بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

دومینوی خودکشی تصمیم‌های غلط بورسی

دومینوی خودکشی تصمیم‌های غلط بورسی
کارشناس بازار سرمایه گفت: در ساختارقانونگذاری بازار سرمایه یک دومینوی تصمیمات غلط اتخاذ و موجب شد بازار نتواند به تعادل باز گردد.
کد خبر : ۲۳۹۴۸۳

بهم ریختگی بازار با دومینوی تصمیمات غلط

احمد احمدآبادی در گفت‌وگو با بورس نیوز درباره وضعیت بورس اظهار کرد: وضعیتی که در متغیر‌ها یا فضای اقتصادی ایجاد می‌شود الزاما ناشی از آخرین تصمیمات گرفته شده نیست.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در ساختار قانون‌گذاری بازارسرمایه دومینویی از تصمیمات غلط اتخاذ شد که بخشی از آن درون‌زا و بخشی نیز مربوط به اتفاقات کلان بود، افزود: به‌واسطه تبلیغات کاذب دولت درباره جذابیت بورس، پول غیرهوشمند مربوط به مردم عادی که دانش کافی از این بازار نداشتند وارد بازار شد تا دولت تنها کسری بودجه خود را تامین کند.

وی گفت: با ساختاری که موجب رشد شاخص در ماه‌های ابتدای سال شد همه در انتظار یک روند اصلاح بودند چراکه این موضوع در بازار‌های مالی پس از دوره‌ای صعودی رخ خواهد داد و هر فراواکنشی، با اصلاح یا فروواکنش مواجه خواهد شد.

احمدآبادی با انتقاد از جلوگیری این فروواکنش با تصمیم‌های غلط تصریح کرد: از سوی دیگر، برای وقوع یک فروواکنش اصلاحی ناشی از رشد شارپی که سهم‌ها به‌خود دیدند، مسئولین تصمیماتی را اتخاذ کردند که روند اصلاح، فرسایشی شد و در واقع این تصمیمات اجازه رسیدن به تعادل را پس از فراوکنش نداد ؛ از جمله مهم‌ترین تصمیم‌های غلط دومینویی مدیران بورسی را می‌توان به محدود کردن و نامتقارن ساختن دامنه نوسان اشاره داشت که یکی از معضلات اصلی بازار بوده و باید اصلاح شود.

کارشناس بازارسرمایه با بیان اینکه همه این موارد موجب شد به وضعیتی برسیم که برای اقتصاد و سهامدار هزینه‌زا بود، خاطرنشان کرد: قانون‌گذاری غلط برای "بورس" هزینه ایجاد کرد و برای اصلاح آن‌ها مجددا باید یک هزینه داده می‌شد اما؛ به دلیل اینکه این هزینه بسیار گران بود متولیان بازار تصمیم گرفتند با برخی از تصمیم‌ها بازار را به تعادل برسانند غافل از اینکه این تصمیمات نیز اشتباه بود و شرایط بازار را به وضعیت فعلی رسانده است.

وی با بیان اینکه بازار با ساختار فعلی به تنهایی نمی‌تواند قدعلم کند و حتما باید از بیرون به کمک آن بیایند، بیان کرد: در کنار دستورالعملی که در کوتاه مدت می‌تواند به بازار کمک کند باید به دنبال اتخاذ تصمیمات کلان و بلندمدت بود تا ساختار بازار اصلاح شود.

احمدآبادی افزود: قطعا بازار نیاز به تزریق نقدینگی دارد تا از شرایط فعلی خارج و فضا متعادل شود.


بیشتر بخوانید:

همتی و دژپسند فردا اضافه می‌شوند

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با بورس نیوز:

همتی و دژپسند فردا اضافه می‌شوند

ضرورت تعدیل نرخ تسعیر ارز بانک‌ها برای افزایش شفافیت
کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

ضرورت تعدیل نرخ تسعیر ارز بانک‌ها برای افزایش شفافیت

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"تحلیل سناریویی" قطعه گمشده سیاست‌گذاری

دولت پای امضای خود در
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با بورس نیوز:

دولت پای امضای خود در "بورس" نایستاد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
اقدس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲
خیلی وعده ها دادند باید دید چه میشود و گاوی مدنظر است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
روحانی با رئیسی با هم 200 میلیون دلار بالا بکشید