بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
نایب رییس هیات مدیره سبدگردان فراز در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

اعتمادی با پشتوانه «۳۰ همت» برای رونق "بورس"

اعتمادی با پشتوانه «۳۰ همت» برای رونق
تغییر مکرر دستورالعمل ها، تحلیل پذیری بازار سرمایه را زیر سوال برده و این وضعیت، مطلوب سرمایه گذاران نیست.
کد خبر : ۲۴۰۳۹۰

اعتماد ۳۰ هزار میلیارد تومانی، شرط بورس برای حرکت

به گزارش بورس نیوز، بورس تهران بعد از مدت‌ها سبزپوش شده و با بهبود تقاضا در بسیاری از نمادهای بازار، امروز شاخص کل رشد ۲۰ هزار واحدی داشته و به کانال ۱ میلیون و ۱۷۷ هزار واحدی رسیده است. به نظر می‌رسد وعده‌های حمایت از بازار سرمایه، کورسوی امیدی به بازار تزریق کرده است. ضمن اینکه برخلاف بعضی انتظارات، نرخ ارز دوباره شیب صعودی به خود گرفته است.

حمیدرضا جیهانی، نایب‌رئیس هیات مدیره و مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان فراز در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد: بازار سرمایه تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد و معتقدم تاثیر متغیرهای اثرگذار خارج از این بازار، یعنی دو موضوع انتخابات ریاست جمهوری و همچنین مذاکرات وین؛ کاملا منفی خواهد بود. مذاکرات و توافق سیاسی، بورس را به‌شدت شرطی کرده و از سوی دیگر، انتخابات هم درگیری‌های سیاسی جناحی ایجاد کرده و از سویی دولتی‌ها، نقدینگی را به طرق مختلف از بازار سرمایه خارج کرده‌اند و نمی‌توان از این نکته گذشت که اهالی مجلس شورای اسلامی مرتبا از پیگیری مشکلات بازار سرمایه صحبت می‌کنند و همین موضوع، تنش‌هایی به همراه داشته است.

وی افزود: طبق مصوبه جلسه سران قوا هم وعده تزریق حجمی از نقدینگی به بازار سرمایه باهدف تقویت تقاضای این بازار داده‌شده که معتقدم این نقدینگی برای تقویت تقاضای بازار سرمایه کافی نیست و بازار سرمایه نیازمند تزریق تدریجی و مدیریت‌شده به میزان حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان است تا اعتماد ازدست‌رفته به این بازار بازگردد و با جمع شدن صف‌های فروش، این بازار روند متعادل‌تری به خود بگیرد. با این شرایط، به نظر می‌رسد تا بعد از استقرار دولت بعدی، وضعیت بازار سرمایه بهبود نخواهد یافت.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه، در رابطه با اقدامات شورای عالی بورس برای بهبود اوضاع این بازار اظهار کرد: یکی از انتقادات فعالان بازار سرمایه به سیاست‌گذاران این بازار، همواره این بوده که سیاست‌گذاران فقط به رگلاتوری و تنظیم کنندگی بازارها بپردازند و از مداخله در روند این بازار بپرهیزند و شرایطی فراهم کنند که فعالان بازار سرمایه، برای شرایط خاص اقدامات پیشگیرانه انجام دهند. مهم‌ترین موضوع، امکان پیش‌بینی آینده اقتصادی و تصمیم‌گیری بر اساس این پیش‌بینی‌ها است. مادامی‌که با تعدد قوانین و فرآیندها و زیرساخت‌ها مواجه باشیم، امکان برنامه‌ریزی مناسب توسط سرمایه‌گذاران وجود ندارد. بنابراین بهتر است متولیان بازار سرمایه، ثبات رویه بیشتری در قوانین و مقررات این بازار داشته باشند و مثلا اگر تصمیم به اجرای دامنه نوسان مثبت و منفی ۵ درصدی گرفته‌اند، اعلام کنند حداقل تا ۳ ماه این دامنه تغییر نخواهد کرد و بعدازآن، تغییرات به‌صورت کاملا تدریجی و ماهانه انجام می‌شود. تغییر مکرر دستورالعمل‌ها، تحلیل‌پذیری بازار سرمایه را زیر سوال برده و این وضعیت، مطلوب سرمایه‌گذاران نیست.

جیهانی در خاتمه در معرفی گزینه‌های کم ریسک تر برای سرمایه‌گذاری گفت: مهم‌ترین توصیه به سهامداران قبل از هرگونه اصلاحی در پرتفوی، این است که ابتدا استراتژی سرمایه‌گذاری خود را مشخص کنند و میزان ریسک‌پذیری خود را تعیین کنند. با استراتژی بلندمدت (۲ الی ۳ ساله)، سهم‌های کامودیتی محور با در نظر گرفتن وضعیت بازارهای جهانی و همچنین صنایع صادرات محور، چشم‌انداز روشن‌تری دارند. در نظر داشته باشید که بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط بازار ازجمله برخی نمادهای سلولزی و غذایی و... وضعیت صادراتی مطلوبی دارند که در سال‌های آینده نیز، سودآوری مناسبی نصیب سهامداران خواهند کرد.


  • بیشتر بخوانید:

دنده عقب مسئولان بورس در اتوبان سرعت آزاد

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
فیلتر‌هایی برای شناسایی سهام ارزنده
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

فیلتر‌هایی برای شناسایی سهام ارزنده

تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد "توافق" نچینید

چالش آزادسازی منابع ارزی و مدیریت ارز ...
کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

چالش آزادسازی منابع ارزی و مدیریت ارز ...

آدرسی غلط برای پوشش تخلفات
یک اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

آدرسی غلط برای پوشش تخلفات

ارسال نظر