بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۷
در گفتگوی بورس نیوز با مدیر عامل تأمین سرمایه امین عنوان شد :

زیر و بم بیمه البرز قبل از عرضه

دکتر محمد آرام بنیار در پایان گفتگوی خود با بورس نیوز یاد آور شد : سهام شرکت بیمه البرز در مقایسه با دیگر شرکتهای بیمه ای جایگاه مطلوب تری قرار دارد ولی آنچه که ضامن افزایش قیمت سهام این شرکت در آینده است قیمت روز عرضه می باشد.
کد خبر : ۲۴۹۱۸

با توجه به عرضه شرکت بیمه البرز در بورس و با نظر به اینکه بیمه البرز اولین شرکت بیمه ای است که در راستای اجرای سیاست های اصل 44 وارد بورس می شود در گفتگویی با دکتر آرام مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین به بررسی نحوه ارزشگذاری شرکتهای بیمه ای ، مخاطرات موجود بر سر راه این صنعت و نیز تحلیل بیمه البرز پرداختیم .

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین با اشاره به روشهای ارزشگذاری در بورس اظهار داشت: شرکت ها جهت عرضه و یا کشف قیمت از چهار روش مورد ارزشگذاری قرار می گیرند بطوریکه روش اول ارزشگذاری بر حسب دارایی می باشد در این روش ارزش نقد شوندگی و ارزش جایگزینی مورد بررسی قرار می گیرد که این روش معمولاً برای بنگاه هایی استفاده می شود که دارایی زیادی را در اختیار دارند ولی بنا به هر دلیلی رشد و سودآوری در آنها بسیار کم بوده و یا اصلاً وجود ندارد.

اما روش دوم بر حسب ارزش مطالبات احتمالی می باشد که خود به چند روش از جمله اختیار توسعه و یا اختیار نقد کنندگی مورد محاسبه می گیرد که این روش نیز برای شرکتهایی کاربرد دارد که دارای طرحهای توسعه ای می باشند که سبب دگرگونی و متحول شدن فعالیت های آنها می شود همانند افزایش ظرفیت تولید از 100 واحد به 20 هزار واحد البته این روش برای شرکتهایی که در مقطعی از زمان با ورشکستگی مواجه می شوند نیز کاربرد دارد.

وی ادامه داد: سومین روش نیز که معمولاً کاربرد زیادی هم دارد روش ارزشگذاری نسبی می باشد که در آن از دو روش ظریب پی بر ای و پی بر وی پی استفاده می شود که این روش نیز برای شرکتهایی اتخاذ می شود که شرکتهای مشابه آنها در بورس زیاد است.

اما آخرین روش ارزشگذاری که موضوع مورد بحث بوده و از آن در ارزشگذاری سهام بیمه البرز نیز استفاده شده است ارزشگذاری به روش مدل تنزیل جریانات نقدی است . این روش که خود دارای مدل های مختلف است برای موسسات مالی و موسسات صفات مالی کاربرد بهتری داردو به همین علت ارزشگذاری سهام بیمه البرز از این طریق بدست آمده است.

دکتر محمد آرام بنیار با هدف تحلیل سودآوری آتی شرکت بیمه البرز به مقایسه پیش بینی حق بیمه در کشور با رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) پرداخت و گفت: کل حق بیمه های صادره در کل کشور در سال 87 رقمی در حدود 3900 میلیارد تومان بوده و این در حالیست که رشد تولید ناخالص داخلی در مدت مذکور حدوداً395 هزار میلیارد تومان بوده است.

حال با فرض اینکه GDP در ایران طی سال 90 به 446 هزار میلیارد تومان برسد با توجه به نسبت موجود می توان انتظار رشد حق بیمه های صادر شده را در کل کشور تامرز 6000 میلیارد تومان داشت از همین رو با توجه به سهم 7 درصدی بیمه البرز از کل حق بیمه های صادر شده کشور سهم این شرکت در سال 90 از کل حق بیمه ها 420 میلیارد تومان خواهد شد .

مدیر عامل تأمین سرمایه امین با بیان این مطلب که بیشترین حجم بیمه های شرکتهای بیمه ای در حوزه خدمات بیمه خودرو اعم از شخص ثالث و بدنه می باشد تصریح کرد: در حال حاضر حدود 30 درصد از پرتفوی بیمه ای شرکت بیمه البرز مربوط به بیمه نامه های شخص ثالث است که این موضوع می تواند به عنوان یک ریسک برای این شرکت به حساب آید چراکه معمولاً شرکتهای بیمه ای سعی می کنند نسبت بیمه شخص ثالث نسبت به دیگر بیمه ها را طی سال های پیش رو کاهش دهند که بیمه البرز در این امر موفق عمل نکرده است .

وی ادامه داد : برای اینکه یک بیمه نامه سود آور باشد نباید ضریب خسارت آن از 80 درصد بیشتر باشد از همین رو معمولاً بیمه های آتش سوزی به علت حق بیمه بالا و ضریب خسارت پایین و نیز بیمه نامه های باربری از سود خوبی برخوردار می باشند که شرکت بیمه البرز در این زمینه موفق عمل کرده است . اما نکته مهم آنست که باید دید بیمه البرز می تواند پس از خصوصی شدن مشتریان گذشته خود از جمله شرکت کشتیرانی را که جزو شرکتهای بزرگ و مشتریان ثابت آن به حساب می آید را حفظ نماید یا خیر ؟

آرام خاطر نشان کرد : برای سرمایه گذاری در سهام شرکتهای بیمه ای باید برخی از مسایل از جمله ذخیره های موجود در صورتهای مالی این شرکتها مورد بررسی قرار گیرد . زیرا هم اکنون حدود 6 نوع ذخیره حق بیمه عایده نشده ، ذخیره برگشت حق بیمه ، ذخیره خسارت معوق ، ذخیره خطرات طبیعی ، ذخیره ریاضی و ذخیره مشارکت در منافع باید از سوی شرکتهای بیمه ای در صورتهای مالی لحاظ شود .

به همین دلیل یک نکته قابل توجه در صورتهای مالی شرکت بیمه البرز وجود دارد و آن اینکه این شرکت به علت کاهش ذخیره خسارات طبیعی توانسته در سود سال 88 خود 20 تا 30 درصد رشد سود داشته باشد و باید توجه داشت که این موضوع تنها برای سال 88 بوده و نمی تواند در سالهای آتی تکرار شود .

دکتر محمد آرام بنیار در پایان گفتگوی خود با بورس نیوز یاد آور شد : سهام شرکت بیمه البرز در مقایسه با دیگر شرکتهای بیمه ای جایگاه مطلوب تری قرار دارد ولی آنچه که ضامن افزایش قیمت سهام این شرکت در آینده است قیمت روز عرضه می باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر