بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۷
مدیر برنامه نانو مچ ستاد توسعه فناوری نانو، این برنامه را شتابدهنده تخصصی در حوزه نانو و بازوی حمایتی ستاد نانو از تیم‌های فناور توصیف کرد و گفت: تیم‌هایی که بتوانند با بخش صنعتی قرارداد منعقد کنند و محصول خود را تجاری سازی کنند، به عنوان تیم‌های برتر این برنامه معرفی می‌شوند.
کد خبر : ۲۳۹۸۶۴

خواندن ۲ دقیقه

نانومچ+بورس نیوزح‌ها در برنامه

به گزارش بورس نیوز، شکوه خلیلی‌فر، مدیر برنامه نانو مچ ستاد توسعه فناوری نانو برنامه نانو مچ ستاد توسعه فناوری نانو را یکی از شتابدهنده‌های فعال در کشور توصیف کرد و افزود: برنامه نانومچ ستاد نانو در قالب مسابقه کار خود را آغاز کرد و در ادامه با تغییرات ایجاد شده در اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور و شکل گیری فضای استارت‌آپی، این برنامه شکل و ساختار شتابدهنده را به خود گرفت و اقدام به جذب استارت‌آپ‌ها و تیم‌های فناور دارای ویژگی‌های خاص کرد.

وی با بیان اینکه این شتابدهنده به صورت تخصصی در حوزه فناوری نانو فعالیت دارد و تمرکز آن بر توسعه فناوری نانو پایه گذاری شده است، خاطر نشان کرد: تولید نمونه اولیه ایده‌ها، دارا بودن TRL ۴ یا ۵، فعال بودن در حوزه نانو فناوری، ایده‌های ارائه شده دارای قابلیت تجاری سازی و پتانسیل بازار و مهمتر از همه انگیزه و تعامل تیمی از جمله شاخص‌های مهم جذب تیم‌های نوآور در این شتابدهنده به شمار می‌رود.

خلیلی‌فر، با تاکید بر اینکه فرآیند جذب تیم‌ها در این رویداد سالانه طی اعلام فراخوانی خواهد بود، اظهار کرد: تیم‌های پذیرش شده در این رویداد بعد از سپری کردن دوره‌های آموزشی، از حمایت‌های مختلف ستاد نانو برخوردار می‌شوند که از آن جمله می‌توان به فضای تولیدی آزمایشگاهی، تولیدی صنعتی و پایلوت، گرنت‌های شبکه آزمایشگاهی راهبردی، دسترسی به واردات مواد اولیه و دسترسی به زیر ساخت‌های صادرات محصولات از جمله این حمایت‌ها است.

مدیر برنامه نانو مچ ستاد نانو، معرفی تیم‌ها به سرمایه گذاران و ورود آن‌ها به تولید محصول در مقیاس نیمه صنعتی را از دیگر حمایت‌های این شتابدهنده از تیم‌های منتخب ذکر کرد و گفت: تیم‌هایی که در برنامه نانو مچ حضور دارند، از زمان ورود آن‌ها به این برنامه تا زمان تولید صنعتی محصول و وارد شدن آن به بازار به طور متوسط حدود ۱۸ تا ۲۴ ماه فرآیند‌های مربوط را طی می‌کنند.

به گفته این مقام مسوول، در صورتی که محصولی نیاز به اخذ مجوز‌های لازم باشد، زمان ماندگاری آن در برنامه نانو مچ بیشتر خواهد شد.

خلیلی‌فر زمان خروج تیم‌ها از برنامه نانو مچ را صنعتی‌سازی محصول دانست و خاطرنشان کرد: استارت‌آپ‌هایی که بتوانند با صنعت قرارداد صنعتی سازی منعقد کنند، به عنوان تیم‌های موفق معرفی خواهند شد و در حال حاضر عمده تلاش این برنامه در توسعه زیر ساخت‌ها، بر صادرات و ورود محصولات به بازار‌های جهانی متمرکز شده است.

وی اضافه کرد: از این رو در زمینه فروش محصولات و تجاری سازی آن‌ها در تلاش هستیم که زیر ساخت‌های آن تقویت شود و در این مسیر از کلیه پتانسیل‌های موجود در ستاد به منظور توسعه محصولات و ایده‌های استارت‌آپ‌ها استفاده می‌شود.

مدیر برنامه نانو مچ، این برنامه را یکی از طرح‌های کارگروه توسعه فناوری ستاد نانو دانست و افزود: این برنامه بازوی حمایتی ستاد نانو برای حمایت از استارت‌آپ‌ها است.

وی با اشاره به فرآیند معرفی سرمایه گذاران به تیم‌های فناور حاضر در برنامه نانو مچ، توضیح داد: بسته به اینکه اولویت و مسیر راهبردی هر تیم چه ساختاری دارد، نوع سرمایه گذاری در آن‌ها تعیین می‌شود و پس از آن اقدام به معرفی تیم‌ها به سرمایه گذاران می‌کنیم. این سرمایه گذاران از صندوق‌های پژوهش و فناوری که تسهیل گری و تامین منابع را بر عهده دارند، است تا صنعتگرانی که در حوزه تخصصی خود زیر ساخت‌های صنعتی و تولیدی و بازار در دسترس دارند.

خلیلی‌فر تاکید کرد: از سال ۱۳۹۲ تا کنون حدود ۱۳۸ تا ۱۴۰ طرح در برنامه نانو مچ مورد پذیرش قرار گرفته است که ۳۰ تا ۴۵ درصد این تعداد تیم‌ها محصولات خود را صنعتی کنند و ما با هدف‌هایی که در این برنامه در نظر گرفتیم، در تلاش هستیم که میزان موفقیت تیم‌ها را افزایش دهیم.


  • بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر