بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

"شاخص ۸۰۰هزارواحدی" عارضه حذف دامنه‌نوسان

شاید انتظار بسیاری از فعالان بازار سرمایه، حذف دامنه نوسان نامتقارن و اصلاح بازار و پایان صف‌های فروش باشد؛ ولی اگر در وضعیت کنونی اقدام به حذف دامنه نوسان کنیم، به سبب این ابهامات و رفتار‌های هیجانی سهامداران، احتمال ریزش بازار سرمایه تا محدوده شاخص ۸۰۰ هزار واحدی وجود دارد.
کد خبر : ۲۳۸۳۱۹

شاخص ۸۰۰ هزار واحدی؛عارضه حذف دامنه نوسان در شرایط فعلی

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه امروز هم اقبالی نداشت و شاهد افت بیش از ۱۳ هزار واحدی شاخص کل بورس در نیمه فروردین‌ماه بودیم. 

نیما فاضلی کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت فعلی این بازار و دلایل تداوم صف‌های فروش بیان کرد: اخبار این روزها و همچنین خبرهای مربوط به مذاکره با آمریکا، برای بازار سرمایه ما خبر بدی نیست؛ چراکه هرگونه گشایشی در روابط بین‌المللی، سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را تسهیل خواهد کرد. کما اینکه در دوره قبلی (زمان امضای برجام)، هم سرمایه‌گذاری‌های جدیدی در کشور صورت گرفت که درآمدزایی هم به همراه داشت. ضمن اینکه اکثر صنایع بورسی به سبب محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها، هزینه‌های گزافی بابت تأمین تجهیزات و صادرات محصولات و بیمه محصولات صادراتی و... متحمل شده‌اند و با رفع تحریم‌ها، این معضل برطرف خواهد شد.

وی افزود: اما آنچه مجال رشد به بازار سرمایه ما نداده، تمرکز غیرمنطقی سرمایه‌گذاران روی کاهش احتمالی نرخ ارز بوده و بسیاری از سرمایه‌گذاران نگران ریزش بازار سرمایه بعد از توافق احتمالی و کاهش نرخ ارز هستند. حال‌آنکه اعتقادی به کاهش نرخ ارز ندارم. در شرایطی که تغییری در تولید ناخالص داخلی رخ نداده، باید ارزش پول ملی تقویت شود تا نرخ ارز کاهش یابد و نگرانی بازار سرمایه بابت افت شدید نرخ ارز منطقی نیست.

فاضلی ضمن اشاره به سند همکاری ایران و چین گفت: همکاری ۲۵ ساله ایران و چین به خاطر تبلیغات منفی برخی شبکه‌های خارجی، آن‌طور که باید، موردتوجه قرار نگرفته و حال‌آنکه این قرارداد پشتوانه داشته و سرمایه‌گذاری چین در ایران و امکان فروش نفت ایران، اتفاقات مثبتی بوده که بدان پرداخته نشده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری داخلی و همچنین زمزمه‌های احیای برجام، به بدبینی سرمایه‌گذاران دامن زده است. اما نکته حائز اهمیت این است که با توجه به حجم نقدینگی و پایه پولی، تورمی سنگین پیش روی اقتصاد ایران است و تنها بازار مناسب برای سرمایه‌گذاری و در امان ماندن از موج تورمی، بازار سرمایه خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در رابطه با تأثیر حذف احتمالی دامنه نوسان اظهار کرد: اگرچه شخصاً جزو طرفداران حذف دامنه نوسان معاملات بازار سرمایه هستم؛ ولی مقطع کنونی را زمان مناسبی برای حذف دامنه نوسان ارزیابی نمی‌کنم. بازار سرمایه ما در شرایطی پر ابهام به سر می‌برد و حذف دامنه نوسان در وضعیت فعلی از بار مشکلات این بازار نخواهد کاست. شاید انتظار بسیاری از فعالان بازار سرمایه، حذف دامنه نوسان نامتقارن و اصلاح بازار و پایان صف‌های فروش باشد؛ ولی اگر در وضعیت کنونی اقدام به حذف دامنه نوسان کنیم، به سبب این ابهامات و رفتارهای هیجانی سهامداران، احتمال ریزش بازار سرمایه تا محدوده شاخص ۸۰۰ هزار واحدی وجود دارد که این ریزش اصلاً به نفع سهامداران خرد نیست و دوباره متولیان این بازار ناچار به وضع محدودیتی جدید به‌عنوان دامنه نوسان خواهند شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قرار نیست تا تعدادی از سهامداران از وضعیت موجود گلایه کردند، متولیان این بازار اقدام به تغییر مقررات بازار سرمایه کنند. بهتر است با تأمل بیشتری در مورد بازار سرمایه تصمیم‌گیری شود و تا به ثبات رسیدن بازار سرمایه، از حذف دامنه نوسان خودداری شود و بعدازآن هم، حذف دامنه نوسان ناگهان در مورد تمامی نمادها اجرایی نشود و ابتدا فقط چند نماد بزرگ و بنیادی بازار مشمول اجرای طرح حذف دامنه نوسان شوند‌.


بیشتر بخوانید:

واکنش "بورس" و بازار دلار به مذاکرات برجامی

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
پاتک سیاست به
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

پاتک سیاست به "بورس"

موج‌سازی یا موج‌سواری ...
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

موج‌سازی یا موج‌سواری ...

حذف دامنه نوسان؛ آری یا نه
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

حذف دامنه نوسان؛ آری یا نه

عضو شورای عالی بورس در گفت‌وگو با بورس نیوز:

دولت دست در جیب شرکت‌ها نکند

ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۱
یکی از دلال که دیگه سهامداران اعتماد نمیکنند.همین نظرات کارشناس ها ی محترم هستن.