بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
مدیرمالی شرکت صنعت غذایی کورش در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"غکورش" در دو قدمی بهره‌برداری از طرح توسعه

پیش بینی می شود که امسال تقریباً به اندازه سال ۹۹ سود شناسایی خواهیم کرد، با این تفاوت که کل سود امسال، عملیاتی خواهد بود.
کد خبر : ۲۴۸۲۹۰

به گزارش بورس نیوز ، "غکورش" از نماد‌های تازه وارد بازار سرمایه است که از زمان ورود به بورس (پنجم خردادماه ۱۴۰۰) تا کنون بازدهی ۵۰ درصدی برای سهامداران به ارمغان آورده است. این شرکت در شهریورماه امسال با رشد ۱۴۴ درصدی نسبت به شهریور ۱۳۹۹، بالغ بر ۸۸۹ میلیارد تومان فروش داشته و جمع فروش ۶ ماهه را با جهش ۸۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به ۳۴۱۰ میلیارد تومان رسانده است.


نعمت محمدی مدیرمالی شرکت صنعت غذایی کورش در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت شرکت بیان کرد: شرکت صنعت غذایی کورش در خرداد ماه امسال با قیمت ۲۹۹۵ تومان عرضه اولیه شد. گروه صنعتی گلرنگ به صورت غیر مستقیم سهامدار عمده "غکورش" محسوب می‌شود. گروه صنعتی گلرنگ همواره از سهم‌هایی که در بازار سرمایه عرضه کرده، حمایت کرده و با توجه به شرایط بازار سرمایه هم نماد "غکورش" از زمان عرضه اولیه تا کنون، با توجه به حمایت سهامدار عمده و حضور بازارگردان در این سهم، رشد مناسب و معقولی داشته است. ضمن اینکه در زمان عرضه اولیه "غکورش" اوراق تبعی یکساله با نرخ ۲۵ درصد منتشر شد و به نوعی بازدهی حداقل ۲۵ درصدی برای این سهم، تضمین شد.

 

وی افزود: سال گذشته، سودآوری شرکت صنعت غذایی کوروش مطلوب بود و سود تقریبا ۱۱۴۰ میلیارد تومانی محقق شد که از این میزان سود، ۲۴۳ میلیارد تومان غیر عملیاتی و مابقی آن عملیاتی بود. پیش بینی می‌شود که در سال مالی پیش رو سودی معادل سود سال گذشته تحقق نماییم، با این تفاوت که کل سود حاصله از محل فعالیت عملیاتی شرکت خواهد بود. همچنین در مجمعی که برگزار شد، تقسیم بیش از ۹۰ درصد سود بین سهامداران تصویب گردید و به ازای هر سهم ۳۳۰ تومان بین سهامداران تقسیم شد؛ که سود سهامداران خرد از طریق سامانه سجام در مرداد ماه سال جاری، طی مدتی کمتر از یک ماه بعد از برگزاری مجمع، پرداخت شد و سود سهامداران حقوقی هم با دریافت اطلاعات حساب بانکی آنان، در حال پرداخت است. بر اساس بودجه سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی تولید و فروش ۳۳۰ هزار تن روغن شده است. در شش ماهی که گذشت، بیش از ۱۶۱ هزار تن روغن خوراکی تولید شده که حدود ۵۰ درصد بودجه را به لحاظ مقداری پوشش داده و ۱۹ درصد بیش از مقدار تولید مدت مشابه سال قبل بوده است. فروش ۶ ماه اول امسال بیش از ۳۴۰۰ میلیارد تومان بوده که بیش از ۵۰ درصد بودجه ریالی را پوشش داده است.


مدیر مالی "غکورش" در رابطه با دلایل رشد فروش در شهریور ماه اظهار کرد: در شهریور ماه، علاوه بر فروش ۲۱ هزار تن روغن خوراکی، حدود ۸۰ هزار تن دانه روغنی و ۷۰ هزار تن کنجاله وارداتی و استحصالی به فروش رسیده است.

 

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید شرکت صنعت غذایی کورش مجوز واردات نهاده‌های دامی را هم دارد و اگر مشکلی در تخصیص ارز نداشته باشیم و به شرط اصلاح قیمت نهاده‌های دامی (فروش نهاده‌های دامی با قیمت مصوب انجام می‌شود)، بعید نیست که در نیمه دوم سال هم اقدام به واردات کنیم و درآمد شهریور ماه در ماه‌های بعد دوباره تکرار شود. البته با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی و افزایش هزینه‌های جاری که در کشور ما به واردات تحمیل می‌گردد، حاشیه سود واردات نهاده‌های دامی از حدود ۱۵ درصد به حدود ۷ درصد رسیده است که با این شرایط، واردات نهاده‌های دامی در حال حاضر توجیه ندارد.


محمدی در رابطه با چرایی بالاتر بودن حاشیه سود ناخالص این شرکت نسبت به شرکت‌های هم گروه، گفت: تکنولوژی بروز کارخانجات، بهره وری، خرید خوب و به موقع مواد اولیه که عمدتا از مناطق شمالی کشور صورت می‌پذیرد و به تبع آن، هزینه‌های کمتری از جمله هزینه حمل و نقل به شرکت ما تحمیل می‌گردد، موجب کاهش بهای تمام شده این شرکت نسبت به سایر شرکت‌های هم گروه شده و حاشیه سود "غکورش" را بالاتر برده است.


وی در مورد وضعیت طرح توسعه افزایش ظرفیت ریفاینری این شرکت عنوان کرد: همانطور که در گزارش‌های قبلی اشاره شده طرح توسعه افزایش ظرفیت تصفیه این شرکت در آذرماه به بهره‌برداری خواهد رسید؛ که نتایج بهره برداری از این طرح توسعه در بودجه ۱۴۰۰ لحاظ شده است.


مدیرمالی شرکت صنعت غذایی کورش اظهارکرد: با بهره برداری از این طرح ظرفیت تصفیه روغن این شرکت از ماهانه ۲۵ هزار تن به ۳۴ هزار تن خواهد رسید و از محل هزینه‌های تولید کارمزدی حدودا ۵۰ درصد بهره وری خواهیم داشت.


محمدی در خاتمه در پاسخ به این سوال که "آیا شرکت برنامه‌ای برای افزایش سرمایه دارد یا نه؟ " گفت: در صورت حذف ارز دولتی صنعت روغن نباتی، موضوع افزایش سرمایه روی میز هیات مدیره "غکورش" قرار خواهد گرفت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیرعامل شرکت واسپاری ارزش آفرین گلرنگ در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

زیرمجموعه گلرنگ، زینت بخش سفره سهامداران

قائم مقام مدیرعامل شرکت صنعت غذایی کورش در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

توسعه برندینگ و زنجیره ارزش؛ مهم‌ترین استراتژی های "غکورش"

مدیر عامل شرکت صنایع غذایی کورش در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

چتر "غکورش" بر سر بازار روغن های خوراکی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۲
ایول کورشششش