بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سراب سود در پارکینگ این صنعت بورسی

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان گفت: به نظر می‌رسد در صورت سنگین‌تر شدن طرف عرضه در بازار خودرو، شرکت‌های خودرویی تحرک چندانی نخواهند داشت و اگر تیراژ تولید خودروسازان از ۸۰۰ هزار واحد فراتر رود، فعالیت شرکت‌های لیزینگ رونق خواهد گرفت.
کد خبر : ۲۴۵۴۹۵

سراب سود در این صنعت بورسی

به گزارش بورس نیوز، اهالی جاده مخصوص بی‌صبرانه در انتظار آزادسازی قیمت خودرو هستند. با توجه به اختلاف نرخ فروش خودرو باقیمت‌های بازار آزاد و نیز عدم تحرک سهام خودرویی‌ها در هفته‌های سبز بازار سرمایه، انتظار می‌رود در صورت آزادسازی قیمت‌ها، شاهد تحرکاتی در این گروه باشیم. اتفاقی که در سیمانی هم شاهد آن بودیم.

سیمان و خودرو دو معقوله جدا از هم هستند

مصطفی صفاری مدیرعامل شرکت سبد گردان سرمایه ایرانیان در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: شرایط بازار خودرو با بازار سیمان کاملاً متفاوت است. در بازار سیمان، تعداد محدودی دلال اقدام به خرید سیمان از شرکت‌ها می‌کردند و سود حاصل از فروش سیمان در بازار آزاد نصیب همین عده محدود می‌شد اما؛ در بازار خودرو، شورای رقابت شرایط خاصی برای فروش خودروسازان تعریف کرده و خودرو بر اساس قرعه‌کشی بین تعداد زیادی متقاضی به فروش می‌رسد که اتفاقاً تا چندی قبل، بخش زیادی از متقاضیان خرید خودرو، دلالان بودند! ولی با توجه به بحث مالیات بر عایدی سرمایه، دلالی خودرو جذابیتی ندارد و خودروسازان در فروش محصول خود با چالش مواجه شده‌اند. به همین دلیل برخی محصولات، دیگر بدون قرعه‌کشی به فروش می‌رسد.

وی افزود: نکته دیگر اینکه به علت محدودیت در سمت عرضه، بحث مالیات بر عایدی سرمایه مطرح‌شد و واقعیت آن است که اگر واردات خودرو آزاد می‌شد، بازار خودرو با چنین شرایطی مواجه نمی‌شد. معتقدم به‌جای این شیوه قیمت‌گذاری و پر کردن جیب دلالان بازار خودرو، بهتر بود شرایطی فراهم می‌شد تا این سود نصیب شرکت‌ها شده و صرف هزینه‌هایی همچون گازسوز کردن خودروها و تولید خودروهای برقی شود.



صفاری تصریح کرد: درهرحال معتقدم تقاضای خودرو شیب نزولی دارد و اگر همین روال ادامه یابد، تجربه چند سال قبل تکرار شده و خودروسازان با چالش کمبود تقاضای خرید خودرو روبرو خواهند شد. در چنین وضعیتی، انتظار افزایش درآمد خودروسازان و بهبود سودآوری شرکت‌ها نمی‌رود‌.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به نظر می‌رسد در صورت سنگین‌تر شدن طرف عرضه در بازار خودرو، شرکت‌های خودرویی تحرک چندانی نخواهند داشت و اگر تیراژ تولید خودروسازان از ۸۰۰ هزار واحد فراتر رود، فعالیت شرکت‌های لیزینگ رونق خواهد گرفت. خودروسازان هرگز به سود نخواهند رسید و سود چرخه تولید خودرو نصیب قطعه سازان خواهد شد. سهام خودرویی‌ها بیشتر بستگی به انتظارات تورمی و رشد ارزش دارایی‌های شرکت‌ها خواهد داشت و به سهام این شرکت‌ها باید به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری دارایی محور نگاه کرد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سر به فلک کشیدن زیان خالص ۳ ماهه
عملکرد ۳ ماهه ابتدایی خساپا در سال مالی ۱۴۰۰؛

سر به فلک کشیدن زیان خالص ۳ ماهه "خساپا"

آزادسازی قیمت ها، مطالبه امسال سهامداران
مدیرتحلیل‌گروه صنعتی‌و‌معدنی امیر در گفت‌وگو بابورس‌نیوز تاکید کرد:

آزادسازی قیمت ها، مطالبه امسال سهامداران

کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز:

آزادسازی قیمت خودرو نیازمند عزم ملی است

۲ نکته مغفول مانده قبل از آزادسازی قیمت خودرو
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

۲ نکته مغفول مانده قبل از آزادسازی قیمت خودرو

ارسال نظر