بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
ارتش فروشندگان و تسخیر دژهای یک‌روزه
قفل بودن معاملات در بسیاری از نماد‌های کوچک منجر به افزایش فشار تامین نقدینگی فعالین بازار در نماد‌های بنیادی و بعضاً ارزنده بازار شده و این موضوع تعادل بازار را به‌هم‌ریخته است.
کد خبر : ۲۳۹۷۸۸

ارتش فروشندگان و تسخیر دژهای یک‌روزه

به گزارش بورس‌نیوز، روز گذشته و با افزایش مجدد عرضه‌ها در سطح بازار، شاهد بازگشت شاخص کل به کانال ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی بودیم. در پی افت محسوس قیمت دلار و عقب‌نشینی خریداران، روند معمول بازار در یک ماه اخیر مجدداً بر کلیت بازار حاکم شد و شاخص کل با بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ واحد کاهش و بیش از ۱ درصد افت، به ۱ میلیون و ۱۹۴ هزار واحد رسید و شاخص کل هم‌وزن نیز ۱.۵۹۳ واحد سقوط کرد و به ۴۲۵ هزار و ۶۷۹ واحد رسید.

ارزش معاملات نیز همچنان در سطوح کمتر از ۳۰ هزار میلیارد ریال قرار داشت و ارزش معاملات خرد در بازار دیروز اندکی بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود.

نماد‌های "فولاد"، "فملی"، "فارس" و "شستا" بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند. نماد‌های اصلی گروه بانکی نیز که در روز‌های اخیر بیشترین رشد را تجربه کرده بودند، با صف فروش وتجارت و وبصادر و روند منفی وبملت، معاملات خود را به پایان رساندند.

سیاست و اقتصاد کلان

روز گذشته و در پی ادامه مثبت مذاکرات برجامی در وین، شاهد شدت گرفتن روند نزولی قیمت‌ها در بازار ارز بودیم.

بهای هر دلار آمریکا بر اساس تابلوی صرافی ملی و در سمت فروش به کمتر از ۲۳ هزار تومان سقوط کرد و قیمت این ارز مهم در معاملات عصر دیروز به ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان نیز رسید؛ این در حالی است که قیمت خرید این ارز به حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش‌یافته است.

در سامانه نیما نیز با توجه به فزونی عرضه بر تقاضا، انتظار کاهش نرخ دلار در این سامانه به کانال ۲۲ هزارتومانی وجود دارد. در پی سقوط قیمت دلار، بهای هر سکه طلا نیز افت نزدیک به ۲ درصدی را تجربه کرد و به ۹ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان رسید.

گزارش بانک مرکزی از تحولات اقتصاد کلان کشور در سال گذشته نشان می‌دهد که نرخ رشد نقدینگی با رسیدن به ۴۰.۶ درصد، بالاترین نرخ طی ۴۲ سال گذشته را ثبت کرده است.

در این گزارش آمده است، یکی از ارکان مهم درزمینهٔ هدایت نرخ تورم به سمت تورم هدف (۲±۲۲ درصد)، مدیریت انتظارات تورمی است که مستلزم ارائه اطلاعات درست و بهنگام از مجموعه تحولات اقتصاد کلان و اقدامات انجام‌شده توسط بانک مرکزی به آحاد جامعه و فعالین اقتصادی است.

این امر موجب خواهد شد تا علاوه بر شکل‌گیری صحیح انتظارات، شرایط برای بهبود رشد اقتصادی نیز فراهم شود.

بر این اساس بانک مرکزی در شرایط بهتری اهداف حفظ ارزش پول ملی (کنترل تورم) و مساعدت به رشد اقتصادی را پیگیری کند؛ در سال ۱۳۹۹ تداوم تحریم‌های شدید ایالات‌متحده، بحران شیوع ویروس کرونا و سفته‌بازی در بازار دارایی‌ها موجب شد تا اقتصاد کشور نوسانات بیشتری را نسبت به سال قبل از آن تجربه کند.

بااین‌حال، در سال جاری انتظار رشدی مشابه را نخواهیم داشت؛ دلیل آن نیز کاهش تدریجی و احتمالی نرخ سود سپرده‌ها و افت سهم پول از نقدینگی خواهد بود. عدم بازدهی بازار‌های سفته‌بازی همچون ارز، طلا و مسکن و خودرو نیز منجر به پارک بخش مهمی از نقدینگی کشور در بخش سپرده‌های مدت‌دار خواهد گردید و توانایی بانک مرکزی را در خصوص کنترل رشد نقدینگی را افزایش خواهد داد.

در خبری از گروه نفت و انرژی، نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در آوریل تحت تاثیر عرضه بالاتر از سوی ایران که محدودیت عرضه داوطلبانه سایر اعضای این گروه را جبران کرد، افزایش یافت.

یافته‌های نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک که متشکل از ۱۳ کشور عضو است، در آوریل به ۲۵.۱۷ میلیون بشکه در روز رسید که ۱۰۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با مارس افزایش داشت. تولید نفت اوپک از ژوئن سال ۲۰۲۰ هرماه به‌استثنای فوریه افزایش داشته است. صادرات نفت ایران هم‌زمان با مذاکرات تهران با قدرت‌های جهانی برای احیای توافق برجام ۲۰۱۵ که به صادرات بیشتر نفت ایران به بازار جهانی منتهی می‌شود، افزایش پیداکرده است. دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا که در ژانویه قدرت را به دست گرفت، وعده داده است به این توافق برگردد.

بازار امروز

برای بازار امروز انتظار حضور پرقدرت‌تر فروشندگان را خواهیم داشت.

روند‌های مثبت کوتاه‌مدت و بعضاً یک‌روزه منجر به این استدلال در میان برخی فعالین بازار شده که روند‌های کوتاه مثبت فعلاً به‌عنوان یک فرصت فروش تلقی می‌گردد و بر اساس این استدلال اقدام به نقد کردن سهام خود می‌نمایند.

از سوی دیگر، قفل بودن معاملات در بسیاری از نماد‌های کوچک منجر به افزایش فشار تامین نقدینگی فعالین بازار در نماد‌های بنیادی و بعضاً ارزنده بازار شده و این موضوع تعادل بازار را به‌هم‌ریخته است.

روز گذشته شایعه بازگشت رویه معاملاتی بازار به رویه متقارن از سوی مسئولین سازمان تکذیب گردید و متأسفانه رویه فعلی نامتقارن نیز نتوانسته منجر به بهبود روند معاملات و یا رشد ارزش معاملات و بهبود نقدشوندگی بازار گردد.


  • بیشتر بخوانید:

تاثیر اخبار مثبت سیاسی و احتمال بالای کاهش نرخ ارز

اشتراک گذاری :
ارسال نظر