بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
ارزیابی مثبت از جریان ورود نقدینگی به بازار آتی بورس کالا
جریان ورود نقدینگی به بازار آتی بورس کالا مثبت ارزیابی می‌شود به طوری که تعداد موقعیت‌های باز تعهدی خرید و فروشی که به این بازار اضافه شده، افزایش داشته است
کد خبر : ۲۴۱۳۹۶

خواندن ۲ دقیقه

بورس کالا+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، جریان ورود نقدینگی به بازار آتی بورس کالا مثبت ارزیابی می‌شود به طوری که تعداد موقعیت‌های باز تعهدی خرید و فروشی که به این بازار اضافه شده، افزایش داشته است.

اینکه جریان غالب در بازار ابزار‌های مالی بورس کالا به نقطه عطف خود رسیده یا خیر، مطلبی است که در روز‌های آینده می‌توان از روند عمومی معاملات استنباط کرد. آن هم در شرایطی که تکانه مثبت جدیدی در بورس اوراق بهادار نیز تجربه شده است؛ بنابراین امکان‌پذیری تغییر فاز بسیاری از بازار‌ها ایجاد شده، اما در این خصوص نمی‌توان با قطعیت اظهار نظر کرد. شاید هفته آینده بتوانیم از روند معاملات به پاسخ این سوال دست یابیم.

آیا نقره پتانسیل صدرنشینی بازار آتی را دارد؟

نزدیک به ۳ ماه است که بازار آتی بورس کالا مهمان قرارداد‌های نقره است. با ورود این محصول آن هم به عنوان دارایی سرمایه‌ای، این انتظار وجود دارد که فشار معاملاتی روی محصول زعفران به عنوان پرحجم‌ترین محصول این بازار کاسته شود.

اگرچه هنوز هم حجم دادوستد‌های نقره پایین است، اما عموم کارشناسان حوزه آتی، چشم‌انداز‌های مثبتی برای آینده این محصول متصور هستند. معاملات آتی نقره در حالی در بازار آتی بورس کالای ایران انجام می‌شود که دارایی پایه‌ای به شکل گواهی سپرده، همچون سایر محصولات کشاورزی برای آن تعریف نشده و همچون کالایی سرمایه‌ای بوده که قیمت تسویه در روز سررسید آن معادل حاصل ضرب بهای هر گرم نقره در بازار جهانی در میانگین نرخ خرید و فروش دلار سنا است. این فرمول کشف نرخ برای نقره زمینه افزایش جذابیت این محصول در بازار آتی به شمار می‌رود. زیرا علاوه بر آنکه نقره به عنوان فلزی گرانبها قابل معرفی است، کاربرد صنعتی نیز دارد و می‌تواند در صنعت مورد استفاده قرار گیرد.

اینکه بورس کالای ایران با چنین فرمولی امکان معاملات آتی را برای نقره فراهم کرده، می‌تواند دورنمای مثبتی را برای ورود سایر دارایی‌های سرمایه‌ای به این بازار ترسیم کند. همان‌طور که از اواخر سال گذشته زمزمه‌هایی برای ورود چند محصول از گروه فرآورده‌های نفتی و بازگشت آتی طلا به شکل واحد‌های صندوق طلای قابل معامله در بورس کالا ایجاد شده، حکایت از توسعه و تعمیق این بازار در سال جاری دارد و به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک شاهد رینگ بندی محصولات بازار آتی بورس کالا همچون بازار فیزیکی آن باشیم.

بازار مشتقه زعفران نگین

زعفران نگین که در حال حاضر سه سررسید فعال بر تابلوی آتی بورس کالای ایران دارد، در جریان معاملات روز گذشته، با افزایش۳ هزار موقعیت باز برای دادوستد این محصول همراه شد که ثمره آن ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان نقدینگی در این بازار است. در حال حاضر نرخ دارایی پایه گواهی سپرده زعفران در بازه ۱۱ هزار و ۹۰۰ تا ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومانی نوسان می‌کند. در حالی که نزدیک‌ترین سررسید آتی زعفران نگین که ۲۷ تیرماه است، در دادوستد‌های روز سه‌شنبه خود با نرخ پایانی ۱۳ هزار و ۸۰ تومانی و در آخرین سررسید آتی یعنی ۲۳ آبان، با نرخ ۱۴ هزار و ۷۲۰ تومانی معامله می‌شود. از این رو نرخ آتی زعفران نگین بالاتر از قیمت دارایی پایه نوسان می‌کند که به معنی بالاتر بودن نرخ آتی از قیمت دارایی پایه است که نشان دهنده وضعیت کونتانگو یا فورواردیشن بازار آتی زعفران نگین است. پرحجم‌ترین سررسید زعفران نگین، مربوط به سررسید شهریور ماه است که به تعداد هفت هزار و ۷۴۱ قرارداد مورد دادوستد قرار گرفت. وجه تضمین کلیه نماد‌های فعال این محصول ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

متعادل شدن نرخ تسویه تنها دارایی سرمایه‌ای بازار آتی بورس کالا

در حال حاضر دو قرارداد نقره در تابلوی آتی بورس کالای ایران قابل معامله بوده که وجه تضمین هر قرارداد به ازای هر ۱۰۰ گرم نقره، به میزان ۳۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. البته وجه تضمین اولیه این قرارداد‌ها در ابتدا ۲۴۵ هزار تومان بوده که به دلیل نوسانات قیمتی بازار، بورس کالا اقدام به افزایش آن کرده است و مبلغی را که طبق فرمولی مشخص از سوی بورس کالای ایران محاسبه می‌شود، به وجه تضمین اولیه اضافه کرده است. از این رو لازم است معامله‌گران بازار آتی برای گرفتن تعهد خرید یا فروش در این بازار به ازای هر قرارداد، مبلغی به میزان ۳۵۰ هزار تومان را در حساب تحت اختیار بورس کالا واریز کنند، تا امکان معامله داشته باشند. دو نماد SILKH ۰۰ و SILMOOO به ترتیب با قیمت تسویه ۱۹ هزار و ۶۱۰ و ۲۰ هزار و ۵۰ تومانی در روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش مورد معامله قرار گرفتند.

از آنجا که نقره به عنوان کالای سرمایه‌ای در تابلوی معاملات آتی بورس کالا وارد شده، می‌توان از روی رفتار معامله‌گران این بازار به طور نسبی به ذهنیت آن‌ها نسبت به انتظارات تورمی بازار‌های موازی نظیر ارز پی برد. بدیهی است که ارزش فعلی هر گرم نقره در بازار آتی طبق فرمول قیمت تسویه آن محاسبه شود. در معاملات اواسط روز گذشته، بهای هر گرم نقره در بازار جهانی ۰.۸۹ دلار به ثبت رسید که حکایت از افت محدود ۰.۴۷ درصدی داشت. اگر بخواهیم قیمت واقعی روز گذشته را مبتنی بر متغیر‌های اصلی محاسبه کنیم، به عدد ۱۹ هزار و ۶۶۹ تومان خواهیم رسید. یعنی ارزش فعلی هر گرم نقره به میزان ۱۹ هزار و ۶۶۹ تومان است که در مقایسه با آخرین قیمت آتی سررسید خرداد ماه، ۵۹ تومان بالاتر است و سررسید آتی مردادماه بالاتر از قیمت تسویه فعلی در حال معامله است.


  • بیشتر بخوانید:

ورود کل زنجیره فولاد به بورس کالا به حذف رانت و کنار رفتن دلالان از بازار

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اینکه دورنمای بهای ارز در بازار داخلی مبهم است و نوسان‌های مکرر و غیرقطعی در پیش گرفته است، دلیل اصلی افت و خیز‌های نرخ تسویه قرارداد‌های آتی نقره به شمار می‌رود. زیرا معامله‌گران این بازار تحت تاثیر اهرم اصلی این بازار یعنی بهای ارز قرار دارند و به محض تغییر آن سعی می‌کنند، معاملات خود را همسو با تکانه‌های ارزی تعدیل کنند. با توجه به صعود بهای آزاد ارز به کانال ۲۳ هزار و ۱۹۰ تومانی در ابتدای معاملات روز گذشته، ذهنیت کاهشی معامله‌گران این بازار نیز تضعیف شد. از این رو معامله قرارداد‌های آتی نقره که برای مدت زیادی به صورت بک‌واردیشن (سررسید قرارداد آتی در قیمتی پایین‌تر از نرخ واقعی فعلی) مورد دادوستد قرار می‌گرفت، تا حد زیادی از این فاصله کاسته شد و میل به همگرایی این دو نرخ به یکدیگر پدیدار شد. اینکه تا چه زمانی این فرضیه معتبر باشد، هنوز مشخص نیست و به شدت به نوسان بهای ارز در بازار آزاد گره خورده است. برآیند ورود نقدینگی از مسیر قرارداد‌های آتی نقره در معاملات روز گذشته، مثبت ارزیابی می‌شود. زیرا موقعیت‌های باز در هر دو سررسید فعال نقره افزایش داشته است و به میزان ۸ میلیارد و ۵۳۷ میلیون تومان نقدینگی به واسطه دادوستد این محصول به بورس کالای ایران وارد شده است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر