بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
با تصویب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار؛

دستورالعمل معاملات بلوکی در بورس انرژی و کالا تدوین شد

دستورالعمل معاملات بلوکی در بورس انرژی و کالا تدوین شد
کارشناس مسئول اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: امکان انجام معاملات بلوکی پیشتر برای بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران فراهم بوده و بورس کالا و بورس انرژی از این امکان برخوردار نبوده‌اند.
کد خبر : ۲۴۹۲۵۲

بازار سرمایه+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، محمدرضا عالمی، کارشناس مسئول اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: با توسعه بورس‌های کالایی در حوزه اوراق بهادار مبتنی بر کالا ضروت انجام معاملات بلوکی در بورس‌های کالایی احساس شد. ازاین‌روی، دستورالعملی به منظور انجام معاملات بلوکی تدوین شد.



وی خاطرنشان کرد: براساس دستورالعمل معاملات بلوکی در بورس کالا و بورس انرژی، فعالان بازار می‌توانند از امکان معاملات بلوکی بهره‌مند شوند. بنابراین، در انواع بازار‌ها از جمله بازار گواهی سپرده کالایی، بازار صندوق‌های کالایی و سلف موازی استاندارد، امکان اجرایی شدن معاملات بلوک فراهم شده است.

کارشناس مسئول اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس با مفید خواندن معاملات بلوکی در بازار‌های یادشده، تصریح کرد: با انجام معاملات بلوکی، معامله‌گران کلان بازار می‌توانند با هماهنگی ناظر بازار در یک نماد به شکل مستقل از بازار خرد، معاملات بلوکی را به گونه‌ای انجام دهند که بازار معاملات خرد تحت‌تأثیر قرار نگیرد.

وی با اشاره به مکانیزم معاملات بلوکی در بورس کالا و بورس انرژی ابراز کرد: در معاملات عادی یا همان معاملات خرد، مکانیزم کشف قیمت بر اساس قیمت‌های پیشنهادی عرضه‌کنندگان و خریداران صورت می‌گیرد، درصورتیکه در معاملات بلوکی، خریدار و فروشنده مشخص، در خارج از مکانیزم عرضه و تقاضای بازار، با یکدیگر معامله را با هماهنگی ناظر بازار انجام می‌دهند.

کارشناس مسئول اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس ادامه داد: نحوه تسویه در این‌گونه از معاملات، می‌تواند به یکی از روش‌های تسویه مورد پذیرش شرکت سپرده‌گذاری اعم از نقدی، اعتباری یا خارج از پایاپای باشد.

به گفته عالمی، تعداد یا ارزش اوراق بهادار قابل معامله در بازار بلوکی از حد نصاب بازار عادی بالاتر بوده و حد نصاب مذکور با توجه به شرایط بازار و همچنین نوع اوراق بهادار توسط بورس تعیین می‎ شود. همچنین محدوده مجاز نوسان قیمت در بازار بلوک مشابه بازار عادی است.

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
فرصتی طلایی برای سرمایه‌گذاری حرفه‌ای
عضو موظف هیات مدیره شرکت سبدگردان ویستا در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

فرصتی طلایی برای سرمایه‌گذاری حرفه‌ای

وجه تمایز
عشقی نژاد در گفت‌وگو با بورس نیوز خبر داد:

وجه تمایز "تفارس" با شرکت‌های تامین‌سرمایه‌

تاجگذاری در تایتانیک
ساعت پنج و نیم عصر؛

تاجگذاری در تایتانیک

ارسال نظر