بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۶
سامانه ای هوشمند برای کمک به خدمات امداد
سامانه‌ای هوشمند برای کمک به خدمات امدادجمعی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف موفق به ساخت سامانه‌ای شدند که بدون استفاده از هیچ سیگنال رادیویی و با اتکا به داده‌های اینرسی حرکت فرد، موقعیت او را تخمین می‌زند.
کد خبر : ۲۴۰۲۶۷

خواندن ۲ دقیقه

سامانه ای هوشمند خدمات امداد+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، سامانه‌ای هوشمند برای کمک به خدمات امدادجمعی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف موفق به ساخت سامانه‌ای شدند که بدون استفاده از هیچ سیگنال رادیویی و با اتکا به داده‌های اینرسی حرکت فرد، موقعیت او را تخمین می‌زند. این سامانه برای نخستین بار در کشور تولید شده و در امداد و نجات و آتش نشانی کاربرد دارد.


یکی از استارت‌آپ‌های مستقر در مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف و به سرپرستی امین رضایی‌زاده عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق این دانشگاه موفق به ساخت سامانه‌ای با عنوان " نفر" شدند.

این سامانه جهت تعیین موقعیت و ناوبری فرد استفاده می‌شود و با استفاده از داده‌های سنسور‌های اینرسی مثل ژیروسکوپ و شتابسنج، در کنار الگوریتم پیشرفته "فیلتر کلمن"، موقعیت جغرافیایی فرد محاسبه و به اپلیکیشن موبایل از طریق بلوتوث ارسال می‌شود.

همچنین این سامانه با استفاده از هوش مصنوعی الگوی راه رفتنِ کاربر را می‌آموزد و به این طریق هویت او را بخاطر می‌سپارد. اینکار سبب افزایش دقت موقعیت‌یابی می‌شود.

این محصول دانش بنیان بدون استفاده از هیچ سیگنال رادیویی (نظیر GPS, WIFI و غیره) و صرفا با اتکا به داده‌های اینرسی حرکت فرد، موقعیت او را تخمین می‌زند. دقت این سامانه در حدود ۲٪ است. این سامانه به جلوی کمربند بسته می‌شود و می‌تواند در کاربرد‌های امداد و نجات و آتش نشانی استفاده شود. اطلاعات بیشتر از این سامانه در مجله IEEE به چاپ رسیده است.


  • بیشتر بخوانید:
اشتراک گذاری :
ارسال نظر