بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تداوم سبزی بازار سرمایه تا پایان سال

تداوم سبزی بازار سرمایه تا پایان سال
مبنای ارزش گذاری سهام، باید صورت های مالی و تحلیل وضعیت شرکت و صنعت باشد؛ نه افت قیمت سهم!
کد خبر : ۲۴۶۰۰۲

تداوم سبزی بازار سرمایه تا پایان سال

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه در ماه‌های اخیر رشد مناسبی داشته و شاخص کل مجدداً قله ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی را از آن خودکرده است. اما باید دید این روند صعودی تا کجا ادامه خواهد داشت.

حافظ عزیزی نقش، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: بررسی روند شاخص کل بورس نشان می‌دهد بورس تهران از دو روز مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، استارت حرکت زده و روند صعودی شکل‌گرفته، هنوز ادامه دارد. این رشد، دلایل متعددی داشت که مهم‌ترین این دلایل، کاهش امیدواری‌ها نسبت به افت نرخ ارز بود. تا قبل از آن گمانه‌زنی‌هایی از احیای برجام و کاهش نرخ ارز مطرح بود و بازارهای مالی از جمله بازار سرمایه، بازار خودرو، بازار مسکن و بازار طلا، خود را با دلار ۲۰ الی ۲۵ هزارتومانی تطبیق داده بودند. ولی با فرارسیدن ایام انتخابات و کاهش خوش‌بینی‌ها به توافق و احیای برجام در کوتاه‌مدت، نگرانی بازار سرمایه بابت افت شدید نرخ ارز بعد از توافق و احیای برجام برطرف شد.



وی افزود: به‌هرحال بخش عمده شرکت‌های بازار سرمایه ما، وابسته به قیمت‌های جهانی و نرخ ارز هستند و انتظارات سرمایه‌گذاران در مورد نرخ آتی دلار، اثر بااهمیتی بر تحلیل سهام شرکت‌ها دارد. ازاین‌رو، با کاهش نگرانی افت نرخ ارز، پول‌های پارک شده به بازار سرمایه بازگشت و حقوقی‌ها، در کف قیمتی شروع به خرید کردند و حقیقی‌ها را هم به بازار کشاندند و نقدینگی، جذب سهم‌های بزرگ و ارزنده بازار خصوصاً در گروه‌های فلزی و معدنی و پتروشیمی شد. این اتفاق، منجر به افزایش قیمت این سهم‌ها شد و این ۳ صنعت بورسی به‌طور میانگین، ۳۵ الی ۴۰ درصد رشد کردند. علاوه بر این، بعد از ریزش تقریباً ۵۰ درصدی بازار سرمایه، نقدینگی قابل‌توجهی از این بازار خارج‌شده و وارد بازار رمز ارزها یا اوراق با درآمد ثابت و... شده بود. ولی بعد از یک ریزش سنگین، اکثر سهم‌های بازار به کف قیمتی رسیده و کمتر از ارزش ذاتی، معامله می‌شدند و این افت قیمت شدید، توجیهی برای خرید بود. در چنین شرایطی، بازار رمز ارزها هم افت کرد و برخی کارگزاری‌های رمزارزها در کشور هم دچار مشکل شدند و بازار سرمایه، دوباره برای سرمایه‌های سرگردان و پول‌های هوشمند جذاب شد‌. ضمن اینکه نباید از افزایش قیمت جهانی نفت و کامودیتی ها و نیز نرخ ارز هم غافل شد. افزایش تقاضای سیمان در کشور و ورود سیمان به بورس کالا و افزایش درآمد فروش این شرکت‌ها هم در جذابیت سهام سیمانی‌ها مؤثر بود. علاوه بر این موارد، رونق مجدد بورس، رفتارهای هیجانی سهامداران را هم به دنبال داشت و دوباره هیجان خرید در بازار سرمایه شکل گرفت. با این شرایط، رونق بازار سرمایه کاملاً عقلایی، منطقی و قابل‌انتظار بود. البته رشد تمام نمادهای بازار، توجیه ندارد و برخی نمادها که این روزها با صف خرید و رشد قیمتی مواجه‌اند، چندان ارزنده نیستند!

عزیزی نقش در پاسخ به این سؤال که "آیا خریدهای هیجانی در بازار، آن‌قدر بوده که ایجاد نگرانی کند یا نه"؛ گفت: خیر، هنوز اکثر سهم‌های بازار، با سقف قیمتی سال قبل فاصله‌دارند(البته در خیلی از نمادها، سقف‌های سال قبل حبابی بود). اما در صورتی باید نگران رشد بازار سرمایه بود که یا سهم‌ها، بالاتر از ارزش ذاتی معامله شوند و یا اتفاق اثرگذاری مثل احیای برجام رخ دهد. در حال حاضر، بازار سرمایه در انتظار اتفاق منفی خاصی نیست. اما با در نظر گرفتن کلیه شرایط، خرید سهم‌های کوچک با نسبت P بر E بسیار بالا، اصلاً توجیه ندارد و یک افت قیمت مثلاً ۶۰ تا ۷۰ درصدی، دلیل منطقی برای ارزندگی این‌گونه سهم‌ها نیست‌. بعضی سهم‌های بازار باوجود افت قیمت شدید، کماکان برای سرمایه‌گذاری ارزنده نیستند. سهم‌هایی برای سرمایه‌گذاری ارزنده هستند که صورت‌های مالی و روند سودآوری شرکت، توجیه‌کننده رشد قیمت سهام باشد. مبنای ارزش‌گذاری سهام، باید صورت‌های مالی و تحلیل وضعیت شرکت و صنعت باشد؛ نه افت قیمت سهم!


بیشتر بخوانید: پیش بینی بازگشت شاخص ۲ میلیونی


این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: سهم‌های بزرگ و بنیادی بازار هنوز آن‌قدر رشد نکرده‌اند که نگران رشدشان باشیم. مادامی‌که قیمت‌های جهانی افت چشمگیری نداشته باشد و نفت خام به کمتر از ۶۰ دلار نرسیده باشد و تا وقتی دلار قیمت‌های کمتر از ۲۰ هزار تومان را لمس نکند، نگران رشد سهم‌های کامودیتی محور و صادرات محور بازار نباید بود و فعلاً انتظار کاهش قیمت‌ها نمی‌رود. در صورت توافق و احیای برجام نیز، اگر دولت منابع ارزی را صرف اصلاح ساختار اقتصادی کشور، افزایش منابع ارزی بانک مرکزی و تکمیل طرح‌های توسعه‌ای ناتمام کند، بازار سرمایه هم‌روند مثبت خود را ادامه خواهد داد. مگر آنکه دولت، سیاست‌های نادرست دولت‌های قبلی را در پیش بگیرد و برای جبران کسری بودجه اقدام به ارزپاشی کند که در آن صورت باید منتظر پیامدهای سیاست‌های نادرست پس از برجام باشیم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عدم توافق و کابینه ترسناک دولت
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

عدم توافق و کابینه ترسناک دولت

بهترین استراتژی سرمایه گذاری در بازار سرمایه
مدیر سرمایه گذاری شرکت تحلیلگر امید در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد:

بهترین استراتژی سرمایه گذاری در بازار سرمایه

روند صعودی بازار ادامه خواهد داشت
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

روند صعودی بازار ادامه خواهد داشت

تکنیکال و بنیادی؛ چراغ راه کم تجربه ها
در گفت‌وگو با بورس نیوز عنوان شد

تکنیکال و بنیادی؛ چراغ راه کم تجربه ها

ارسال نظر