بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری داریوش در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

رفتار گله ای، کار دست بورس داد

رفتار گله ای، کار دست بورس داد
اختلاف قابل توجهی در حدود ۲۰ درصد بین نرخ ارز در سامانه نیما و نرخ ارز در بازار آزاد وجود دارد. این اختلاف نرخ موجب آزردگی تولیدکنندگان شده و انگیزه تولید و صادرات را کاهش داده است.
کد خبر : ۲۴۷۴۴۷

رفتار گله ای، کار دست بورس داد

به گزارش بورس نیوز، بورس تهران دو هفته ای است که بر مدار نزول قرار گرفته است. فعالان بازار سرمایه، دغدغه احیای برجام و کاهش احتمالی نرخ ارز را دارند و در نتیجه این دغدغه، نه فقط سهم های شاخص ساز بازار که حتی سهم هایی که از رشد بازار هم بهره ای نبرده بودند، وارد فاز اصلاح شده اند.

سید حمید علماء مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری داریوش در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: در نظر داشته باشید که فروش شرکت‌ها و صنایع بورسی بر مبنای نرخ ارز سامانه نیما صورت می‌گیرد و مادامی‌که نرخ ارز در بازار آزاد به کمتر از نرخ‌های سامانه نیما نرسیده به‌جای نگرانی در مورد سودآوری شرکت‌ها وجود ندارد اما؛ مشکل اینجاست که اختلاف قابل‌توجهی در حدود ۲۰ درصد بین نرخ ارز در سامانه نیما و نرخ ارز در بازار آزاد وجود دارد.

وی اضافه کرد: این اختلاف نرخ موجب آزردگی تولیدکنندگان شده و انگیزه تولید و صادرات را کاهش داده است.

علما افزود: رفع اختلاف نرخ ارز در سامانه نیما با نرخ‌های بازار آزاد ضروری بوده و معتقدم نرخ ارز در سامانه نیما باید افزایش یابد و به نرخ‌های بازار آزاد نزدیک شود که البته با توجه به حجم نقدینگی و تورم چنین انتظاری کاملاً منطقی است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تصریح کرد: حتی اگر نرخ ارز کاهش یابد و همان دلار ۲۳ هزارتومانی سامانه نیما را مبنا قرار دهیم، بازهم بازار سرمایه در قیمت‌های فعلی گران نیست. مشکل بازار سرمایه رفتار گله‌ای و توده‌وار سهامداران در این بازار است.

علما تاکید کرد: با توجه به امکان معامله آنلاین توسط حقیقی‌ها، رفتارهای هیجانی و بدون تحلیل در بازار سرمایه شدت گرفته و شاید بهتر بود در صدور کد‌های معاملاتی آنلاین برای حقیقی‌ها، محدودیت بیشتری در نظر گرفته می‌شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری داریوش در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری گفت: نگران روند قیمتی سهم‌های بزرگ بازار نیستم. برای یک سرمایه‌گذاری ۳ تا ۶ ماهه، بعضی سهم‌های گروه فولادی، زغال‌سنگی و اوره‌ای مناسب هستند.

وی ادامه داد: در بعضی از سهم‌ها اما، سودآوری شرکت متناسب باقیمت سهم رشد نکرده و باوجود رشد شاخص کل بورس در چند ماه اخیر، این سهم‌ها تکان نخورده است. بازار سرمایه این روزها رفتار منطقی‌تر و تحلیلی‌تری نسبت به سال قبل دارد و نباید انتظار داشت با مثبت شدن شاخص کل بورس، تمامی سهم‌های بازار مثبت شده و رشد کنند.

علما در پایان خاطرنشان کرد: نه‌فقط معتقدم بعضی از سهم‌های بازار پتانسیل رشد ندارند، که تصور می‌کنم شاید به خاطر عدم اقبال سهامداران به گروهی از سهم‌ها، شاهد افت بیشتر این سهم‌ها نیز باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
اتفاقی که بازار سرمایه را گمراه کرد
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری افتخار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

اتفاقی که بازار سرمایه را گمراه کرد

در جا زدن های بورس تا کِی ادامه دارد
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز پاسخ داد:

در جا زدن های بورس تا کِی ادامه دارد

آفتی برای عرضه های اولیه
مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

آفتی برای عرضه های اولیه

بورس در فصل خزان، سبز می‌شود
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بورس در فصل خزان، سبز می‌شود

ارسال نظر
نظرات بینندگان
جمشید
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲
رفتار گله ایی از رانتخواران و سبدگردانان راتخوار برمیآید نه سهامداران خُرد .
رفتارگله ایی از آن کسانی است که بعنوان سهامداران عمده تر برای کسب سود نقدی روزانه باید بازار را قرمز کنند ، پس در زمان معین بصورت گله ایی میفروشند و با سقوط بازار به بهانه های واهی همان تعداد سهام را زیر قیمت میخرند و در نتیجه تعداد سهامشان تغییر نمیکند ولی نقدینه بسیار هنگفتی به جیب میزنند . اینکارها از سهامداران خُرد برنمیآید .
ali
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۸
به این ..... بگین تازه میز ریاست دادن بهت چرا ....... میگی ...... بازار مالی پیش نگره در حال حاضر هم دوتا اتفاق بزرگ در راه است که باید تعدیل شوند اونوقت درست میشه درسته در بازار الان باید دلار 48000 میبود ولی چون اینا میخوان توافق کنن دلار ها آزاد بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶
بابا این بورس آشغالو رو جمعش کنید پدر مردم رو درآوردید یک روز به اندازه نیم درصدد تو رشد ولی چند روز چند در صدد تو منفیه
آخه اینم شد بورس
واقعا بی لیاقتید
ناشناس
سه‌شنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
از اسان ............ نترس از حرام لقمه هایی بترس که ادعای دین دارند و دستشان در جیب ملت است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶
سران مملکت کاری کردند که در زیارت عاشورا فقط به مدیران لعنت بفرستیم... ..... و ........ بدانند که روی یزید و شمر را سفید کردند و قسم میخورم که اگر امام زمان عج الان ظهور کند، را ...... .... که خود را .. .... می داند آخر با نرخ بهره 23 تا 25 درصد و بازار ربایی که راه انداختید لایق .... .....هستید...
عادل
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۷
يه وقتايي بدون اينکه بفهمي يه آدم ديگه ميشي....
بيشتر سکوت مي کني .....
ديرتر باور مي کني.....!!!!
و کمتر رنج مي کشي.....