بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
سندباکس، همگام شدن با تغییرات تکنولوژی بازار سرمایه است
مدیرعامل فرابورس در نشست سندباکس و فرصت‌های پیش‌روی صنعت بلاکچین طی یک فراخوان عمومی اعلام کرد: از تمامی تکنولوژی‌ها و فناوری‌هایی که در زمینه موضوعات مرتبط با بازار سرمایه حرفی برای گفتن داشته و ایده و طرح‌های کارا دارند، دعوت می‌کنیم به سندباکس بازار سرمایه مراجعه کرده و فرایند‌های ورود به این محیط آزمون را طی کنند.
کد خبر : ۲۴۲۵۱۱

خواندن ۲ دقیقه

سندباکس، همگام شدن با تغییرات تکنولوژی بازار سرمایه است

به گزارش بورس نیوز، امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس در نشست سندباکس و فرصت‌های پیش‌روی صنعت بلاکچین طی یک فراخوان عمومی اعلام کرد: از تمامی تکنولوژی‌ها و فناوری‌هایی که در زمینه موضوعات مرتبط با بازار سرمایه حرفی برای گفتن داشته و ایده و طرح‌های کارا دارند، دعوت می‌کنیم به سندباکس بازار سرمایه مراجعه کرده و فرایند‌های ورود به این محیط آزمون را طی کنند.

علی عبدالهی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت امور اقتصادی و دارایی در این نشست تخصصی در خصوص ضرورت ایجاد نظام مدیریت یکپارچه محیط‌های آزمون تنظیم‌گری گفت: مقررات و سازوکار‌های نظام مجوزدهی و حمایت از کسب‌وکار‌ها در پاره‌ای از فناوری‌های نوین همچون هوش مصنوعی و رمزارز‌ها به دلیل ابعاد پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی پیامد‌های فعالیتشان، پاسخگو نیستند و در این‌گونه موارد از روش محیط آزمون تنظیم‌گری برای شناخت وجوه مختلف و صدور مجوز‌های مورد نیاز استفاده می‌شود.

به گفته عبدالهی با هدف ساماندهی محیط‌های آزمون در کشور، رصد فعالیت‌ها و پاسخگو کردن آنان برای اجرای مسئولیت‌های مورد انتظار، دستورالعمل «ایجاد نظام مدیریت یکپارچه محیط‌های آزمون تنظیم‌گری کسب‌وکار‌های نوآورانه در فضای مجازی» در دی‌ماه ۹۸ به تصویب رسید.

وی در خصوص وضعیت راه‌اندازی محیط‌های آزمون در دنیا گفت: محیط آزمون در ۳۱ کشور اعم از ژاپن، روسیه، استرالیا، کانادا، مالزی، هند، سوئیس، بحرین، مجارستان و ... فعال بوده و در ۹ کشور نیز در حال تاسیس است؛ همچنین این محیط در ۹ کشور در مرحله پیشنهاد قرار دارد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد از موافقت کارگروه مدیریت یکپارچه و هماهنگی محیط‌های آزمون در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ با راه‌اندازی محیط آزمون (سندباکس) تنظیم‌گر بخشی در بازار سرمایه خبر داد و گفت: به تازگی با حضور وزیر اقتصاد از سندباکس بازار سرمایه رونمایی شد، این در حالی است که حدود دو سال و نیم گذشته دولت، بانک مرکزی را ملزم به راه‌اندازی سندباکس کرد که اگر آن موقع اتفاق می‌افتاد و رمزارز‌ها وارد آن می‌شد در حال حاضر شاهد نتایج بهتری بودیم، اما متاسفانه هنوز راه‌اندازی نشده است.

در بخش دیگری از این نشست، مصطفی بهشتی سرشت، عضو هیات‌مدیره و معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار هدف از راه‌اندازی سندباکس را همگام شدن با تغییرات تکنولوژی بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: صاحبان ایده و شرکت‌های دانش‌بنیان اگر ایده‌ای دارند که باعث شفافیت و کارایی بازار می‌شود، می‌توانند درخواست ورود به سندباکس را ارائه کنند.

به گفته وی برای فناوری‌هایی که در یک محیط واقعی، اما تحت کنترل آزمون می‌شوند و کارایی آن‌ها برای بازار سرمایه محرز می‌شود، در مرحله بعد مقررات‌گذاری صورت می‌گیرد و امیدواریم سندباکس بازار سرمایه کمک کند تا بتوانیم با به‌کارگیری فناوری، همگام با تحولات این حوزه پیش برویم.

بهشتی سرشت در ادامه نقش فناوری‌های نوین در مسیر پیش روی بازار سرمایه را بسیار پررنگ دانست و افزود: با به‌کارگیری تکنولوژی‌هایی همچون بلاکچین، آینده این بازار دستخوش تغییرات می‌شود و از آنجا که بازار سرمایه با چالش‌هایی همچون سرعت انتشار اطلاعات و شفافیت مواجه است، می‌توان با به‌کارگیری درست فناوری، این چالش‌ها را مرتفع کرد.

معاون اجرایی سازمان بورس با اشاره به اینکه بسیاری از بورس‌های دنیا هنوز در مرحله تعریف فناوری بلاکچین و کاربرد آن در بازار سرمایه هستند، افزود: سازمان بورس نیز می‌توانست صرفا نظاره‌گر باشد که تکنولوژی به چه سمتی خواهد رفت و سپس در این زمینه تصمیم‌گیری کند، اما سازمان رویکرد دیگری اتخاذ کرده و با علم به اینکه تکنولوژی آینده را متحول می‌کند، همسو با آن حرکت خواهد کرد.

مدیرعامل فرابورس ایران نیز در نشست تخصصی سندباکس و فرصت‌های پیش‌روی صنعت بلاکچین؛ باید‌ها و نباید‌ها به اهداف راه‌اندازی سندباکس اشاره کرد و گفت: امنیت اطلاعات، مسائل مالیاتی، امنیت سایبری، مبارزه با پول‌شویی، توزیع عادلانه امکانات، کارآفرینی، دسترسی به بازار‌های مالی و ارتقای نوآوری از جمله اهداف راه‌انداری سندباکس بوده و در این میان موضوعات محیط‌های آزمون بازار سرمایه نیز مسائلی همچون نوآوری‌های ارکان بازار سرمایه شامل سامانه‌های معاملات، سامانه‌های پس از معاملات، سامانه‌های نظارتی، KYC و Open Data به شمار می‌رود.

به گفته امیر هامونی دیگر موضوعات این محیط شامل مواردی مانند محصولات مالی نوآورانه است که از جمله آن می‌توان به پلتفرم‌های نوظهور، بلاک‌چین، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی اشاره کرد.

امیر هامونی در این جلسه طی یک فراخوان عمومی اعلام کرد: از تمامی تکنولوژی‌ها و فناوری‌هایی که در زمینه موضوعات مرتبط با بازار سرمایه حرفی برای گفتن داشته و ایده و طرح‌های کارا دارند، دعوت می‌کنیم به سندباکس بازار سرمایه مراجعه کرده و فرایند‌های ورود به این محیط آزمون را طی کنند.

مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه فناوری‌هایی همچون رگ‌تک می‌توانند در پایش مقررات و آیین‌نامه‌ها کاربرد داشته باشند، افزود: همچنین تکنولوژی‌هایی اعم از ولث‌تک، بلاکچین، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی که همگی از موضوعات محیط‌های آزمون بازار سرمایه به شمار می‌روند نیز کاربرد‌های ویژه‌ای دارند.


  • بیشتر بخوانید:
اشتراک گذاری :
ارسال نظر