کد خبر : ۲۴۶۶۱۷
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز پاسخ داد:
۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
خودروسازی ما در تیررس تحریم ها قرار دارد و چه بسا اگر صنعت خودرو در کشور ما به جای تمرکز بر داخلی سازی، اقدام به مونتاژ خودرو می کرد، با شروع تحریم ها، کارخانجات خودروسازی ناچار به تعطیلی بودند.

چرا در درآمدزایی، از ترکیه عقب هستیم

به گزارش بورس نیوز، در شرایطی که صنعت خودروسازی در کشور ما و ترکیه، عمر تقریبا یکسانی دارد، وضعیت سودآوری این صنعت در دو کشور قابل قیاس نیست. خودروسازان بزرگ کشور ما بار زیان انباشته هنگفتی را به دوش می کشند. حال آنکه ترکیه از محل صادرات خودروهای مونتاژ شده خود سالانه ۵.۵ میلیارد دلار درآمد دارد.

امیرحسن کا‌کایی کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: مقایسه صنعت خودرو در کشور ما و ترکیه، اساسا مقایسه درستی نیست. نکته اینجاست که خودروسازی ما در تیررس تحریم ها قرار دارد و چه بسا اگر صنعت خودرو در کشور ما به جای تمرکز بر داخلی سازی، اقدام به مونتاژ خودرو می کرد، با شروع تحریم ها، کارخانجات خودروسازی ناچار به تعطیلی بودند. فراموش نکنید که به محض تحریم، حتی چینی ها حاضر به همکاری با خودروسازان و قطعه سازان ما نبودند. ضمن اینکه ما با چالش کمبود ارز هم مواجه هستیم و در صورت تعطیلی خودروسازی در کشور، امکان تامین نیاز بازار خودرو در کشورمان از طریق واردات نبود.

وی افزود: رشد خودروسازی و تولید خودرو رقابتی، در گرو زنجیره تامین جهانی است اما؛ خودروسازان ما در زنجیره جهانی تامین و توسعه تکنولوژی نیستند. کشور ما سیاست های خاص خود را دارد و باید تبعات این سیاست ها را بپذیریم. اقتصاد خودرو و هزینه های نوآوری به گونه ای است که در یک اقتصاد بسته و جزیره ای جواب نمی دهد. پس صنعت خودروسازی ما در این شرایط، چاره ای جز داخلی سازی، ولو به قیمت تحمیل زیان یا تولید خودروهایی پایین تر از انتظارات مردم نداشته است.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت صنعت خودرو در صورت رفع تحریم ها، اظهار کرد: در ۴۰ سال گذشته همواره تحریم بوده ایم و فقط شدت تحریم ها متفاوت بوده است‌‌. با این سیاست، مونتاژکاری تطابق ندارد و باید روی داخلی سازی و توسعه برخی فناوری های راهبردی در کشور خودمان نداریم. این به معنای همکاری با شرکای خارجی نیست و هر زمان امکان و فرصت همکاری با خارجی ها بود، به آن حوزه هم توجه خواهیم داشت. مونتاژکاری اگرچه ارزش افزوده بالایی دارد، ولی این استراتژی در بلندمدت، استراتژی اقتصادی مناسبی نیست و باید اوضاع سیاسی کشور را هم در نظر داشت و طوری برنامه ریزی و تولید کرد که تحریم ها، کمترین آسیب را برای بازار خودرو کشور به همراه داشته باشد.

سینا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
مشکل اصلی خودروسازهای ایرانی سیستم مدیریت دولتی است. برای مثال به دلایل سیاسی اقدام به سرمایه گذاری در خط تولید سوریه، ونزوئلا و سنگال کردند که هر سه به فنا رفت. همچنین تقسیم سودهای هنگفت در زمان رونق اوایل دهه 80 به جای سرمایه گذاری اشتباه بود. شرکت های فناورانه مثل اپل اصلا سود تقسیمی ندارند و با افزایش قیمت سهمشان به سرمایه گذاران سود می دهند.
دیدگاه خود را بیان کنید
* نظر:
نام:
ایمیل:
گزارش مجامع

" قیستو " حسابرس و بازرس قانونی انتخاب کرد

مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده شرکت قند بیستون در تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۲۳ برگزار شد.
دیدار سهامداران

دیدار سهامداران "حکشتی " در آخرین روز تابستان

مجمع عمومی عادی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ برگزار خواهد شد.
در مجمع

در مجمع " صبا " ۱۹۳ تومان تقسیم شد

مجمع عمومی شرکت سرمایه گذاری صباتامین در تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۲۰ برگزار شد.
اقدام به تغییر هیات مدیره

اقدام به تغییر هیات مدیره "حتاید" در مجمع

مجمع عمومی فوق العاده شرکت تایدواتر خاورمیانه در تاریخ ۱۴۰۰/۰۷/۰۷ برگزار می شود.
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: