بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
حجم صف‌های فروش به ۲۲درصد تقلیل یافته و رود "نقدینگی" به حوض‌های کوچکتر بازارسرمایه نیز نوید کار کردن کلید‌های آقای قفل‌ساز بازارسرمایه شده است.
کد خبر : ۲۴۳۱۹۱

ضربه‌گیر سهم‌های دلار ۴۲۰۰تومانی

به گزارش بورس‌نیوز، اهالی کوچه بورسی‌ها در نخستین روز هفته چنان زیر تابلوی بورس تهران کاهوسکنجبین نوش‌جان کردند که به صدای چهچه شاخص گوش‌جان دادند و آواز دهل را از رونقی بازار می‌سرودند.

کلاغ‌های بازارسرمایه نیز از این صدا‌های بهشتی چندان دل‌خوشی ندارند و مسلما سعی بر قدرت‌بخشیدن عرضه‌ها خواهند کرد اما؛ امید که به امواج مثبت وجود دارد، تمام روباه و کلاغ‌ها را در خود غرق خواهد کرد؛ از سوی دیگر "هوش سرمایه" فعالان بازار باید برای شکار فرصت‌هایی همچون آهو بکار برده شود.

سرمایه‌گذاران بورسی باید این روز‌ها بسیار آماده‌تر برای شکار آهو‌های گریزپای دشت سعادت‌آباد حرکت کنند و تا اسیر کفتار‌های پیری که منتظر فرصت هستند نشوند؛ بنابراین در روز‌هایی که بازار با رشد ۲۰ هزار واحدی همراه بوده و شاخص هم‌وزن نیز نوید رشد را می‌دهد، اولویت انتخاب پرتفوی سرمایه‌گذاران باید کاملا منطقی باشد و به عساتید بورسی که این روز‌ها دوباره از غار تنهایی بیرون آمده‌اند، توجهی نکرده و بنیادی‌های خود را به سهم‌های لواشکی بازار، نفروشند.

در پایان این بخش نیز باید بگوییم که صف‌های فروش به ۲۲ درصد تقلیل یافته و رود نقدینگی، به حوض‌های کوچکتر بازارسرمایه نیز رسیده است.

مکتب‌نشینان بسم‌الله به بحرین گل زدند!

وقت‌کشی بحرینی‌وار تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به گونه‌ای بوده که انگار آبدارچی‌های برجام نیز از تعلل‌ها منفت می‌برند و می‌توانند دلار‌های خود را در آخرین روز‌ها دولت دوازدهم، گرانتر بفروشند؛ شاید باور نکنید در روز‌هایی که خبر از واردات و صادرات آنچنانی در بین الدولتین نیست، دلار این روز‌ها فتیله گرمای خود را در اوج ابسیتان بالا برده و هر روز گرانتر از دیروز به صف می‌نشیند تا متقاضیان ارز سبز، برای رشد دلار فرش قرمز پهن کنند؛ دلار امروز درحالی نیمی از راه مسیر ۲۴ هزار تومانی را طی کرد که سودای دلار ۲۵ هزارتومانی یک لحظه از سر دلالان و پای مکتب و منبرنشینان جمشیدخان بسم الله بیرون نمی‌رفت.

از سوی دیگر، در بازارموازی آن سوی میدان فردوسی نیز شاهد عملکرد مشابهی از برادر ناتنی دلار داشتیم؛ سکه نیز ابتدای معاملات خود را با افزایش ۱۵۰ هزارتومانی آغاز کرد اما؛ زمانی که دلار دستی رشد خود را کشید، این سکه بود کهچادر حیا را دوباره بر سر خود کشید؛ سکه در آخرین قیمت معاملات خود حدود ۱۰ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان معامله شد.

آجر‌های کج و ثریای دست نیافتنی

دومینوی رمزارز‌ها آنچنان سرعت ریزشی به خود گرفته که حتی اگر خود تسلا هم وارد گود شود، چرخ‌دنده خورد می‌کند، زیرا موج‌های لذت‌بخش تابستانی که سرمایه‌گذاران برای آفتاب‌گیری منتظر بودند، تبدیل به گردآب شد و سراب را از وسط کویر، به دریا آورد.

شاید اردیبهشت‌ماه هیچ سرمایه‌گذاری در مخیله خود نیز بیت‌کوین ۳۰هزاردلاری نمی‌گنجاند اما…………

وبی رمزارز‌ها همیشه خبر‌های بدی را مخابره نمی‌کنند مخصوصا که اهالی سیچوان چین، در حال عزیمت به کشور‌های حوزه CIS هستند و در خبر‌ها نیز آمده که اهالی پولشویی مالی یعنی فروشگاه‌های هنری و بین‌المللی از رمزارز‌ها استقبال شدیدی کرده‌اند.

بازار امروز نوبت کیست

خروج پول پارک شده حقیقی‌ها در صندوق‌های درآمد ثابت گویا مانند فنرفشرده شده‌ای بود که منتظر رهایی از بند اسارت و جبر روزگار بورسی شده بود و نمونه آن خروج ۲۰ درصدی پول از صندوق و جاری شدن آن "نقدینگی" زیر تابلوی بورس تهران است تا به سبزی بیشتر بازار کمک کند.

سهامداران باید آگاه باشند که در روز معاملاتی گذشته، رکورد ارزش معاملات در سال جدید زده شده و ارزش معاملات خرد نیز نکته‌ای طلایی از قفل‌ساز معروف بازارسرمایه است که قفل‌های صف‌فروش را نم‌نمک باز می‌کند اما؛ هر رشدی به اصلاح نیاز پیدا می‌کند.

تصورمان برای ابتدای معاملات بورس تهران بدین گونه است که در ابتدای بازار، بازگشایی‌هایی متعادل البته با میل به منفی را شاهد خواهیم بود و شاید عرضه‌ها در محدوده‌های منفی یا صفر تابلو را هم به خود ببینند، ولی انتظار سورپرایز بازار همانند هفته‌های گذشته و غافل‌گیری سهامداران زیر پرچم سبز بازار با رشد‌هایی که از ورود نقدینگی سرچشمه می‌گیرند نیز بسیار محتمل است.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که میز استراتژی پرتفوی خود را بر اساس سهم‌هایی ببندید که دارای فاکتور‌هایی مانند ارز ۴۲۰۰، عرضه در بورس‌کالا و ... هستند؛ کمی بیشتر اگر بخواهیم توضیح دهیم نیز باید تاکید کرد که سهم شرکت‌هایی که در بورس‌کالا عرضه دارند نیز یکی از سهم‌های در قالب استراتژی سهامداران باشد (البته، پیشنهاد می‌کنیم) چراکه عرضه این محصولات از قیمت‌گذاری دستوری خارج شده ضمن آنکه نرخ فروش آن‌ها دیگر ۴۲۰۰ تومانی نیست و از این پس باید نرخ نیمایی را برای خود مدنظر دهند پس باید نتیجه گرفت اگر سهمی را در گروه غذایی‌ها، تایرسازان، سیمان و ... یافتید که دلار ۴۲۰۰تومانی نیز در گذشته دریافت می‌کرده و الان باید به شرایط اقتصادی جدیدی، نقل‌مکان کند، این سهم‌ها را شکار کنید تا در مقابل ریسک‌های ارزی که در برابر پرتفوی شما قرار می‌گیرد، مقاوم‌تر باشید.


  • بیشتر بخوانید:

آخرین «تله» برای شکارچیان بورس

اشتراک گذاری :
ارسال نظر