بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۷
قیمت اتریوم درحال کاهش است
اگرچه روند قیمتی اتریوم (ETH) ممکن است در کوتاه مدت صعودی به نظر برسد، اما عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند قیمت آلت کوین برتر جهان را در محدوده فعلی ثابت نگه دارد.
کد خبر : ۲۴۵۰۶۴

قیمت اتریوم+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، از زمان اظهارات ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، هم‌بنیانگذار اتریوم، مبنی بر به تأخیر افتادن روند انتقال شبکه اتریوم به الگوریتم اثبات سهام به دلیل اختلافات داخلی تیم، قیمت اتریوم در حال کاهش بوده است.



فاز اول این پروسه که مقیاس‌پذیری شبکه را از طریق فناوری شاردینگ افزایش می‌دهد، به سال ۲۰۲۲ میلادی موکول شده است. علاوه بر این، ماهیت غیرمتمرکز ذاتی دیفای ممکن است چندان سودمند نباشد؛ چون پردازش به روش شاردینگ نیاز به انجام تراکنش‌ها از طریق یک ریلی چین (relay chain) دارد.

در ادامه، به سه عاملی که در کوتاه مدت ممکن است قیمت اتریوم را به صورت منفی تحت تأثیر قرار دهند، می‌پردازیم.

هارد فورک لندن بخشی از نقشه راه عرضه نهایی اتریوم ۲.۰ در سال ۲۰۲۲ میلادی است. اجرای این به‌روزرسانی برای تاریخ ۴ آگوست برنامه‌ریزی شده، اما پیش از این نیز به دلایل مختلفی به تعویق افتاده بود.

طرح بهبود پیشنهادی EIP-۱۱۵۹ که هدف آن سوزاندن بخشی از کارمزد‌های بلاکچین اتریوم است، درآمد ماینر‌ها را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، طرح EIP-۳۵۵۴ سختی استخراج اتریوم را افزایش داده و به این ترتیب، ماینر‌های این شبکه را به مهاجرت به الگوریتم اثبات سهام مجبور می‌کند.

از سوی دیگر، توسعه‌دهندگان اتریوم در طول تاریخ در عمل کردن به وعده‌های خود چندان خوش‌قول نبوده‌اند. اگر این به‌روزرسانی آخر نیز به صورت جزئی انجام شده و اعمال تغییرات در شبکه با تأخیر همراه باشد، قیمت اتریوم می‌تواند سقوط کند؛ چون بخشی از رالی صعودی اخیر به دلیل تبلیغات پیرامون این هارد فورک بوده است.

این بار نگرانی اصلی، مسائل تکنیکال نیست، بلکه مربوط به موضوعات اجتماعی است. هنگامی که ماینر‌های اتریوم متوجه شوند منبع درآمد آن‌ها به تدریج قطع می‌شود، دیر یا زود به شبکه‌های رقیب خواهند پیوست.

اگرچه بیشتر بلاکچین‌های با قابلیت قرارداد هوشمند مبتنی بر مدل اثبات سهام طراحی شده‌اند، برخی از پروژه‌های کمتر شناخته‌شده می‌توانند الگوریتم خود را برای پشتیبانی از Ethash تغییر دهند.

علاوه بر این، این احتمال نیز وجود دارد که بایننس چین یا سولانا (Solana) یک لایه امنیتی اضافی را با استفاده از قدرت پردازشی این دسته از ماینر‌های اتریوم، ایجاد کنند. اگرچه این سناریو بسیار بعید به نظر می‌رسد، اما بدون شک قیمت اتریوم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

هرچه مدت زمان بیشتری طول بکشد تا اتریوم ۲.۰ به طور کامل پیاده‌سازی شود و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) کد خود را برای پشتیبانی از قابلیت پردازش موازی (sharding) ارتقا دهند، انگیزه توسعه‌دهندگان این برنامه‌ها برای افزودن پشتیبانی چند زنجیره‌ای بیشتر می‌شود.

کرو (Curve) و آوه (AAVE)، دو پروتکل پیشرو در حوزه دیفای، هر دو از بلاکچین‌های دیگری به غیر از اتریوم نیز پشتیبانی می‌کنند. در همین حال، بر اساس داده‌های دیفای لاما (DeFi Llama)، پالی‌گان ۵۵۰ میلیون دلار از قرارداد‌های کرو و ۱٫۸ میلیارد دلار از قرارداد‌های آوه را نگهداری می‌کند.

در نهایت، محتمل‌ترین قاتل اتریوم خود این شبکه است؛ چون به تعویق انداختن راه‌حل مقیاس‌پذیری، کاربران و برنامه‌های غیرمتمرکز را به استفاده از راه‌حل‌های جایگزین سوق می‌دهد. در همین حال، مهاجرت به الگوریتم اثبات سهام نیز می‌تواند منجر به تقویت بلاکچین‌های رقیب شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر