بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مجموعه‌هایی که کار اساسی در حوزه مسکن انجام داده و نقش حمایتی در این بازار را دارد، بانک مسکن است.
کد خبر : ۲۴۱۷۸۶

خواندن ۲ دقیقه

بانک مسکن +بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، محمد سرگزی، نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با بیان این که یکی از مجموعه‌هایی که کار اساسی در حوزه مسکن انجام داده و نقش حمایتی در این بازار را دارد، بانک مسکن است، اظهار کرد: در سال گذشته از بین ۷۱۱ طرح و لایحه که به مجلس آمد، ۲۷ طرح و لایحه تبدیل به قانون شد که از این ۲۷ مورد دو مورد مرتبط با حوزه مسکن بود. این دو طرح، جهش تولید مسکن و طرح تعیین مالیات بر خانه‌های خالی است.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که بخش مسکن برای مجلس از اولویت اساسی برخوردار است، گفت: مجلس هم در بحث نظارت و هم در بحث قانون گذاری، ورود جدی داشته است. در حال حاضر یکی از فضا‌ها و مجموعه‌هایی که می‌تواند به مجموعه حاکمیت کند، بحث استارت آپ‌ها و شتاب دهنده‌ها هستند که باعث می‌شود، اقتصاد کشور سریعتر به نقطه مطلوب خود برسد. او افزود: زیر ساخت‌های لازم در قانون جهش تولید مسکن پیش‌بینی شده است که با کمک این مجموعه ها، همچنین بانک مسکن و وزارت راه و شهرسازی، می‌توانیم مشکل مردم را حل کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که در سال‌های گذشته، قدرت خرید مردم در بخش مسکن، کاهش یافته، چگونه باید در شرایط کنونی از مردم حمایت شود؟ گفت: ما چند سیاست در مجلس انجام داده ایم، که البته باید این سیاست‌ها به شکل یک مجموعه منسجم در نظر گرفته شود. اولین کار بحث تصویب قانون جهش تولید مسکن است. همچنین ما دو و نیم میلیون مسکن بدون استفاده در کشور داریم و سعی کردیم با ایجاد مالیات‌های مناسب آن‌ها را به چرخه استفاده مردم وارد کنیم. پیش بینی ما این است که در تابستان امسال قیمت مسکن چه در حوزه اجاره و چه در بحث نقل و انتقالات کاهش یابد.

سرگزی همچنین ادامه داد: علاوه بر این، یک طرح جامع پیرامون ساخت یک میلیون مسکن، در سال در طرح جهش تولید مسکن پیش‌بینی شد، در این قانون چند سیاست، مورد بررسی قرار می‌گیرد، از جمله این که میزان تسهیلاتی که باید به واحد‌های مسکونی و مصالح ساختمانی داده شود، افزایش یافته است. همچنین در این طرح، تکلیف دولت برای ساخت یک میلیون مسکن در کشور وجود دارد، این ساخت و ساز یا توسط خود مجموعه دولت صورت می‌گیرد یا این که باید شرایطی را ایجاد کند که بخش‌های مختلف این کار را انجام دهند.

نماینده مردم زابل در خانه ملت با اشاره به این که با توجه به وظیفه و اختیار که مجلس دارد در حوزه تقنین این سیاست‌ها را در دستور کار قرار داده، گفت: مجلس در حوزه نظارت و چگونگی انجام آن ورود پیدا خواهد کرد و در قانون بودجه ۱۴۰۰ نیز میزان تسهیلات مسکن افزایش قابل توجهی داشت. این رقم برای هر واحد مسکونی به ۳۵۰ میلیون تومان رسیده است. در نتیجه با توجه به افزایش ساخت مسکن و تسهیلات مناسب پس از یک خلا هفت ساله، از طرف دیگر اجرایی شدن قانون مالیات بر خانه‌های خالی هم می‌توان قیمت را کنترل کنیم هم قیمت را کاهش بدهیم، علاوه بر این، با توجه به این که رقم تسهیلات افزایش پیدا خواهد کرد، می‌توان در مجموع قدرت خرید مردم را در بازار مسکن افزایش داد.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر