بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
انتظار افزایش نوسانات در بازار
قرار گرفتن در روز چهارشنبه که روز پایانی هفته است و احتمال تحولات مثبت در خصوص مذاکرات هسته‌ای که می‌تواند منجر به افت دوباره قیمت ارز شود، از دلایل فروشندگان در جهت عرضه‌های احتمالی امروز خواهد بود.
کد خبر : ۲۳۹۵۶۲

پیش گشایش+بورس نیوز

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد اولین روز رشد شاخص کل در اردیبهشت ماه و همچنین دو هفته گذشته بودیم. با افزایش قیمت‌ها در گروه‌های اصلی بازار همچون فلزات اساسی، پتروشیمی، پالایشگاهی و بانکی، شاخص کل رشد ۱۵ هزار و ۶۷۰ واحدی را تجربه کرد و مجددا به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی بازگشت و به یک میلیون و ۲۰۲ هزار واحد رسید.

شاخص کل هم وزن نیز با ۱۸۰ واحد رشد به ۴۲۷ هزار و ۴۶۳ واحد رسید.

ارزش معاملات نیز رشد خوبی را نسبت به روز‌های گذشته داشت و جمع ارزش معاملات بورس و فرابورس به ۱۰۸ هزار میلیارد ریال رسید.

سیاست و اقتصاد کلان

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و رئیس هیأت ایرانی شرکت‌کننده در نشست کمیسیون مشترک برجام در گفت و گویی بعد ار نشست دیشب (سه شنبه) وین گفت: هنوز چالش‌های سخت بزرگتری داریم که هنوز به راه‌حل‌هایی برای آن‌ها نرسیدیم. همه هیأت‌ها تلاش می‌کنند که برای این چالش‌ها راه حل پیدا کنند و ممکن است برسیم یا نرسیم، اما چالش‌های بزرگ وجود دارد و در کنارش جزییات بسیار سختی که لازم است کلمه به کلمه و عبارت به عبارت بتوانیم درباره آن‌ها توافق کنیم.

وی افزود: روند در مسیر درستی قرار دارد، هم چالش‌های سخت داریم و هم جزییات سخت در کنار آن. معاون وزیر خارجه که با خبرگزاری صدا و سیما گفتگو می‌کرد، اضافه کرد: کارگروه‌ها از امروز کار خودشان را آغاز خواهند کرد، هرگاه نیاز باشد که ما در یک جمع بزرگتری روند کار این کارگروه‌ها را بررسی کنیم و اگر لازم است گره‌ای باز کنیم یا تسهیلاتی قائل شویم، جلسه کمیسیون مشترک را تشکیل خواهیم داد.

عراقچی همچنین درباره اظهارات سفیر روسیه درباره طولانی‌تر شدن مذاکرات این دوره، خاطرنشان کرد: هر چه بیشتر وارد جزییات شویم و به خصوص جزییات مربوط به متن، بحث‌های یک مقدار طولانی‌تر و کش‌دارتر شود و زمان بیشتری نیاز است. معاون وزیر خارجه تصریح کرد: ما یک اصل داریم، هم تعجیل نمی‌کنیم و شتاب‌زدگی نداریم و هم اجازه نمی‌دهیم بحث‌ها فرسایشی شود. با دقت جلو می‌رویم.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک‌مرکزی در یادداشتی در اینستاگرام درخصوص “جلسات بورسی امروز" تاکید کرد که اراده جمعی دولت و مجلس حمایت از بازار سرمایه و اقدام برای افزایش اعتماد سهامداران به بازار بورس است. همتی در این یادداشت خود نوشت: امروز دو جلسه مفصل درخصوص بورس داشتیم. یکی در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و درحضور رئیس محترم جمهوری و دیگر جلسه‌ای در مجلس شورای اسلامی درحضور رئیس محترم مجلس.

وی تصریح کرد: اراده جمعی دولت و مجلس حمایت از بازار سرمایه و اقدام برای افزایش اعتماد سهامداران به بازار بورس است. تصمیمات متخذه در جهت حمایت از بورس خصوصا سهامداران خرد بود. همتی افزود: مجاز بودن بانک‌ها در اعطای تسهیلات به کارگزاری‌ها و شرکت‌های سرمایه گذاری، پیشنهاد مستثنی شدن بانک‌ها از قانون رفع موانع تولید درخرید سهام بورسی غیر مدیریتی، فروش ۲۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی و پرداخت معادل ریالی آن به صندوق تثبیت سهام ونیز اصلاح نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانکها، مواردی از موافقت‌های بانک مرکزی بود.

محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با اخبار شبکه یک سیما در خصوص مصوبات اخیر بیان داشت: یکی از مهم‌ترین محور‌ها تجهیز منابع برای تقویت طرف تقاضای بازار بود. به این ترتیب، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، هلدینگ‌ها، کارگزاری‌ها که قصد خرید سهام دارند و دسترسی به منابع مالی ندارند تجیز منابع خواهند شد. وی ادامه داد: محور بعدی این است که منابعی در راستای ابزار‌های حمایتی بازار استفاده شود مانند صندوق تثبیت و توسعه بازار که طبق مصوبه قبلی باید از محل صندوق توسعه ملی، این صندوق‌ها تجهیز می‌شد.

به این ترتیب مقرر شد باقی مانده واریزی به صندوق‌های تثبیت و توسعه بازار انجام شود و امکان انتشار اوراق با تضمین دولت برای تزریق این منابع هم صورت پذیرد. رئیس سازمان در ادامه بیان داشت: بخش بعدی مشوق‌های مالیاتی برای توسعه بازار است. شرکت‌های که سود انباشته را صرف افزایش سرمایه کنند شامل معافیت مالیاتی خواهند شد.

شرکت‌هایی که خرید سهام داشته باشند و از سهام خود حمایت کنند امهال مالیاتی به مدت یک سال خواهند داشت. به اضافه این موضوع که دارندگان واحد‌های صندوق پالایشی یکم که متحمل زیان شدند، با استفاده از راهکار‌هایی زیان آن‌ها جبران خواهد شد.

بازار امروز
برای بازار امروز انتظار افزایش نوسانات را خواهیم داشت. از یک سو برخی سهامداران با توجه به مصوبات اخیر در دولت و مجلس، انتظار افزایش حضور خریداران و ایجاد جو مثبت در بازار را دارند و از سوی دیگر، در برخی از گروه‌های بازار که در ماه‌های اخیر با مشکل نقدشوندگی بسیار پایین مواجه بوده اند، ممکن است شرایط فعلی به عنوان یک فرصت فروش تلقی شود و همچنان ممکن است که کلیت بازار در خصوص تغییر روند بازار مردد و نامطمئن باشد.

قرار گرفتن در روز چهارشنبه که روز پایانی هفته بوده و احتمال تحولات مثبت در خصوص مذاکرات هسته‌ای که می‌تواند منجر به افت دوباره قیمت ارز شود، از دیگر دلایل فروشندگان در جهت عرضه‌های احتمالی امروز خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجید
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷
خواهشا جو الکی نده آخه چه تحول مثنبتی در مذاکرات بوده چرا بتزار را میخوای خراب کنی بابا اینا 8 ساله دارن مذاکره میکنن و ما هیچ تحول مثبتی ندیدیم بعدشم چهارشنبه چه ربطی به فروش داره لطفا کارشناسی نشده حرف نزن چرا نمیگی از زمان مذاکرات تا الان دلار زیر 10 درصد افت کرد ولی بورس 40 ررصد تو رو خدا کمک بده بازار رشد کنه بزار قدری از ضرر مردم بدبخت جبران بشه