بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳
استارت‌آپ بلغارستان
با استفاده از استارت آپ بلغارستان می‌توانید در این کشور شرکت نوپای خود را ایجاد کنید. بلغارستان یکی از کشور‌های شرق اروپا است.
کد خبر : ۲۴۰۴۱۸

خواندن ۲ دقیقه

استارت‌آپ بلغارستان

به گزارش بورس نیوز، با استفاده از استارت آپ بلغارستان می‌توانید در این کشور شرکت نوپای خود را ایجاد کنید. بلغارستان یکی از کشور‌های شرق اروپا است. در ابن در زمینه فناوری بسیار در حال رشد و ظهور استارت آپ‌های موفق است.

با توجه به مقرون به صرفه بودن هزینه و همچنین مزایای مالیاتی و مشوق‌های کارآفرینی، بلغارستان یکی از کشور‌های ایده آل در شرق اروپاست. با ایجاد استارت آپ بلغارستان می‌توانید مجوز اقامت در این کشور را بدست آورده و حتی خانواده خود را نیز به همراه خود ببرید. گروه کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در راستای مهاجرت مطمئن و آسوده در تلاش است تا شرایط راحت تری را برای موکلین خود ایجاد کند.

بررسی استارت آپ بلغارستان

بلغارستان هنوز دارای استارت آپ یونیکورن و غول نیست، اما این بدان معنی نیست که نباید از اکوسیستم آن غافل شد. در طول دهه گذشته، محیط استارت آپ بلغارستان به خصوص صوفیا شکوفا شده است. حتی اگر به طور قابل توجهی در بسیاری از رتبه‌های فناوری از موقعیت‌های برتر غایب باشد. با توجه به توسعه این کشور پیش بینی می‌شود طی ۱۰ سال دیگر، صوفیا برای کسب ۳ جایگاه برتر اروپا رقابت کند. براساس سرمایه گذاری صوفیا، که به شرکت‌ها و کارآفرینان خارجی در راه اندازی این شهر کمک می‌کند، بلغارستان از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ حدود ۲۰۰۰ شرکت تازه تاسیس ایجاد کرده است. افزایش کارآفرینی در بلغارستان با توجه به انتقال طولانی مدت بلغارستان از کمونیسم به سرمایه داری بسیار قابل توجه است.

نابودی کمونیسم در اروپای شرقی در سال ۱۹۸۹ زمینه را برای تغییرات اقتصادی و سیاسی بسیار ضروری فراهم کرد، اما زمان برد تا کشور‌هایی مانند بلغارستان با معاصران خود پیش روند. خوشبختانه، در سال ۲۰۰۷، وقتی بلغارستان به اتحادیه اروپا پیوست، پیشرفت‌های بیشتری حاصل شد. در نتیجه، مشاغل چند ملیتی دفاتر خود را در کشور گشودند و مشاغلی ایجاد کردند که به جذب و حفظ استعداد کشور کمک می‌کند. نرخ مالیات بسیار پایین بلغارستان نیز ممکن است در جذب مشاغل و افراد مختلف نقش داشته باشد. شرکت‌های فناوری، از جمله مشاغل خانگی، رقابت‌های سنگینی را آغاز کردند حتی برخی از آن‌ها آکادمی‌های آموزش خود را ایجاد کردند.

در نمودار زیر رتبه بلغارستان در عوامل مهم شروع یک تجارت و سرمایه گذاری را مشاهده کنید:

استارت‌آپ بلغارستان

مزایای ایجاد استارت آپ بلغارستان

بلغارستان به دلیل سواحل عالی در دریای سیاه، تنوع طبیعی و مهمان نوازی مشهور است. در کنار زیبایی طبیعی، اکوسیستم دیجیتال و نوآوری بلغارستان به رشد خود ادامه می‌دهد و صوفیا در حال تبدیل شدن به یکی از بهترین مکان‌ها برای ساخت یک استارت آپ با منابع مختلف فناوری محلی در دسترس است. استارت آپ‌های بلغاری در زمینه ساخت سیستم عامل، تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ، یادگیری ماشین، اتوماسیون و فناوری مالی تخصص دارند. در واقع، گرایش این شهر به فناوری مالی به قدری چشمگیر است که پایتخت کشور به عنوان مقرون به صرفه‌ترین شهر فناوری مالی در سراسر جهان پس از شکست دادن شهر‌هایی مانند ویلنیوس و بخارست شناخته شد.

از مزایای ایجاد استارت آپ در بلغارستان:

هزینه مقرون به صرفه
مکانی جدید برای کارآفرینی
کشوری عضو اتحادیه اروپا
قدرتمند در بخش فناوری
دسترسی به همه بخش‌ها
اخذ اقامت از طریق کار آفرینی در بلغارستان
دیجیتال و نوآوری در بلغارستان

اکوسیستم دیجیتال و نوآوری بلغارستان همچنان در ساخت سیستم عامل و فن آوری‌های مربوط به تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ، یادگیری ماشین و اتوماسیون ادامه دارد، که می‌تواند به عنوان نشانه ظهور صلاحیت فن آوری شناخته شود. شرکت‌های فناوری راه حل‌های خود را بیشتر به سایر مشاغل فناوری یا بخش مالی ارائه می‌دهند. مشاغل ارائه راه حل برای رفاه اجتماعی در حال افزایش است. شرکت‌های نوپای بلغاری دارای ظرفیت فناوری و مشارکت موضعی برای ایجاد تغییر در اقتصاد بلغارستان و قرار دادن آن به عنوان یکی از قطب‌های اصلی نوآوری در اروپا و جهان هستند. با وجود این هنوز شرکت‌هایی که در زمینه‌هایی مانند امنیت اطلاعات، بیومتری، موقعیت جغرافیایی و VR فناوری‌های مهمی را توسعه می‌دهند، بسیار نادر هستند.

مروری بر تخصص شرکت‌ها و فناوری‌های ترجیحی مورد استفاده در بررسی‌های نشان می‌دهد که گرچه هنوز علاقه زیادی به دسته‌های اصلی وجود دارد، اما برخی از انواع تخصص محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند. شرکت‌ها بیشتر در موارد زیر مشغول به فعالیت شده اند:

ساخت سیستم عامل (۴۲%)
تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ (۲۸%)
یادگیری ماشین و هوش مصنوعی (۳۲%)
محاسبات ابری (۲۵%)
سیستم‌های اتوماسیون (۲۵%)
پیشنهادات واقعیت مجازی و امنیت اطلاعات کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. کمترین تعداد شرکت‌ها علاقه‌مند به ارائه پیشنهاداتی در زمینه بیومتری هستند، که بسیار تخصصی است و نیاز به دانش تخصصی در زمینه‌های مختلف دارد. بلغارستان برای توسعه شایستگی و تخصص در فناوری‌های پیشرفته به مراکز تحقیق و توسعه بزرگ و زیرساخت‌های قابل توجه نیاز دارد.

ایجاد کسب و کار در شهر‌های بلغارستان

بر اساس داده‌های چهارمین گزارش سالانه InnovationShip شرکت‌های نوپای بلغاری در حال توسعه راه حل‌هایی مطابق با آخرین روند فناوری جهانی هستند و تقریباً نیمی از آن‌ها (۴۷%) نوآوری در کلاس جهانی را ارائه می‌دهند. در مقایسه با نظرسنجی سال قبل، ۱۸% افزایش در شرکت‌هایی که معتقدند در سطح جهانی نوآور هستند در شهر‌های اصلی بلغارستان وجود دارد. همچنین تقریبا ۶۰% از شرکت‌های نوپا کسب و کار خود را از نظر اجتماعی قابل توجه و کمک کننده می‌دانند. تخصص شرکت‌های بلغاری در شهر‌های پیشرو در زمینه سیستم‌های اتوماسیون، فناوری بلاکچین و اینترنت اشیا به طور قابل توجهی در حال افزایش است.

در مطالعه بر روی ۲۳۳ شرکت نوآورانه خرد، کوچک، متوسط ​​و تازه تاسیس، آن‌ها عمدتا بر موارد زیر تمرکز می‌کنند:

ساخت پلتفرم
تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ
یادگیری ماشین و هوش مصنوعی
رایانش ابری
سیستم‌های اتوماسیون
ادغام بلاکچین
اتصال یا اینترنت اشیا
در آخرین رتبه بندی برترین شهر‌های استارت آپی در کشور بلغارستان، صوفیا پایتخت این کشور در صدر شهر‌های بلغارستان و در رده ۸۶ جهان قرار دارد. در جدول زیر می‌توانید رتبه بهترین شهر‌های بلغارستان از نظر استارت آپ را مشاهده کنید:

استارت‌آپ بلغارستان

کارآفرینی فناوری در بلغارستان

وزارت اقتصاد بلغارستان نقش نوآوری را به عنوان عنصر کلیدی در توسعه بلغارستان تعریف می‌کند. بنابراین، استراتژی نوآوری بلغارستان برای تخصصی سازی هوشمند ۴ بخش اصلی اقتصادی را تعریف می‌کند:

مکاترونیک و فناوری پاک

انفورماتیک و فناوری اطلاعات و ارتباطات

زندگی سالم و بیوتکنولوژی

و فناوری‌های جدید در صنایع خلاق و تفریحی.

شهرداری صوفیا اولین شهرداری بلغارستان با استراتژی خاص خود برای تخصص که بار دیگر بر اهمیت ۲ بخش انفورماتیک و فناوری اطلاعات و ارتباطات و فناوری‌های نوین در صنایع خلاق و تفریحی از ۴ بخش را برای توسعه صوفیا تأکید می‌کند. در سال‌های گذشته صوفیا توانسته استعداد‌های برتر را از همه کشور‌های همسایه جذب کند و به یکی از مراکز کارآفرینی در بالکان تبدیل شود. در سال ۲۰۱۵، مجله Forbes صوفیا را در میان ۱۰ شهر برتر جهان برای راه اندازی یک شرکت نوپا قرار داد. بر اساس شاخص نوآوری جهانی ۲۰۱۷ و جنوب شرقی اروپا در سال ۲۰۱۷ بلغارستان به عنوان دومین کشور مبتکر با درآمد متوسط ​​و ​​بالا در جهان، کارآمدترین کشور در زمینه نوآوری و بهترین نوآور در جنوب شرقی اروپا (SEE) تبدیل شد.

استارت آپ‌های نوین در بلغارستان

در جدول زیر برخی از استارت آپ‌های فناوری آینده دار در کشور بلغارستان معرفی شده اند:

استارت‌آپ بلغارستان

کارآفرینی در صوفیا بلغارستان

صوفیا یکی از پیشرفته‌ترین اکوسیستم‌های نوپای اروپای مرکزی و شرقی را در خود جای داده است و مرکز استارت آپ بالکان است. صوفیا، با ۱.۳ میلیون نفر ساکن، دارای شهرت جهانی در مرکز فناوری است و دسترسی آسان به صندوق‌های سرمایه گذاری اتحادیه اروپا و بازار مصرف ۵۵۰ میلیون اروپایی را فراهم می‌کند. صوفیه دارای یکی از فعال‌ترین اکوسیستم‌های نوپا و کارآفرینانه در اروپای مرکزی و شرقی است. توسعه تاریخی بخش فناوری در بلغارستان از دهه ۱۹۳۰ تاکنون از دیگر دلایل توسعه اکوسیستم نوپا است. تجمع تجربیات، دانش و مهارت توسط شرکت‌های کوچک و متوسط ​​و تازه تاسیس بلغارستان، دسترسی آسان به دانش فنی بین المللی، بهبود اطلاعات و تبادل دانش بین شرکت‌ها و کارآفرینان، از جمله دلایل دیگر است.

حدود ۲۰۰۰ شرکت نوپا بین سال‌های ۲۰۱۳-۲۰۱۸ در این کشور ایجاد شده است و طبق داده‌های وزارت اقتصاد بلغارستان، حدود نیمی از شرکت‌های نوپایی که بودجه دریافت کرده اند امروز نیز وجود دارند. درصد قریب به اتفاق از شرکت‌های نوپا در صوفیا ایجاد شده است. از مزایای ایجاد کسب و کار در صوفیا:

کمترین مالیات شرکت‌ها در اتحادیه اروپا ۱۰% ثابت
کمترین مالیات بر درآمد شخصی در اتحادیه اروپا ۱۰% ثابت
یکی از مقرون به صرفه‌ترین قیمت‌ها در اتحادیه اروپا برای شروع کار
سرمایه گذاری و ثبت شرکت در بلغارستان فقط ۳ روز طول می‌کشد و هزینه ثبت نام مورد نیاز €۱ (یورو) است.
هزینه زندگی نسبت به پایتخت‌های اتحادیه اروپا و سایر شهر‌های بزرگ کمتر است.

ویزای استارت آپ بلغارستان

به دنبال آخرین اصلاحات قانون بلغارستان، موسسان شرکت‌های نوآور خارج از اتحادیه اروپا (EU) می‌توانند طبق روال سریع اجازه اقامت را دریافت کنند. این ابتکاری است که بیش از ۲ سال توسط انجمن استارت آپ بلغارستان حمایت می‌شود. ویزا به ویژه برای کارآفرینان در مراحل اولیه جذاب خواهد بود، زیرا آن‌ها کسانی هستند که بلغارستان را به عنوان یک مقصد شروع خوب برای ورود به بازار بزرگتر اروپا می‌دانند. برنامه‌های ویزای استارت آپ با هدف جذب دانش و مشاغل جدید در اقتصاد محلی توسط بسیاری از کشور‌های جهان اجرا شده است. این ویزا همچنین به شرکت‌های سرمایه گذاری محلی امکان می‌دهد تا هدف خود را از جذب بیشتر شرکت‌های نوپا از جنوب شرقی اروپا و کمک به مارک تجاری بلغارستان به عنوان کشوری که برای نوآوری از سراسر جهان باز است کمک کنند.

نوع جدید اجازه اقامت بیشتر مورد توجه کارآفرینان کشور‌های همسایه مانند آلبانی، بوسنی و هرزگوین، کوزوو، مولداوی، مونته نگرو، مقدونیه شمالی، صربستان و اوکراین قرار گرفته است. پس از Brexit بلغارستان توانسته برخی از سرمایه‌های جوان را از انگلستان نیز جذب کند. با توجه به استعداد فنی، موقعیت استراتژیک و مقرون به صرفه بودن بلغارستان، ممکن است انتظار داشته باشیم که استارت آپ‌های آینده دار از مناطق دیگر نیز سفر خود را به بلغارستان آغاز کنند.

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر