور، پول چاپ کرده؛ به این امید که با توافق سیاسی، تبعات چاپ پول را پوشش دهد. ولی معتقدم حتی توافق سیاسی، مانع از تورم در اقتصاد کشور نخواهد شد. ضمن اینکه با توجه به حجم نقدینگی، اگرچه کاهش نرخ ارز تا محدوده دلار ۲۰ هزارتومانی قابل‌دسترسی است؛ ولی در صورت توافق، هم صادرات رونق خواهد گرفت و احتمال تورم کالایی در کشور بیشتر خواهد شد.

فاضل اضافه کرد: بازار سرمایه ماتحت تاثیر قیمت‌های جهانی، نرخ ارز و تورم قرار دارد و چشم‌انداز تمامی این پارامترها، مثبت بوده و نشان از رشد بازار سرمایه در سال جاری دارد. گزارش‌های تولید و فروش شرکت‌ها هم مثبت بوده است. نکته اینجاست که سرمایه‌گذاران معمولاً فراموش‌کار هستند و اگر اعتماد مردم جلب شود، نقدینگی می‌تواند دوباره راهی بازار سرمایه شود. ولی دست پنهانی در بازار سرمایه، مجال رشد به این بازار نمی‌دهد و هر تقاضایی در این بازار، در نطفه خفه می‌شود. گره زدن مشکلات بازار سرمایه به حقیقی‌های کم‌تجربه، صحیح نیست.

این فعال بازارسرمایه اظهارکرد: حقیقی‌ها موج هیجان را نمی‌سازند، موج‌های بزرگ توسط پول‌های بزرگ ایجاد می‌شود و سهامداران خرد فقط موج‌سواری می‌کنند؛ عده‌ای تمایل به رشد بازار سرمایه ندارند؛ ولی نمی‌توان برای همیشه از رشد این بازار جلوگیری کرد؛ کما اینکه هیچ بازاری به‌صورت دستوری قابل‌کنترل نیست.

وی ادامه داد: بهترین اقدام برای حمایت از بازارسرمایه، دوطرفه کردن بازار است؛ ولی متأسفانه از ابزارهای مالی برای توسعه این بازار استقبال نمی‌شود و این بازار بیش از هر چیز از دخالت‌های دستوری آسیب‌دیده است. با سرکوب تقاضای بازار سرمایه، احتمالاً هیچ بازار قانونی و داخلی دیگری، بازدهی مناسبی به همراه نخواهد داشت و سرمایه‌گذاران راهی بازارهای خارجی همچون ارزهای دیجیتال و فارکس خواهند شد.

فاضل افزود: البته ممنوعیت معاملات بازار کریپتوکارنسی ها و فارکس و... راهکار مناسبی نیست و بهتر بود سیاست گذاران با قانونمند کردن معاملات این بازارها، ایجاد صرافی‌های داخلی برای این بازارها و اخذ مالیات از معامله‌کنندگان، امکان معامله شفاف‌تر در این بازارها را فراهم کنند و دولت هم از این محل درآمدی داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه در پیش‌بینی وضعیت بازار سرمایه در سال جاری اظهار کرد: بازار سرمایه ما از روند منطقی خارج‌شده و در شرایطی مشابه وضعیت جنگی قرارگرفته‌ایم که هیچ پارامتری قابل پیش‌بینی نیست. ولی به لحاظ تکنیکالی شاخص کل در محدوده ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار واحدی الی ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار واحدی با مقاومت مهمی مواجه است و در صورت شکست این مقاومت، مجددا در محدوده ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار الی ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی با مقاومت سنگینی روبرو خواهد بود که در صورت شکست آن، تا نزدیکی سقف قبلی حرکت می‌کنیم و اگر از آن عبور نکنیم شاخص کل بورس مجددا تا همان کانال ۱ میلیون و ۲۵۰ الی ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار واحدی ریزش خواهد کرد. کف قبلی هم اگر از دست برود، بورس تا محدوده ۸۵۰ هزار واحد ریزش خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: 

مقاومت‌های بورسی و نیاز به اصلاح پایه‌ای بازار

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
حذف دامنه نوسان؛ آری یا نه
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

حذف دامنه نوسان؛ آری یا نه

عضو شورای عالی بورس در گفت‌وگو با بورس نیوز:

دولت دست در جیب شرکت‌ها نکند

تضاد منافعی که به کل بازار آسیب زد
رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تضاد منافعی که به کل بازار آسیب زد

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز:

تداوم کم رمقی بازار تا پایان هفته

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
چکاره اند که جلو شعار سال را می بندد شعار سال برای تمام ارکان و قوا لازم و اجرا است اگر این عده قوی تر از شعار سال هستن خوب بهشون بگو یید شما شعار سال را انتخاب کنید
اقدس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
خدا پدر صحرایی را بیامورزه که دامنه را -2% تغییر داد و باید تا پایان سال همین باشد و بانک ها موظف باشند صفهای فروش را جمع کنند و پول وارد بازار سرمایه گردد
اسماعیل نظری
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
خدایی این بی سوادا رو از کجا پیدا می کنید نظر می دن ؟ اگر مذاکرات به نتیجه نرسه دلار 50 تومن؟ آخه یه ذره مغز تو کلتون هست که اینطوری حرف می زنید. بورس نیوز دیگه با هر کی دستت میاد مصاحبه می کنی؟
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۷
دولت دزد جیب مردم را زد و 80-90درصد دارایی انها را خورد و 3 ماه دیگر هم گورش را گم میکند و میرود .دوات بعدی هم میگوید به من ربطی ندارد و میلیونها نفر از مردم میمانند با ضرر شدید و اعصاب خراب و نا امیدی....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۶
میگن وسپهر اوضاش خوب نیست درسته ؟