بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
یک اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

نرخ دلار در خوش‌بینانه و بدبینانه‌ترین حالت

نرخ دلار در خوش‌بینانه و بدبینانه‌ترین حالت
حتی در صورت توافق سیاسی، فعالیت واحد‌های تولیدی با تمام ظرفیت، کاهش ضریب بیکاری و عدم افزایش حجم نقدینگی باز هم دلار کمتر از ۲۰ هزار تومان قابل دسترسی نیست.
کد خبر : ۲۴۱۸۰۲

پیش بینی نرخ دلار در خوشبینانه ترین و بدبینانه ترین حالت

به گزارش بورس نیوز، اگرچه وعده دلار ۱۵ هزارتومانی بازار ارز را تحت تأثیر قرار داد و دلار تا کانال ۲۰ هزارتومانی نزول کرد؛ ولی کاهش نرخ ارز دیری نپایید و دلار دوباره شیب صعودی به خود گرفت و وارد کانال ۲۴ هزارتومانی شد.

کامران صداقت اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: معتقدم سقوط نرخ ارز و دلار زیر ۲۰ هزارتومانی اصلاً امکان‌پذیر نیست. در نظر داشته باشید که نرخ دلار در بودجه ۱۴۰۰ مبلغ ۱۸۵۰۰ تومان لحاظ شده و دولت هم به دنبال تک‌نرخی شدن ارز و حذف ارز دولتی است. بنابراین در خوش‌بینانه‌ترین حالت و با فرض توافق، کف نرخ تعادلی دلار ۲۲ هزار تومان خواهد بود.

وی افزود: در توافق وین از بین ۷ هزار مورد حداکثر روی ۱۳۰۰ موردتوافق خواهد شد و دولت آمریکا تمامی تحریم‌ها علیه ایران را لغو نخواهد کرد. این مورد در جریان مذاکرات هم پیش‌بینی‌شده و به نظر می‌رسد روند مذاکرات فعلاً روندی فرسایشی از سوی دولت آمریکا باشد و این روند فرسایشی به نحوی ادامه دارد که فشار اقتصادی علیه ایران تداوم داشته باشد. البته معتقدم نرخ ۲۲ هزارتومانی، نرخ تعادلی دلار است و هر مبلغی بالاتر از آن حباب بوده و ناشی از مسائل روانی، حجم عرضه، سیاست‌گذاری اقتصادی و نرخ بهره بانکی ایران است. اگر این عوامل ضرایب منفی پیدا کنند، دلار به سمت کمتر از ۲۲ هزار تومان حرکت خواهد کرد. اما بازهم تأکید می‌کنم حتی در صورت توافق سیاسی، فعالیت واحدهای تولیدی با تمام ظرفیت، کاهش ضریب بیکاری و عدم افزایش حجم نقدینگی بازهم دلار کمتر از ۲۰ هزار تومان قابل‌دسترسی نیست. با نگاه بدبینانه و در صورت عدم کاهش نرخ بهره بانکی و تداوم روند فرسایشی مذاکرات و نیز عدم تعامل ایران با کشورهای همسایه، دلار تا محدوده ۳۰ هزار تومان رشد خواهد کرد.

صداقت در خاتمه تصریح کرد: هرچند برای پیش‌بینی قطعی نرخ واقعی ارز هنوز زود است؛ اما در هر شرایطی، سرمایه‌گذاری در بازار ارز، بدترین نوع سرمایه‌گذاری بوده و تبعات منفی این سرمایه‌گذاری روی افت کیفی زندگی مردم نمایان خواهد شد.


  • بیشتر بخوانید:

« ۵ همت » سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در بورس

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
« ۵ همت » سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در بورس
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

« ۵ همت » سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در بورس

رخوت و رفتار‌های بدون تحلیل حقوقی‌های بزرگ
نظاره‌گرهایی که کت‌وشلوار حقوقی به تن دارند؛

رخوت و رفتار‌های بدون تحلیل حقوقی‌های بزرگ

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

روند نویدبخش برای پایان ریزش ۱۰ ماهه

ارسال نظر