بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
رئیس بازاریابی و فروش "شپنا" در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

انتظار روزهای سبزتر برای پالایشی ها

انتظار روزهای سبزتر برای پالایشی ها
از نیمه دوم سال قبل با بهبود قیمت های جهانی، اوضاع پالایشی ها بهتر شده و با توجه به اورهال طولانی مدت شرکت پالایش نفت اصفهان در نیمه اول امسال، تولید با حداکثر توان شرکت ها انجام خواهد شد.
کد خبر : ۲۴۷۷۸۰

انتظار روزهای سبزتر برای پالایشی ها

به گزارش بورس نیوز، قیمت نفت در بازارهای جهانی به بالاترین سطح ۲ ماه اخیر رسیده است. نفت برنت در حالی در محدوده ۷۷ دلار معامله می‌شود که برخی تحلیلگران جهانی پیش‌بینی کرده‌اند نفت اواخر ۲۰۲۲ به ۱۰۰ دلار خواهد رسید.

افزایش قیمت نفت خام، نرخ فرآورده‌های نفتی را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد و انتظار می‌رود پالایشی‌ها باقیمت‌های فعلی نفت خام و فرآورده‌های نفتی، اوضاع بهتری داشته باشند.

ابراهیم کاویانی پور رئیس بازاریابی و فروش شرکت پالایش نفت اصفهان در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: افزایش قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی، عملا سودآوری شرکت‌های پالایشی را متأثر کرده است. سال گذشته با شیوع کرونا و افت شدید قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی، حاشیه سود پالایشی‌ها هم به‌شدت کاهش یافت و حتی در مقطعی، حاشیه سود پالایشگاه‌ها منفی شد. چراکه در آن مقطع قیمت بعضی فرآورده‌ها همچون نفت سفید و بنزین از نفت خام هم کمتر شد اما؛ به‌تدریج با بهبود اوضاع اقتصادی جهان، کرک اسپرد فرآورده‌های نفتی هم افزایش یافت و در حال حاضر، کرک اسپردهای منفی نفت سفید یا گازوییل به سمت مثبت شدن پیش رفته است. درمجموع، روند قیمت‌ها و کرک اسپرد فرآورده‌های پالایشی نسبت به سال قبل بسیار بهتر است.

وی افزود: در کشور ما فقط قیمت‌های جهانی بر سودآوری پالایشی‌ها اثرگذار نیست و متغیرهای دیگری ازجمله نرخ ارز و نرخ‌هایی که توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام می‌شود نیز سودآوری پالایشی‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند. همان‌طور که می‌دانید نرخ فرآورده‌های پالایشی توسط شرکت پالایش و پخش با تأخیر اعلام می‌شود و نرخ اعلام‌شده هم تفاوت زیادی باقیمت‌های جهانی دارد! با توجه به ابهام نرخ ارز و نرخ فرآورده‌های نفتی، پیش‌بینی سودآوری شرکت‌های پالایشی کار آسانی نیست. البته نرخ خوراک و فرآورده‌های نفتی فعلاً با توجه به قیمت‌های صادراتی ایران تعیین می‌شود؛ اما شایعاتی در مورد احتمال تغییر مبنای قیمت‌گذاری مطرح است که از صحت‌وسقم آن اطلاعی ندارم. اگر قیمت‌گذاری فرآورده‌های پالایشی بر مبنای قیمت‌های فوب باشد، قطعا خبر مثبتی برای پالایشی‌ها بوده و تحلیل فعالیت و برآورد سودآوری شرکت‌های پالایشی راحت‌تر خواهد بود.

این فعال صنعت پالایشی در پیش‌بینی وضعیت پالایشی‌ها در نیمه دوم سال گفت: از نیمه دوم سال قبل با بهبود قیمت‌های جهانی، اوضاع پالایشی‌ها بهتر شده و با توجه به اورهال طولانی‌مدت برخی پالایشی‌ها مثل شرکت پالایش نفت اصفهان و شرکت پالایش نفت تهران در نیمه اول امسال، تولید با حداکثر توان شرکت‌ها انجام خواهد شد. افزایش قیمت‌های جهانی و نرخ ارز هم حتماً اثرگذار خواهد بود و انتظار می‌رود سودآوری شرکت‌های پالایشی هم ‌افزایشی باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
دو صنعت جذاب از منظر تحلیلی
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دو صنعت جذاب از منظر تحلیلی

تنور بورس داغ می شود
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تنور بورس داغ می شود

افزایش سرمایه
با اعلام شرکت پالایش نفت اصفهان؛

افزایش سرمایه "شپنا" در دست بررسی است

ارسال نظر
نظرات بینندگان
عبدالله
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۳
اگر پالایشیها و فلزیها جز ذوب اهن که همه سهامداران را بیچاره کرد نبودند اکنون بورس درش تخته شده بود .از شبندر غافل نشوید فملی را هر گز نفروشید
حمید
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۸
درصحبت ومنطق جایگاه خوبی دارند ولی افسوس که بورس دستوری وشاخص دستکاری ودزدی علنی شده درمملکت۰۰۰۰۰اسلام دین نیست ابزار است