بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
عملکرد درخشان پتروشیمی شازند به تایید و تصویب سهامداران رسید؛

تقسیم سود ۳۷۰۰ ریالی "شاراک"

تقسیم سود ۳۷۰۰ ریالی
مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی شازند روز چهارشنبه ۰۹/۰۴/۱۴۰۰ راس ساعت ۱۰ صبح با حضور نمایندگان سهامداران حقوقی در محل دفتر مرکزی تهران و به دلیل رعایت مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا و تاکید سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص نحوه برگزاری مجمع، از طریق لینک آپارات (قابل دسترس در سراسر کشور) به صورت زنده و با حضور سایر سهامداران حقیقی برگزار شد.
کد خبر : ۲۴۳۵۸۹

خواندن ۲ دقیقه

مجمع شرکت پتروشیمی شازند+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، دستور برگزاری جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی شازند استماع گزارش هیات مدیره و بازرس قانونی، انتخاب اعضای هیات مدیره، تصویب صورت‌های مالی سال (دوره) مالی منتهی به ۳۰ اسفند ماه ۱۳۹۹، انتخاب حسابرس و بازرس قانونی، انتخاب روزنامه کثیرالانتشار، تعیین حق حضور اعضای غیر موظف هیات مدیره، تعیین پاداش هیات مدیره و سایر موارد بود که بر اساس رای گیری بعمل آمده آقای عباس باباگل زاده کشتلی به عنوان رئیس مجمع، آقای علیرضا بنی اسدی به عنوان ناظر مجمع، آقای حمید فهیمی به عنوان ناظر مجمع و آقای سیروس صالحی به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیده و نماینده سازمان حسابرسی، گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی به مجمع عمومی صاحبان سهام را قرائت کرد.

مدیرعامل شاراک+بورس نیوز

سپس، ابراهیم ولدخانی، عضو هیات مدیره و مدیرعامل پتروشیمی شازند طی سخنانی ضمن عرض خیر مقدم به اعضای محترم مجمع عمومی عادی سالیانه پتروشیمی شازند و تقدیر و تشکر از نمایندگان سهامداران حقیقی و نمایندگان سازمان بورس و حسابرسی به بیان بخشی از عملکرد‌ها و کارنامه کاری پتروشیمی شازند در سال مالی ۱۳۹۹ پرداخت.

وی افزود: سال ۱۳۹۹ یکی از سخت‌ترین و پر چالش‌ترین سال کاری در عمر فعالیت‌های تولیدی شرکت پتروشیمی شازند بوده است.

مدیرعامل پتروشیمی شازند ادامه داد: از طرفی شیوع جهانی ویروس کرونا و بسته شدن مرز‌های صادراتی کشور و از طرف دیگر اعمال شدیدترین فشار‌ها و تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی و همچنین افزایش بی سابقه نرخ ارز و قیمت خوراک نفتا سبب شد که پتروشیمی شازند شرایطی را تجربه نمایند که تاکنون نظیر آن در طول دوران کاری شرکت وجود نداشته است.

ولدخانی خاطرنشان کرد: خطوط تولیدی واحد‌های پتروشیمی در تمامی روز‌ها و ماه‌های سال باید بدون وقفه به تولید محصولات بپردازند و امکان توقف در خط تولید وجود ندارد. در سال ۱۳۹۹ بنا به دلایل یادشده و همچنین تعطیلی تعداد زیادی از صنایع داخلی تا اوایل تیرماه و علاوه بر آن بسته بودن مرز‌های کشور، بخش عمده‌ای از محصولات تولیدی در انبار‌های مجتمع و حتی در فضای باز انباشته شده بود که خوشبختانه با اقدامات موثر و تمهیدات لازم از سوی همکاران، برای نخستین بار بخشی از محصولات صادراتی شرکت از طریق حمل و نقل ریلی به کشور ترکیه صادر شد و خوشبختانه شرایط شرکت از جهت انباشت محصولات تولیدی تا حدودی مساعد شد.

وی بیان کرد: شرایط ۶ماهه نخست سال ۱۳۹۹ شرایطی سخت و غیرقابل پیش بینی بود، اما به لطف خداوند متعال و تلاش شبانه روزی و جهادی همکاران، بر اساس یک استراتژی صحیح و حرکت به سوی تولیدات هوشمندانه توانستیم محصولاتی با حاشیه سود بیشتر تولید و روانه بازار‌های داخلی و صادراتی نماییم.

وی افزود: با توجه به محدودیت در تولید و مصرف اتیلن، یکی از سیاست‌های اصلی شرکت، تولید بهینه محصولات با حاشیه سود بیشتر و ارزش افزوده بالاست که خوشبختانه این مهم در سال ۱۳۹۹ محقق گردید و اگر محدودیت‌های تولید و تامین محصولات برای صنایع پایین دستی داخلی وجود نداشت، امکان صادرات بخش عمده‌ای از محصولات تولیدی پتروشیمی شازند به اقصی نقاط دنیا وجود داشت و در سال گذشته تولید محصولات جدید پلیمری یکی از اقدامات موثر شرکت در جهت تولید بهینه محصولات با حاشیه سود بالا بوده است.

مجمع شاراک+بورس نیوز

عضو هیات مدیره شرکت پتروشیمی شازند همچنین برخی از محصولات تولیدی پتروشیمی شازند نظیر: اتیلن اکساید، دو اتیل هگزانول و... از محصولات یونیک این شرکت بوده که تولید آن نقش حیاتی در کشور دارد و در سال ۱۳۹۹ با وجود تمامی موانع و مشکلات، سعی بر آن شد در تولید این محصولات مهم و حیاتی وقفه‌ای ایجاد نشود.

مدیرعامل پتروشیمی شازند با اشاره به تامین خوراک مورد نیاز مجتمع یادآور شد: این شرکت یکی از بزرگترین مصرف کنندگان خوراک مایع (نفتا) در صنایع پتروشیمی کشور بوده که تامین به موقع خوراک از اولویت‌های اصلی شرکت است و تامین خوراک مورد نیاز بر عهده شرکت‌های پالایشگاهی امام خمینی (ره) شازند و اصفهان بوده، اما به دلیل شرایط خاص کشور و ماموریت‌های محوله دیگری که بر عهده این شرکت‌های پالایشگاهی است، لذا به منظور تامین به موقع خوراک مورد نیاز مجتمع پتروشیمی شازند، مجبور می‌شویم این خوراک را از اقصی نقاط کشور تامین و به مجتمع ارسال نماییم.


وی اظهار کرد: قیمت نفتای تولیدی در کشور به منظور صادرات ۲۵۰ دلار بوده، در حالی که این خوراک با قیمت ۴۰۰ دلار به پتروشیمی شازند فروخته می‌شود و این در حالی است که ۸۰% قیمت تمام شده محصولات تولیدی شرکت را خوراک تشکیل می‌دهد که خوشبختانه با پیگیری‌های حقوقی بعمل آمده از مبادی ذیربط مبنی بر گران فروشی برخی از شرکت‌های پالایشگاهی کشور، مبلغی بالغ بر ۳۵۰۰ میلیارد ریال تخفیف عائد شرکت شد که این اقدام یکی از اقدامات ارزشمند و موثر در سال ۱۳۹۹ می‌باشد.

دریافت به موقع خوراک و نقش آن در سودآوری شرکت

 ولدخانی افزود: یکی از تاثیرگذارترین عوامل در سودآوری شرکت، تامین به موقع خوراک و استفاده بهینه از آن است. پتروشیمی شازند روزانه قریب به ۲۶۰۰ تن خوراک مصرف می‌نماید که در سال گذشته سعی بر دریافت و استفاده حداکثری از خوراک‌های سبک بوده است. با توجه به فرایند تولیدات پتروشیمی شازند، در کنار تولید محصولات اصلی، تولید محصولات فرعی نظیر محصول بنزین پیرولیز نهایی (PGH) نیز در واحد‌های تولیدی این مجتمع صورت می‌گیرد که مطابق صورت‌های مالی موجود، ۳۰درصد از فروش ماهیانه شرکت مربوط به تولید این محصول فرعی بوده، در حالی که در سال ۱۳۹۹ به دلیل تشدید تحریم‌های ظالمانه و همچنین حضور شرکت‌های پخش و پالایش در بازار صادراتی افغانستان و صادرات بنزین شرکت‌های یاد شده با مبلغی پایین‌تر از محصول صادراتی پتروشیمی شازند، این شرکت عملاً صادراتی به کشور افغانستان نداشته، اما همانطور که بیان شد، تولیدات هوشمندانه پتروشیمی شازند منجر به بهبود عملکرد تولیدی شرکت در سال ۱۳۹۹ شد. با این وجود در سال جاری نیز با برگزاری تندر به دنبال صادرات محصول A۸۷ می‌باشیم که امیدواریم بتوانیم این محصول را با قیمت ۲۶۰ تا ۲۷۰ دلار صادر نماییم.

مدیرعامل پتروشیمی شازند به دریافت نخستین محموله خوراک از پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره داشته و بیان کرد: در سال گذشته برای نخستین بار، بخشی از خوراک مورد نیاز مجتمع پتروشیمی شازند از طریق خط لوله و از نفتای خریداری شده از شرکت پالایشگاه ستاره خلیج فارس وارد مجتمع شد که دریافت خوراک از طریق خط لوله، حداقل ۵۰درصد نسبت به حمل و نقل زمینی صرفه جویی عائد شرکت کرد.

وی یادآور شد: یکی از اقدامات موثر در خصوص تامین به موقع خوراک مورد نیاز شرکت، استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های مینی ریفانری کشور می‌باشد که بین ۱۴ تا ۱۶ درصد محصولات این مینی ریفاینر‌ها نسبت به محصولات پخش و پالایش کمتر بوده که می‌توان با استفاده از خوراک تولیدی این شرکت ها، به اشتغالزایی پایدار در این بخش نیز کمک شایانی کرد.

ولدخانی خاطرنشان کرد: در نوع خوراک دریافتی آیتم‌هایی نظیر: خوراک سبک، خوراک سنگین، پنتان و یا LPG بسته به نوع مصرف واحد‌های تولیدی مجتمع پتروشیمی شازند مورد نظر می‌باشد و سعی بر آن داریم تا یک سبد متنوع از انواع خوراک‌ها با توجه به صرفه اقتصادی برای شرکت فراهم نماییم. شرکت پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند برشی به عنوان C۴ تولید می‌نماید که در سال ۱۳۹۹ سعی بر دریافت و تبدیل ۲۰۰ تن از این نوع برش را در پتروشیمی شازند داشتیم که تبدیل آن موجب افزایش تولید اتیلن و کاهش تولید محصولات فرعی در شرکت می‌شود. همچنین یکی از برنامه‌های این شرکت، فروش برش‌های C۵، C۶ و C۷ به صورت تفکیکی است که این مهم در دست اجراست.

پتروشیمی شازند، تنها تولید کننده گرید‌های پزشکی در کشور

مدیرعامل پتروشیمی شازند به تولید انوع گرید‌های پزشکی در دوران پاندمی ویروس کرونا اشاره داشته و گفت: گرید اسپان باند یکی از گرید‌های اصلی در تولید ماسک‌ها و ماده اولیه گان‌های پزشکی بوده و پتروشیمی شازند در راستای تحقق اهداف و رسالت‌های مسئولیت اجتماعی به عنوان تنها تولیدکننده این نوع گرید، ضمن تامین نیاز کشور، نقش بسزایی در حفظ سلامت جامعه در دوران کرونا ایفا نموده تا جایی که شرایط صادرات آن نیز فراهم شده است.

وی در ادامه یادآور شد: هگزان یکی از محصولات مورد نیاز در برخی از واحد‌های مجتمع پتروشیمی شازند است که در گذشته سالانه بالغ بر ۲۰۰۰ تن از این محصول از خارج کشور وارد می‌شد که خوشبختانه با تلاش‌های همکاران ساعی و متخصصین شرکت، این محصول در کشور بومی‌سازی شده و ضمن قطع واردات آن، در سال ۱۳۹۹ مبلغی معادل ۲ میلیون دلار صرفه جویی ارزی کسب نموده ایم. ضمناً در حال حاضر پژوهش‌های تحقیقاتی به منظور دریافت هگزان از شرکت‌های پالایشگاهی در حال اجراست.

تولید صادرات محور پتروشیمی شازند

ولدخانی به اهمیت تولیدات برخی از واحد‌های مجتمع پتروشیمی شازند اشاره و بیان کرد: واحد بوتادین رابر واقع در ناحیه دو بهره برداری از واحد‌های مهم این مجتمع بوده که تولیدات آن در صنایع تایرسازی و لاستیک‌سازی کاربرد دارد و در سال گذشته با اقدامات فنی و تخصصی صورت پذیرفته در این واحد، کیفیت محصولات تولیدی آن افزایش چشمگیری یافته و شرایط صادرات آن تسهیل شده است.

همچنین، واحد اتیلن اکساید ناحیه سه بهره برداری نیز به عنوان یک واحد بزرگ و یونیک در کشور به تولید گاز‌های مورد استفاده در استریل تجهیزات اتاق‌های عمل بیمارستانی، صنایع دارویی و... می‌پردازد که در سال ۱۳۹۹ متخصصین شرکت موفق به دستیابی به دانش فنی طراحی، ساخت و نصب راکتور چهارم این واحد در داخل شرکت شدند که با راه اندازی راکتور جدید، شاهد افزایش ۲۵ درصدی در تولیدات واحد اتیلن اکساید پتروشیمی شازند هستیم.

مدیرعامل و عضو هیات مدیره پتروشیمی شازند به اهمیت استفاده از کاتالیست‌ها در واحد‌های پتروشیمی اشاره کرده و عنوان کرد: کاتالیست‌ها به عنوان یکی از مواد اولیه ضروری در صنایع پتروشیمی نقش کلیدی و حیاتی داشته و طی سالیان اخیر به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه بین المللی، امکان تامین آن از منابع و لایسنسور‌های اصلی وجود ندارد. اما با خودباوری و تکیه بر توانمندی داخلی، تعدادی از این کاتالیست‌ها با همکاری شرکت پژوهش و فناوری در داخل کشور بومی سازی و در تعدادی از واحد‌های تولیدی مجتمع شازند مورد استفاده قرار می‌گیرد. یادآور می‌شود برخی از کاتالیست‌های مستعمل موجود در مجتمع دارای فلز‌های گرانبهایی نظیر پالادیم و یا رودیم می‌باشد که به لطف خدا و با تلاش همکاران، از کاتالیست‌های مستعمل موجود در مجتمع، دو کاتالیست بازیافت شده و مجددا در خط تولید استفاده می‌شود.

نقش پتروشیمی شازند در ارزآوری کشور

 ولدخانی ادامه داد: در طی سه سال گذشته پتروشیمی شازند بیش از یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار ارزآوری را برای کشور تحصیل کرده که بخش عمده‌ای از ارز حاصل از صادرات محصولات تولیدی شرکت، به چرخه بانکی کشور وارد و تحویل صرافی بانک ملی شده و تنها بخشی از این ارز به منظور تهیه مواد، تجهیزات و قطعات مورد نیاز واحد‌های تولیدی در اختیار شرکت است.

پتروشیمی شازند؛ نگین سبز صنعت کشور

وی به برنامه‌ها و اقدامات محیط زیستی شرکت پتروشیمی شازند اشاره کرده و یادآور شد: توجه به مسائل محیط زیستی همواره در دستور کار این شرکت قرار دارد و همکاری‌های خوبی با سازمان محیط زیست در این زمینه صورت پذیرفته است. از آنجایی که کلیه فعالیت‌های پتروشیمی شازند در زمینه فعالیت‌های محیط زیستی به صورت آنلاین و شبانه روزی توسط سازمان حفاظت محیط زیست پایش می‌شود، خوشبختانه شرکت طی سالیان اخیر در زمره صنایع پاک قرار دارد و مسئولین منطقه به خصوص نماینده محترم فعلی مردم شهرستان شازند در مجلس شورای اسلامی نیز حمایت‌های خوبی از فعالیت‌های پتروشیمی شازند در این بخش داشته اند که از حمایت‌های ایشان تشکر و قدردانی را داریم.

در جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی شازند، ولدخانی به موارد دیگری نظیر: بومی سازی محصول اتمر ۱۶۳ توسط محققین واحد تحقیق و توسعه شرکت و جلوگیری از واردات این محصول، بازسازی و استفاده مجدد از پیکج سرماساز متان واقع در واحد بوتاکلر (یکی از واحد‌های مجتمع پتروشیمی شازند که طی سالیان گذشته به صورت کامل از مدار سرویس خارج شده بود که مجددا مورد استفاده قرار گرفت)، پیگیری اجرای طرح جامع آب و پساب در شرکت به منظور کاهش بهره برداری از منابع آبی زیر زمینی منطقه و استفاده مجدد از پساب تولید شده در مجتمع، مذاکره مستمر با مسئولین استان به منظور استفاده از فاضلاب شهر‌های اراک، شازند و مهاجران به منظور تصفیه و جایگزینی در قالب آب‌های صنعتی مورد نیاز واحد‌های تولیدی مجتمع، انعقاد قرارداد با یکی از شرکت‌های دانش بنیان کشور به منظور تبدیل محصول PGH به بنزن و همچنین اجرای فاز مطالعاتی دریافت OFF GAZ از پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند به منظور تولید پروپیلن در شرکت پتروشیمی شازند اشاره نمود.

کارنامه درخشان پتروشیمی شازند در سال مالی ۱۳۹۹

مدیرعامل پتروشیمی شازند در پایان سخنان خود ضمن اشاره به کارنامه موفق و عملکرد درخشان شرکت پتروشیمی شازند در سال مالی ۱۳۹۹ و افزایش ۶۴ درصدی فروش، افزایش ۲۷۸ درصدی سود ناخالص، افزایش ۳۱۰ درصدی سود عملیاتی، افزایش ۲۰۸ درصدی سود خالص، افزایش ۱۸۴ درصدی سرمایه در گردش، افزایش ۱۴۶ درصدی نسبت سود عملیاتی به فروش، افزایش ۱۱۷ درصدی نسبت بازده مجموع دارایی‌ها و افزایش ۲۲۱ درصدی نسبت بازده حقوق صاحبان سهام در این سال، از حمایت‌های بی دریغ سهامداران محترم حقیقی و حقوقی و نیز اعضای محترم هیات مدیره به پاس نتایج ارزنده در فعالیت و دستاورد‌های شرکت پتروشیمی شازند تقدیر و تشکر کرد.

 مدیرعامل پتروشیمی شازند و باباگل‌زاده، ریاست مجمع، به برخی از سوالات سهامداران که از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۲۱۲۰ ارسال شده بود، پاسخ‌های لازم را ارائه کردند.

همچنین صورت‌های مالی شرکت پتروشیمی شازند برای سال منتهی به ۳۰/۱۲/۱۳۹۹ و گزارش فعالیت هیات مدیره به تصویب مجمع رسید.

با تصویب مجمع به ازای هر سهم مبلغ ۳۷۰۰ ریال سود به تمامی سهامداران حقیقی و حقوقی با اولویت پرداخت به سهامداران حقیقی به تصویب رسید.

ضمنا بر اساس تصمیمات اعضای محترم مجمع عمومی، سرمایه گذاری گروه توسعه ملی، صندوق بازنشستگی کشوری، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، سرمایه گذاری گروه توسعه ملی و سرمایه گذاری مدیریت سرمایه مدار به مدت دو سال به عنوان اعضای هیات مدیره جدید پتروشیمی شازند انتخاب شدند و سازمان حسابرسی به عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و سازمان حسابرسی به عنوان بازرس علی البدل انتخاب شدند.

شایان ذکر است، روزنامه‌های کثیر الانتشار اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه‌های رسمی شرکت پتروشیمی شازند از سوی مجمع مشخص شد.


  • بیشتر بخوانید:

در مجمع "شاراک" ۳۷۰ تومان تقسیم شد

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۶
سلام پس چ ا سود سهام داران رو واریز نمیکنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۶
سلام پس چ ا سود سهام داران رو واریز نمیکنید