بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز:

روند سال گذشته در بورس تکرار نمی شود

کارشناس بازار سرمایه گفت: به خاطر چشم انداز تورمی و فشار بر قیمت دلار، تقاضا در بازار افزایش یافته، اما انتظار شکل گیری روند همانند سال گذشته را نداریم.
کد خبر : ۲۴۵۸۵۷

روند سال گذشته در بورس تکرار نمی شود

امیرعلی امیرباقری در گفتگو با بورس نیوز درباره وضعیت بورس اظهار کرد: در شرایط حاضر، عمدتا به خاطر چشم انداز تورمی و بدبینی که نسبت به نتیجه مذاکرات برجام وجود دارد و فشار بر قیمت دلار، تقاضا در بازار افزایش یافته، اما انتظار شکل گیری روند همانند سال گذشته را نداریم و همانطور که پیش بینی شده بود راه سهام و صنایع از هم جدا می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه افزود: با شرایط فعلی، بورس باثبات است مگر اینکه اتفاق سیاسی رخ دهد که فشار نامتعارفی چه در جهت مثبت یا در جهت منفی بر نرخ ارز وارد شود.

وی گفت: گزارش‌های شرکت‌های بزرگ، بنیادی، صادرات محور و دلارمحور موید این است که با افزایش نرخ ارز فروش شرکت‌ها و مبالغ آنها ترمیم شده و آثار سودآوری دیده می‌شود و می‌تواند کنار عوامل سیاسی در روند مثبت بازار ثبات ایجاد کند.

امیرباقری درباره دلیل رشد شاخص ساز‌ها بیان کرد: زمانی که گزارش‌های سه ماهه امسال را کنار گزارش‌های سه ماهه سال گذشته قرار می‌دهیم مبلغ کل فروش و تاثیر آن در سودآوری شرکت‌ها دیده می‌شود از طرفی بازار ذهنیت مناسبی نسبت به سهام کوچک که در یکی دو سال گذشته پروژه محور بودند و با فشار نقدینگی رشد‌های چند برابری کردند و پس از آن در ریزش قفل صف فروش شدند ندارد، بنابراین سهامداران ترجیح می‌دهند در کنار فرصت‌های بازار سرمایه بتوانند امنیت و نقدشوندگی سرمایه خود را هم حفظ کنند و با ریسک کمتر بازدهی معقول تری داشته باشند.

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بازار تا یک تا دو سال آینده به صورت چرخشی حرکت خواهد کرد یعنی سرمایه وارد سهام می‌شوند و زمانی که این سهام به نقاط مقاومت رسیدند نقدینگی وارد سهام دیگر خواهد شد بنابراین نمی‌توان از یک گروه به عنوان گروه قالب صحبت کرد، اما می‌توان عنوان کرد، سرمایه‌گذاران بزرگ عمدتا به دنبال سهامی خواهند رفت که با ریسک مطلوب، بازدهی مرغوب کسب کند.

وی درباره امکان رشد هیجانی بورس گفت: بازار سرمایه از کلیت اقتصاد جدا نیست اگر تیم اقتصادی واقعیت اقتصاد را درک و اقدام عاجل برای آن نکند وارد فروشکست اقتصادی خواهیم شد و دیگر فقط پای بازار سرمایه در میان نخواهد بود.

امیرباقری گفت: قطعا تیم اقتصادی باید راهکار‌های عملی برای کنترل نقدینگی اصلاح تورم ساختاری، استقلال بانک مرکزی و سایر موارد کلان داشته باشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مقایسه ظرفیت اسمی، درآمد فروش و سودآوری پتروشیمی های ایران
نگاهی جامع به صنعت پتروشیمی در ایران و جهان(بخش دوم)

مقایسه ظرفیت اسمی، درآمد فروش و سودآوری پتروشیمی های ایران

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

بورس در مسیر بازگشت اعتماد

بهبود شرایط اقتصادی با حضور خاندوزی در وزارت اقتصاد
عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد

بهبود شرایط اقتصادی با حضور خاندوزی در وزارت اقتصاد

ارسال نظر